Hej!
Kommer att skapa ett utrymme på ca 4x2m under jord.
Beroende på hur mycket isolering mm. som kommer att behövas för taket,
Kanske 170mm av kallkällaren kommer att komma ovan jord och ändå¨få 2m takhöjd )
  • Väggarna planeras att muras med 190mm lekablock samt lägga puts på insida och utsida.
  • Utsidan kommer minst två sidor att isoleras med en dränskiva - 200mm (Isodrän / Pordrän / Optidrän?)
  • Utanpå isoleringen av ytterväggar kommer Optidrän att läggas (förhindrar fukt utifrån och in)
  • Golvet planerar jag att gjuta (100mm), samt kommer att isoleras med XPS-isolering - 150mm - 250mm?
  • Taket är mer osäkert (funderar på att valava taket (100mm betong?) - rätt eller fel?
Skickar en skiss. Den gröna ytan är där vår kallkällare planeras.

Skiss av en fastighetsplan som visar placering av förråd, källare, ny kallkällare och uthus i förhållande till varandra med kompassriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågorna är ganska många.
Men vilka parametrar är viktiga att uppnå?
  • temperatur?
  • fuktighet?
  • luftombyte?
  • eller?
Temperatur .:
Golv och ytterväggar tycker jag är bra enligt ovan, men innerväggar?
Ska isolering placeras innanför eller utanför väggarna?
Innanför / utanför taket?
tjocklek?
Kan det bli för mycket isolering?
Dels vill jag att kölden ska hållas inne, men vill inte kyla ner rummen bredvid.
Eller på vintern vill jag behålla värmen och på sommaren hålla ute värmen.

Ventilation
Ventilation är viktigt (tror jag) - men hur ska luftventilerna placeras?
Högt / lågt eller både ock?
Typ av ventiler?
Självdrag / fläktstyrda?

Fuktighet
Är risken stor att det blir för fuktigt eller för torrt?
Lösning?

Lösning - temperatur?
Har funderat om det skulle hjälpa att lägga ett avloppsrör 110mm (i ett zick zack mönster) under golvet, (rummet bredvid) - skulle större/mindre dimension bli bättre?
Sätta ev. en fläkt och nyttja markvärmen för automatisk reglering av temperaturen. (dum idé?)

Lösning - ventilation?
Funderar på en ventil på var sin kant - eller blir en ventil gå genom taket bäst? (eller alla ställen?)
Ska ventilerna / en ventil? placeras högt eller lågt?
Skulle ventileringen få en förbättring om ett rör 110mm skulle läggas på 1,5m djup under marken samt 10-15 meter långt - innan mynningen når markytan?

eller skulle dessa rör bli ett tillhåll för småkryp?

Taket kommer att kläs av bl.a. Ytpapp (men kanske måste klä med plåt (grå?) för jag vill inte ha ett svart tak. - speciellt sommar tid)

Alla idéer / erfarenheter /tips är välkomna. :cool:

C
A Albireo skrev:
Dels vill jag att kölden ska hållas inne, men vill inte kyla ner rummen bredvid.
Var kommer kylan ifrån då?

Kanske var lite klumpigt uttryckt :)
I det lilla utrymmet önskar jag ha "kallt" (+4?) - men önskar inte att den temperaturen ska sprida sig in till det "halvvarma" rummet (+10?) bredvid.

C
A Albireo skrev:
Kanske var lite klumpigt uttryckt :)
I det lilla utrymmet önskar jag ha "kallt" (+4?) - men önskar inte att den temperaturen ska sprida sig in till det "halvvarma" rummet (+10?) bredvid.
Nä, så långt var jag med, men vad är det som gör att rummet blir kallt om det är isolerat utvändigt?

Ventilation?
Rummet ligger nästan helt under mark?
eller???

Isoleras det inte kommer det att bli väldigt varmt på sommaren? (lite svårt att säga - tycker jag)

Därför funderar jag - varför inte lägga ett avloppsrör zig zag under isoleringen av golvet intill
Där är det alltid några + grader, marken är förmodligen alltid fuktig.
Men kommer det att bildas tillväxt i luft röret (mögel eller liknande)?
Kondens?
andra problem?

C
A Albireo skrev:
Ventilation?
Ett isolerat och ventilerat utrymme utan värme/kyl-källa kommer att hålla mer eller mindre samma temperatur som tilluften, dvs. samma temperatur som källaren om du tar luften därifrån, alternativt samma temperatur som utomhusluften om du tar den därifrån. Vilket förmodligen inte ger dig det resultat du är ute efter.

Därför skulle jag inte (värme-)isolera mot utsidan, annat än möjligtvis den delen som ligger ovan jord.

Kondens och fuktproblem är alltid en potentiell utmaning i kalla ventilerade utrymmen, men jag har egentligen inte några konkreta tips för hur du bäst bygger för att eliminera den risken.

Känner samma osäkerhet inför vissa delar av projektet.

Blir det för lite isolering, kanske det går att komplettera i efterhand (invändigt?.)
Skulle temperaturen sunka under 0 och marken fryser - blir det problem med leran som kommer att lyfta huset.. (därav isolering)
Isoleringen går förmodligen inte att ta bort i efterhand
Det är daggpunkten som avgör om det bildas kondens. Daggpunkten påverkas av bland annat temperaturen (varm luft kan hantera betydligt mer fukt än kall luft) Är det mert fukt i luften än luften kan hantera, kommer vatten att fälla ut mot produkter / väggar / föremål och bilda kondens.
Därför började jag leka med tanken att hämta "kyla" under golvet - men saknas annan ventilation blir det förmodligen instängt.
Först tänkte jag på cirkulera luft under golvet, men börjar fundera att cirkulera vatten.
Om inkommande luft kyls ned under jord kommer den förmodligen kondensera i röret och det vatten som bildas får tas hand om (på något annat sätt) ex. via avlopp (men röret under golv ligger lägst) - Kan fungera med inkommande luft.
Har tittat på en billig FTX - Den kanske skulle kunna hålla värmen ute och kylan inne - sommartid?

Utrymmet (ca 8m2 / 16m3) kommer att delas upp i två delar.
Den mindre delen kommer att innehålla "teknik" som luft kompressor mm.
Den andra delen kommer att bli "kallkällare" (om det lyckas).

Just nu är planerna att lägga golvvärmeslang (20mm) i slingor under golvet / under isoleringen, till en liten cirkulationspump som ansluts till en kylare (med fläkt?) i utrymmet som ska hållas kallt.
(mätte upp temperaturen på grundvattnet för någon vecka sedan till +2,7grader).

Ena ventilationen kommer att placeras lågt dvs. med en lutning från uteluft genom jorden (silt) till utrymmet nära golvet. (med en golvbrunn i närheten för ev. hantering av kondens). Röret kommer att bli 5-6m. - Förmodligen blir det ett lite grövre rör 125mm eller 160mm eller....(långsammare luftflöde) Just nu funderar jag på ett PVC-rör. (Vet inte om spirorör börjar rosta under mark)
Vilken riktning luften kommer att dra (vid självdrag) vet jag inte, men det känns som under sommaren blir denna FRÅN-luft.
Under vintertid kommer nog riktningen att vända? som TILL-luft
Vår / Sommar osäker riktning.

I mellanväggen mellan utrymmena kommer två öppningar att sättas en högt och en lågt.

Den andra ventilen kommer att placeras högt i andra änden av utrymmet.
Först tänkte jag sätta in en luftventil som automatiskt regleras med en bimetall. - (Öppen på sommaren och stängd på vintern.) Men nu funderar jag på en vägg monterad FTX (tidigare nämnd). Kanske kommer den att hjälpa till att stoppa temperatur differensen.
På vintern är önskemålet att behålla den lilla värme som finns i utrymmet.
På sommaren kommer den förhoppningsvis värme att stängas ute (dvs. få omvänd funktion) samtidigt som ett luftombyte sker.

Har ingen aning om min strategi kommer att fungera. :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.