Att ha vägföreningen som fiende

76k läst  330 svar

Status:
Stängd
  1. A
    Anonym
    Du läser det jag skriver som fa-an läser Bibeln. Läste du mitt inlägg om att jag mötte en man som jag aldrig sett förut som direkt skrek att han skulle döda mig? Menar du att jag är ser så provocerande ut att det räcker med att se mig för att hota att döda mig?
    Nej det är så att alla här i byn och nästa tätort känner varann och är släkt med varann och snackar en massa skit om oss. Det enda jag skrivit att jag "gett igen" är det enda du kommenterar och det är en vändplan på en lika allmän väg.Läs istället om grannar som huggit ner vårt staket, som klippt våra el-ledningar, som skrivit dödshot i stallet mot TIDIGARE ägaren. Om det var du som bodde här skulle du bara stå och titta på och låta grannarna förstöra allt för dig plus döda dig om jag förstår dig rätt. Då är det ju tur att det inte är DU som bor här.

2. A
    Anonym
    Det finns inga gränser utan det enda som skrev vid förrättningen var:
    Jag citerar från Lantmäteriets handling från förrättningen:
    Upplåtet utrymme. För vägarna upplåtes det utrymme de befintliga vägarna upptar inklusive slänter och diken.
    Det är det enda och det är bara via flygfoto från 1994 som vi kan veta vägens dragning 1994. Se foto som jag publicerade tidigare. Styrelsen säger att inga ändringar får göras från detta beslut men på resten av GA har massor med ändringar gjorts, omdragning av vägar, borttagning av vägar, avstängning av vägar osv. men när jag påpekar det (som jag inte borde göra förstås) så får jag inga svar.
    Då är det Byggningabalken från 1736 som gäller, den om svin i ollonskogen och där står:
    Farväg till och ifrån by, så ock till åker och äng, kyrka och kvarn bör läggas av oskifto, (sex alnar bred,) och dess utom (två alnar) å vardera sidan till dike, om så tarvas. (Allmän landsväg skall vara tio alnar bred emellan diken; där landsväg redan tolv alnar bred är, varde den så vid makt hållen.) Om så tarvas betyder, om det behövs. Det står i föreningens stadgar att denna lag gäller om inget annat står i stadgarna som motsäger detta och det gör det inte.

Redigerat av moderator 11 maj 07:58
  3. D
    Medlem · Nivå 15
    Dina grannar uppför sig definitivt inte acceptabelt. Men det är uppenbart att även du är provocerande. Då har vi ändå bara hört din version.

4. R
    Medlem · Nivå 6
    Eftersom ni uppenbarligen inte kan komma överens (jag bryr mig inte om vems fel det är) och du är ensam och det är uppenbart att problemet löses genom en omdragning av vägen utanför gårdsplanen måste du initiera detta , om det är möjligt .

Eller minsta ialla fall är att få tydligt utstakat vägen. Alltså Lantmäteriförrättning.
    Papper på allt.

Tag hjälp av jurister, sköt inte allt själv.

Jag rekommenderar dig att spela in alla samtal. Hot skall polisanmälas.
    Samma med skadegörelse.

Sedan får ni räkna med problem med skadegörelse osv i framtiden. Polisanmäl vid varje tillfälle. Till slut kommer det i tidningarna om inte polisen tar er situation på allvar.

5. A
    Anonym
    Hur menar du med provocerande? Att vi markerade för vår tomtmark och ville att vägens bredd skulle vara den som föreningen sa att den skulle vara?
    För de kan ju inte skriftligt tillstå att vägen här ska vara minst 20 m bred när den inte är det någon annanstans.

Redigerat av moderator 11 maj 08:11
  6. R
    Medlem · Nivå 6
    Daniel109s inlägg skall du ta med en nypa salt. Han har en poäng, men det bygger på att du alltid skall ge med dig i konflikter.
    Det kan vara bästa lösningen i vissa fall, men det beror på konsekvenserna för er del.

7. H
    Medlem Nivå 7
    Detta låter som en fruktansvärd situation, ens hem skall ju vara där man är som tryggast och kan varva ned.
    Funderat lite på vad jag hade gjort och jag hade nog själv funderat på att flytta där ifrån faktiskt. Om inte detta är ett alternativ så hade alla ”samtal” alltså hoten/ skriken spelats in. Dokumentera allt, ett speciellt block endast för detta där: datum, vem och vad för hot/ skadegörelse. Samt polisanmäla varje gång, det öppnas ett ärende första gången man anmäler så efter första gången uppger man detta nummer och polisen fyller på med underlag. Sedan om jag hade pengar så hade jag anlitat en jurist och gått igenom vad som hänt och så hade den fått företräda mig på vägstyrelsemötet.

8. A
    Anonym
    Tack! De tidigare 5 eller 7 fastighetsägarna gav med sig med den följden att de tvingades fly från sitt hem och det tänker inte jag göra. Jag redovisar vad som hänt så neutralt jag bara kan utan att överdriva att något håll, att då, som Daniel109 insinuera att det är mycket värre om man frågade våra grannar är oförskämt tycker jag.

9. C
    Medlem Nivå 1
    Ok, så nu är min uppfattning om vad jag läser fel. Ditt svar här visar exakt min poäng.

Om grannarna betett sig så som du skriver, varför ringer du ej polisen? Eller har ni gjort det? Vad har polisen sagt då?

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hej.
    Jag tycker verkligen att ni bara ska sälja och flytta därifrån.

Det är bara så, att om ni har en konflikt på denna nivå nu så kommer det aldrig, aldrig någonsin att kunna bli bra.
    Och då skiter jag helt i vem som gjort vad, vem det beror på osv. Men om grannarna verkligen beter sig som du skriver, eller bara hälften så illa, så är det oreparerbart.
    Det kan aldrig bli bättre än som Nord/Syd-korea. Inget slut på kriget, bara vapenstillestånd med ständiga små eller stora provokationer.

Sluta att slösa bort livet och livsenergin på det där stället, livet är för kort för att du ska kasta bort det med de där människorna runt er.
    Ja det är bara ifall konflikt som är er livsluft som ni ska stanna kvar, i så fall har ni funnit en drömplats, men om det inte är så, så är det bara onödigt livslångt lidande.

Jag förstår att det känns trist, samt att "de" i så fall vann. Men den personliga kostnaden för att "rätta till" grannarna är inte värt det.

Mina 5 öre.

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 12
    Håller med Mikael_L flytta och ge upp.

Sen när det gäller hot etc. I detta sätt brukar det vara bra att inte visa någon reaktion på hoten. Visa inte att det berör dig, låtsas som att du inte hör. Notera självklart alla hot och skadegörelse och försök att alltid vara lugn. Bråka tillbaka förvärrar bara situationen.
    Grannarna känner säkert alla i bygden och snackar mycket skit. Håll en låg profil och visa att du inte är en "bråkande skitstövel"

Sen vore det ju bra att dra om vägen men prio måste ändå vara att sluta bråket med grannarna

12. D
    Medlem · Nivå 15
    Som jag tolkar flygbilden handlar det inte om tomtmark. Jag har heller inte sagt det är fel av dig att markera var vägen borde gå. Men när du letar reda på en vändplan bara för att ha något att bråka om så är det en onödig provokation. Det gör att jag uppfattar även dig som provokativ. Jag har som sagt en mycket begränsad och ensidig information om det egentliga läget.

13. R
    Medlem · Nivå 8
    Den enda vettiga lösningen på det här är att låta Lantmäteriet utreda och fastställa var gränsen ska vara, genom en fastighetsbestämning. De kommer att tolka "det utrymme de befintliga vägarna upptar" och peka ut det exakt på en karta med juridisk giltighet.

Allt annat blir bara konflikteskalerande.
    Ni kan argumentera i evighet om era olika uppfattningar och aldrig enas annars. Sak samma om det är verbalt eller handgripligen. När gränsfrågan väl är avgjord så kommer andra myndigheter att ha en annan inställning, då kan man börja beivra intrång och skadegörelse när det faktiskt går att veta vem som har rätt.
    Om det sedan löser konfliktstämningen i övrigt vet man ju inte.

14. E
    Medlem Nivå 2
    Förstår faktiskt inte problemet.

Vägen är inritad på ritningar. Korsningen har vuxit till en kurva.

Återställ så det ser ut som på ritningarna och skydda med väl synligt staket.

15. E
    Medlem Nivå 5
    Jag förstår din frustration, några frågor är vägen med diken 12 alnar? Det diket som syns på första bilden är det en vattenanläggning som servar andra fastigheter?
    (Rinner det vatten från grannarn in på er fastighet och sedan ut igen?)

Status:
Stängd

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: