Att lägga massiva trägolv

2k läst  9 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Massiva trägolv är vackra och ger huset en genuin känsla, men en del oroar sig över krångligt underhåll. Väljer du rätt träslag och behandling minimerar du underhållsbehovet.

Du kan läsa artikeln här: Att lägga massiva trägolv

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Vi har vaxat våra furugolv. Det blir både lättskött och väldigt skönt att gå på.

3. E
    Anonym

Håller med om att olja funkar bra i längden. Vi har massiva furugolv i hela huset (ca 125 kvm) och oljade dem enligt ett gammalt recept vi fick av vår snickare. Man blandar 8 liter vatten med 5 dl olja och 5 dl ammoniak. Oljan skall vara spinnolja som kan köpas från välvilligt inställda spinnerier. Den används vid garntillverkning normalt, tror jag.
    Blandningen läggs på flödigt och får stå och dra i några timmar tills golvet är mättat, sedan torkas överfödet upp. Golvet får en sidenliknande finish. Den löpande skötseln görs sedan varje halvår då man blandar 8 liter vatten med 2 dl av respektive ammoniak och spinnoljan. Jag brukar då moppa golvet med denna blandning en kvadratmeter i taget och då blir det som nytt igen. Däremellan våttorkar vi aldrig golvet utan dammsuger enbart.
    Jag kan inte heller påstå att vi är direkt snälla mot golvet då vi ibland går med skor inne plus att vi har hundar som både skitar ner och gör märken. Allt detta försvinner som i ett trollslag vid halvårsbehandlingen.

Mvh//Lasse

• Laddar…
  4. E
    Anonym

Har för mig jag hört något om någon typ av saltlösning (kanske koksalt o vatten) som man kan lägga på mjuka (tex furu) golv för att få de hårda. När golvet torkar ska det bildas hårda saltkristaller i trät vilket gör det hårt och saltet drar till sig en del fukt o därmed minskas formförändringen under året.
    Är det någon som hört detta och kan komplettera med lite mer fakta?
    MVH
    Mats

• Laddar…
  5. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Jag skulle vilja komplettera artikeln med en sak som jag hörde från vår nuvarande snickare. Han sa att orsaken till att gamla trägolv knarrar är att de är spikade och inte skruvade. Om jag minns rätt så är våra plankor (som lades för 8 år sedan) skruvade på övervåningen och spikade eller flytande på nedervåningen. Än så länge hörs inget knirr, men det kanske kommer...

6. E
    Anonym

Hej, Jag skall lägga in ett massiv grangolv, planken är 26 cm breda, vinden/rummet typ 6 x 6 meter. Golvet skall skruvas ner i första raden och sedan limmas. Är det nödvändigt att först riva av det hård sittande vinylgolvet från spångolvet under?
    Mvh
    Chris

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Tommy

Jag skall lägga in ett massiv trägolv. Hur skall jag göra när det är ett betonggolv? Vad skall det vara för Luftspalt, spikreglar ?

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Hasse

Står i begrepp att lägga nytt golv på övervåningen. 27 mm 3-lager korslimmade (vet inte vad man säger på svenska, i Schweiz säger man "panneau 3-pli) furupaneler, 105 cm breda. Dessa skruvas försänkt direkt på golvbjälkarna, med ljuddämpande träfiberplatta emellan. övre hålrummet mellan bjälkarna fyllt med fint grus, för att förbättra stadgan i golvet (dB). Jag pluggar med trä i kontrasterande färg. Jag fräser in en list av marinplywood för att få önskad distans och nåtar sen.
    Vet inte ännu om jag lackar eller såpar.
    Skickar ett inlägg när jag vet om jag tänkte fel eller ej.

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik

Tommy - hur gick det med ditt massiva trägolv på betonggrund? Jag har också tänkt att lägga in ett massivt furugolv på ett betongbjälklag. Låter lite jobbigt om jag först måste regla golvet (dessutom blir ju hela golvytan högre) för att kunna lägga golvet.

10. G
    Anonym
    Vad har man för infästningmetod om man ska montera massivt ekgolv som lätt skulle spricka om man skråspika i spånt? Förutsatt att man inte kan limma (verkar omständigt att förborra varje skruvhål men kanske är så man måste göra?)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: