Hejsan
I min lägenhet skötts ventilationen med ett för lägenheten separat FTX-aggregat. Enligt manualen skall båda fläktmotorerna vara på 90 W - vilket också står på fläkthusen - men på navet på en av motorerna står 145 kW. Hur kan jag veta/kontrollera att båda motorerna har samma fläkthastighet/styrka och vad gör kondensatorer i dosan på första bilden. Dosan sitter på fläkthuset. Jag är inte bra på elgrejor så jag är glad för förklaringar.

• Elektrisk kondensator i skyddslåda med kabelanslutningar och teknisk specifikation, monterad i industriutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbelbild av en tilluftsfläkt och dess typskylt. Ventilationsutrustning, etiketter, tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Frånluftsfläkt, teknisk etikett, komponenter, industriell utrustning, underhåll, mekaniska detaljer.
    Skapa konto
Måste vara gammal märkning då vi hade 220v nu så ligger spänning på 230v
Därav lägre effekt också. Kanske bytt sedan dess. Kondensator behövs för att den skall starta upp på 230v då den har fler faser in.

Varvtalet oviktigt utan flödet vid luftdon som räknas

Tror knappast den är på 145 kW. Troligen någon som bytt fläkt och köpt fel reservdelsfläkt eller inte fått tag på exakt rätt. Viktigt att fläktarna balanserar varandra, särskilt illa om tilluftsfläkten är mycket kraftigare än frånluftsfläkten. Då blir det övertryck i bostaden och det får det inte vara.

Tycker det står 145 W på typskylten.
Fläktanl. i lägenheter brukar kollas ca var 3:e år via en OVK. Då mäts luftflödet vid ventilerna.

Redigerat:
Hej och tack för så snabba svar.
Det är ju 145 W inte kW. Efter OVK'n för ett år sedan har tilluftsfläkten bytts. Måste jag då göra en ny inställning av flödena i donen? Före OVK'n gjordes en inställning av flödena med hjälp av Testo 417. Det sägs att mätning av tilluftsflöden är osäkert men jag vet inte.
Är det inte så att fläktarna vid samma effekt ger samma luftflöden och genom spjäll justeras flödena?

Om fläktarna varvar upp utan missljud så är där inte mer att göra med motorerna. Varvtalet bestäms av motorns konstruktion (poltal).

Skulle säga att det finns tolerans för inställning av luftflödena, är filter rena och ventiler öppna så får du luftväxling i lägenheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.