369 233 läst · 138 svar
369k läst
138 svar
Att gjuta en bänkskiva i betong - bilder, frågor..
Hehe, det var ju en ide. Men jag tycker att kaklade bänkskvor är ohyggligt fula 
Jag snackade med hyreshuset iaf och betongslipen verkar vara rätta verktyget. En diamantskiva som slipar/polerar. Blir till att hyra en sån och se hur det går.
Jag snackade med hyreshuset iaf och betongslipen verkar vara rätta verktyget. En diamantskiva som slipar/polerar. Blir till att hyra en sån och se hur det går.
Och var kan jag köpa dessa papper? Har letat lite på bauhaus, silvan, classe, biltema...
Här är en tråd om diamantslipning och ytbehandling av betonggolv. Kanske inressant för dig Gunne:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28889/9
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28889/9
Det här:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...ision=zub&language=sv-SE&ccat_id=8063
vill jag få tag på men det verkar inte gå att hitta nån stans. Har kollat kanske 7 ställen. Men jag ska ringa vidare...
Edit: Har pratat med Bosch och de har pappret i lager, men ingen återförsäljare har tagit hem det de senaste månaderna. Och minsta antal att ta hem är fem paket så det lär ju bli apdyrt om man ska beställa... Får jaga vidare efter nåt annat märke.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...ision=zub&language=sv-SE&ccat_id=8063
vill jag få tag på men det verkar inte gå att hitta nån stans. Har kollat kanske 7 ställen. Men jag ska ringa vidare...
Edit: Har pratat med Bosch och de har pappret i lager, men ingen återförsäljare har tagit hem det de senaste månaderna. Och minsta antal att ta hem är fem paket så det lär ju bli apdyrt om man ska beställa... Får jaga vidare efter nåt annat märke.
Jag hyrde en betongslip hos hyreshuset på lidingövägen. Funka kanon! Tyvärr dog just batterierna i kameran så det blir ingen bild.
En nackdel med slipningen var dock att det kom fram ännu mer porer. Jag funderar på om man kan behandla skivan med något vax istället för olja för att lixom fylla ut håligheterna. I såna fall nåt ganska hårt vax antar jag.
Någon som har nåt tips? Annars blir det parrafin- eller linolja som folk har föreslagit.
En nackdel med slipningen var dock att det kom fram ännu mer porer. Jag funderar på om man kan behandla skivan med något vax istället för olja för att lixom fylla ut håligheterna. I såna fall nåt ganska hårt vax antar jag.
Någon som har nåt tips? Annars blir det parrafin- eller linolja som folk har föreslagit.
Jag sökte på bänkskiva och betong häromdagen och hittade in på nån sajt av nån som tillverkar på beställning. Där har jag för mig stod vilken sorts olja man ska använda. Vad gäller fyllningsmassa till lufthålen, kolla på finjabetongs hemsida på pdf:n med gjuttips. Där stod om nån reparationscement. Exakt hur gjorde du hålet för diskhon. Jag fattade inte riktigt hur du fick till rundningen så fint.
Kopierat från Finja betongs hemsida http://www.finjabetong.se/aktuell/allmant/tips.htm
"OBS! En olja att behandla och underhålla bänk-skivan med är t ex Liberon - Finishing oil."
"OBS! En olja att behandla och underhålla bänk-skivan med är t ex Liberon - Finishing oil."
Porlagning
ta samma betong som du gjöt med men sprid ut den torr på skivan och massera ner den torra betongen i porerna tills dom är fyllda och duscha sedan över med vatten. slipa sedan lätt för hand med ett 80 våtpapper. Då blir der nog bra.
Handslipar som man hyr har oftast mkt höga varvtal och funkar bra vid avverkning men inte polering. polerdukar finns att köpa hos FLEX ocg 3M bla.
Jag skulle behandlat med bivax.... eller linolja, varför inte testa på en provbit.
ta samma betong som du gjöt med men sprid ut den torr på skivan och massera ner den torra betongen i porerna tills dom är fyllda och duscha sedan över med vatten. slipa sedan lätt för hand med ett 80 våtpapper. Då blir der nog bra.
Handslipar som man hyr har oftast mkt höga varvtal och funkar bra vid avverkning men inte polering. polerdukar finns att köpa hos FLEX ocg 3M bla.
Jag skulle behandlat med bivax.... eller linolja, varför inte testa på en provbit.
Jag har hittils testat med paraffinolja på en provbit, men jag tänkte nog testa de andra varianterna oxå innan jag bestämmer mig. Har lite mkt annat att göra nu men om ca 2v borde jag va klar med skivan så jag kan visa resultatet...
Jag håller just nu på att flytta in i nya köket så hela bänken är belamrad med saker.
Pga att jag var tvungen att slipa skivan blev resultatet inte som jag hade tänkt, men det blev snyggt ändå! Jag behandlade med grönlandsvalla (bivax+paraffin) och det blev bra. Dock ska man nog inte lägga på den med strykjärn som jag gjorde då det sotade och färgade skivan lite brun. Varmluftspistol är nog bättre...
Slänger upp lite bilder när köksflytten är över.
Pga att jag var tvungen att slipa skivan blev resultatet inte som jag hade tänkt, men det blev snyggt ändå! Jag behandlade med grönlandsvalla (bivax+paraffin) och det blev bra. Dock ska man nog inte lägga på den med strykjärn som jag gjorde då det sotade och färgade skivan lite brun. Varmluftspistol är nog bättre...
Slänger upp lite bilder när köksflytten är över.
ett sent tips från mig är att: Måla med vanlig epoxifärg + att du lägger i flingor i det, då försvinner alla eventuella färgskiftningar i undeerlaget och du kan ju om du vill spackla med typ flytspackel om du vill under....