Byggahus.se

Att jobba övertid frivilligt - 0 ersättning?

1. C
    Medlem Nivå 10
    Hej,

Har en kompis som ställde en fråga till mig och som jag är osäker på. Han är anställd hos ett konsultbolag och uthyrd till ett multinationellt bolag. Uppdragsgivaren har uppmuntrat sina anställda att arbeta helger om de har möjlighet (frivilligt dvs. ej beordrat) i och med intensiv verksamhet. Kompisens konsultchef säger att han inte har rätt till övertidsersättning om han går in och jobbar dessa helger då han gör det av fri vilja, stämmer detta?

Låter för mina öron som något påhitt, att konsultbolaget fakturerar uppdragsgivaren övertidsersättning men betalar sedan inte ut den till den anställda. Som att en ICA-chef ska fråga sina anställda, -"vem kan jobba nästa helg", och den som frivilligt säger "ja" får 0 övertidsersättning.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 20
    Ja, för att få övertidsersättning så ska det vara beordrad övertid. Bara att dra ner på antalet timmar tills det blir beordrad övertid.

Man kan säga att man gärna jobbar övertid om det är beordrad med extra timtaxan.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag tror inte att man generellt sett har rätt till övertidsersättning om det inte är beordrad övertid. Jobbar man extra nån kväll/helg för att man själv vill komma ikapp så har man rätt till kompledigt motsvarande tid (om man inte har timlön utan arbetstidsbegränsning och håller sig inom arbetstidslagens gränser).

Däremot kan man ju diskutera om 'uppmuntrat sina anställda ' kan tolkas som att det är beordrad övertid.

4. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Det beror ju helt på vilket avtal som reglerar anställningen. Det finns en del avtal där t ex övertid och OB är bortförhandlat.

Finns det övertid i avtalet så brukar det vara skillnad på övertid och kvalificerad övertid.

Sen är det nog vanligare bland privata arbetsgivare än offentliga att försöka lura sig ur t ex övertid.

Så kolla avtalet, både anställningsavtalet och kollektivavtalet.

5. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Tillägg: ”frivillig” övertid är jag tveksam till att det finns, juridiskt sett. Den är antingen beordrad (i förväg) eller godkänd (i efterhand), eller nekad av chef.

Om avtalet inte reglerar övertid så har man jobbat gratis.

6. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Nu är det mycket killgissningar här...
    Övertid (ÖT) behöver inte vara beordrad men den behöver vara godkänd.
    Vid beordrad ÖT kan din chef kräva att du ska jobba men det måste finnas starka skäl för detta, normalt utgår även dubbelt övertidsersättning. Vid frivilligt och godkänd ÖT kan du normalt jobba 50 timmar extra per månad och tot 200 timmar ÖT på ett år.
    En medarbetare kan vara frikopplad från ÖT och har då en högre grundersättningen (tex lön plus 10% och 1 extra semestervecka). Denne kan beordras att jobba utanför normal arbetstid men generellt så sker arbete under eget ansvar.
    Ovan resonemang beror på bla vilket avtal medarbetaren styrs av.

För att svara TS, beroende på avtal-övertidsavlöst eller ej så är det svårt att svara på frågan utan mera info men generellt sett ska din kompis ha ersättning för nedlagt jobb. Om jobbet sker på natt ska denne ha ob, om jobbet sker utöver normal arbetstid ska denne ha ÖT.
    //Om han jobbar deltid så är tiden upp till full normal tid att klassa som mertid (=normal timersättning) därefter ÖT.

7. lopec
    Husägare · Nivå 6
    Och är personen anställd på ett heltid eller deltidskontrakt. DVS blir det mertid eller ÖT..

8. T
    Medlem · Nivå 12
    Att som arbetsgivare förvänta sig att en anställd ska jobba över utan ersättning är ju ett avtalsbrott, förutsatt att man har rätt till övertidsersättning enligt avtal naturligtvis. I en situation där den anställde känner sig tvingad till det så kan nog arbetsgivaren råka rätt illa ut. Har man bortförhandlad ersättning är det en helt annan sak.
    Nu handlar det ju dessutom om ett konsultföretag som enligt frågeställningen fakturerar uppdragsgivaren för övertid som uppdragsgivaren uppmuntrat konsulten till. Rent moraliskt är det ju skitfult av konsultfirman att fakturera för tid med inte betala konsulten sin del av kakan. För om konsulten - TS kompis - säger att "jajamen, jag kan jobba i helgen, jag gör det gladeligen utan ersättning!", ja då har ju knappast konsultfirman rätt att fakturera, då är det ju en sak mellan konsulten och uppdragsgivaren. Om konsulten säger "jajamen, jag kommer gärna in och jobbar, men jag vill ha betalt för det!" då ska han eller hon naturligtvis ha betalt också. MEN, kompisen borde ju förklara för sin arbetsgivare att han inte tänker jobba över utan ersättning, trilskas arbetsgivaren då är det ju bara att förklara situationen för uppdragsgivaren. Har svårt att tro att arbetsgivaren skulle neka lön om denne får möjlighet att fakturera övertid. Det måste ju vara en win-win för båda.

9. C
    Medlem Nivå 10
    Han är inte övertidsavlöst. Hans arbetsgivare har inget kollektivavtal så jag antar att allt sker med hänvisning till lagar och regler. Då det inte är beordrat antar jag att han frågar uppdragsgivaren om de är OK med att han arbetar mot övertidsersättning och om "ja" så får hans arbetsgivare fakturera övertid och betala ut mer lön?

10. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Det roliga är att om man inte är kolletivavtalsansluten så gäller lagarna. Vissa delar kan dock avtalas bort. Bland annat övertid och restidsersättning.

Det som gäller är i princip

1. Anställningsavtalet. Och är det inte reglerat i detta så gäller
    2. Kollktivavtalet. Och är inte det reglerat i detta så gäller
    3. Lagen.
    (Alla lagar går såklart inte att avtala bort men sverige har generellt svaga lagar kring arbetstider med mera och låter kollektivavtalen reglera många punkter)

Så det är alltid bra att läsa vad som står i anställningsavtalet först. Samt ha en dialog med chef.
    Om man uppmuntras att jobba helg brukar nån form av ersättning att utgå. ingen är väl så dum att denne jobbar gratis.

Hos oss som är kollektivavtalade gäller i princip förtroendearbetstid. Vilket tidigare i princip betytt att ingen tjänsteman kompenseras för extra arbete. Oavsett om det varit kvälls eller helgarbete och oavsett omfattning. Detta håller nu på att ändras i och med att bolaget vuxit så mycket och lokala fackklubbarna för unionen/Saco blivit mycket mer aktiva.

Generellt är det ju alltid bra att vara med i ett fack för dessa frågor brukar "medlemsjouren" vara väldigt mycket bättre att svara på än ett byggahusforum :)

Fun fact: I flera amerikanska delstater har man inte som arbetsgivare rätt att utnyttja övertid som obetald arbetstid utan måste alltid betala för den. USA är alltså i vissa fall mer på arbetstagarens sida än facksverige.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Du har väl i princip alltid rätt till motsvarande kompledigt, så gratis blir det inte.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ofta lite olika villkor för anställda och konsulter. Just stora bolag har i många fall ramavtal där övertidsersättning kan vara explicit förbjudet. Eller rättare sagt det kan vara formulerat att bolaget betalar konsultarvode för 40h/vecka, men förväntar sig att konsulterna utför "erfoderligt antal timmar" dock minst 40h / vecka.

Jag har faktiskt varit med om att som underkonsult på ett globalt bolag bli beordrad till obetald övertid på helg "vi betalar 40h/vecka men vi kan beordra fler timmar". För mig som underkonsult var det inget problem (utom att jag inte fick betalt för timmarna), men för konsultbolaget jag arbetade genom blev det strul för deras anställda. De var ju tvugna att betala lön med övertidstillägg för sina anställda, men fick ingen ersättning för tiden från uppdragsgivaren. De anställdas övertidsersättning har inget med avtalet mellan konsultfirma och kund att göra.

Den chef hos kunden som beordrade övertiden visste inte att ramavtalet var konstruerat så, att konsultfirman inte får betalt överhuvudtaget för övertiden. Det var enorma värden (100 tals miljoner) som stod på spel för uppdragsgivaren.

13. T
    Medlem · Nivå 12
    En fråga till TS: När jag läser igen frågar jag mig om det är så att din kompis får ut normal timlön för helgjobb men inte övertidsersättning, eller får kompisen inget alls för de timmarna?

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    På min senaste arbetsplats löstes detta på ett smidigt sätt.
    I stället för övertidsersättning fick man en veckas extra betald semester,
    dvs sex veckor i stället för fem.
    Men detta gällde endast kvalificerad personal i chefsposition.

• Laddar…
  15. A
    Medlem Nivå 9
    Jösses. Helt uppenbart att vissa människor inte skall vara chefer och bestämma över saker man inte förstår sig på.