7 984 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Att bara dränera en sida av huset - praktiskt tillvägagångssätt
Hej!
Har funderat en hel del på det här med att bara dränera en sida av ett hus.
Har hus och garage i sutterängutförande och har bara fuktgenomslag vid de sluttande sidorna på garaget.
Vill sänka fuktighetskvoten i källarnivån för att kunna ha bättre vinterförvaring av verktyg och liknande, samt att jag samtidigt inte har lust att ruinera mig för ett grovutrymme.
Har därför tänkt att jag skulle låna in min kroppsbyggande svåger och några av hans vänner till att handgräva en sida, men jag funderar rent praktiskt hur man gör med skarvningen av materialet.
Platonmatta - hur skarvar man den så att det inte tränger in skit mellan den vid hörnen på väggen.
Dräneringsrör - vart kopplar jag vidare det tills orken finns att göra nästa sida?
Takavvattningen - se ovanstående.
Någon som har erfarenhet av ett liknande projekt?
Eller kanske någon som har grävt upp en sida åt gången, så som rekommenderas för hus i utsatta lägen?
Har funderat en hel del på det här med att bara dränera en sida av ett hus.
Har hus och garage i sutterängutförande och har bara fuktgenomslag vid de sluttande sidorna på garaget.
Vill sänka fuktighetskvoten i källarnivån för att kunna ha bättre vinterförvaring av verktyg och liknande, samt att jag samtidigt inte har lust att ruinera mig för ett grovutrymme.
Har därför tänkt att jag skulle låna in min kroppsbyggande svåger och några av hans vänner till att handgräva en sida, men jag funderar rent praktiskt hur man gör med skarvningen av materialet.
Platonmatta - hur skarvar man den så att det inte tränger in skit mellan den vid hörnen på väggen.
Dräneringsrör - vart kopplar jag vidare det tills orken finns att göra nästa sida?
Takavvattningen - se ovanstående.
Någon som har erfarenhet av ett liknande projekt?
Eller kanske någon som har grävt upp en sida åt gången, så som rekommenderas för hus i utsatta lägen?
Platonmattan finns nog ingen universallösning för, du får väl bara lämna den där väggen slutar, så att du kan "koppla på dig" när du fortsätter med nästa vägg. Är du rädd för att skit tränger in mellan väggen och platonmattan måste du täta med något . Det borde räcka med åldersbeständig plast eller kan du skära en tunn rämsa av platonmattan och lägga som ett "sidolock". Vad gäller dränering och stuprör beror det ju på hur det ser ut idag. Finns det en brunn dit det leds dräneringsvatten? Om inte måste du ju ha en sådan, och sen kopplar du dränering/dagvatten dit. När du sedan vill fortsätta finns det skarvmuffar att köpa, så det är inga problem att fortsätta. Viktigt vad gäller dräneringenrör och dagvattenrör är att du planerar rätt från början. Vilken sida är det du ska göra? Är det den sida som ska ha den lägsta nivån när allt är klart, eller är det kanske den sida som ska ligga högst? Bara så du inte bygger in dig i ett hörn vad gäller fallet på rören...
De troligaste är att göra sidan som ligger högst, framsidan alltså och en av kortsidorna. Min fundering är framförallt just kring dränrören. De måste ju avslutas på något bra sätt.
Föregående ägare dränerade bara framsidan på 70-talet, men vad det innebär i hur han kopplade vidare dränrören vet jag inte. Takavrinningen går ut i ett rör som sticker ut genom en av slänterna.
Föregående ägare dränerade bara framsidan på 70-talet, men vad det innebär i hur han kopplade vidare dränrören vet jag inte. Takavrinningen går ut i ett rör som sticker ut genom en av slänterna.
Försök att leda bort vatten tidigt från huset om det är möjligt....tex att dränera marken i tomtgränsen också....
Takavvattningen ska ledas bort i rör.....
Takavvattningen ska ledas bort i rör.....
Finns det ingen brunn på tomten dit dränvattnet leds? I vilket fall som helst behöver du ju en brunn - om du nu inte kan leda även dränvattnet ut i slänten (så som ditt dagvatten leds). Om du ska göra två sidor gör du högsta punkten vid den husknut som så att säga hamnar längst bort från avslutet. Sen kör du fall (kolla detta, men jag tror du klarar dig med 1 cm fall per meter) hela vägen till avslutet i brunn eller slänt. När du sen fortsätter kopplar du på dig vid högsta punkten och kör andra sidan huset, och avslutar vid samma ställe som du ledde ditt första dränarbete.Location skrev:De troligaste är att göra sidan som ligger högst, framsidan alltså och en av kortsidorna. Min fundering är framförallt just kring dränrören. De måste ju avslutas på något bra sätt.
Man behöver inte alls ruinera sig för att göra allt på en gång. Minigrävare går att hyra för runt en tusenlapp om dagen. Problemet med de minsta grävarna kan vara att de inte når tillräckligt djupt, men för ett sutteränghus är ju det inget problem. Även som nybörjare kommer man väldigt lågt med en grävmaskin på en dag. Det är dessutom superkul och lite av pengarna det kostar kan du ta från semesterkassan och skippa Liseberg eller liknande. Första gången jag grävde gjorde jag nog ca 25m på en dag och då var det mycket trixande med att komma på plats (trångt) och jag grävde så djupt maskinen nådde hela vägen. Du borde kunna göra längre än så med ett sutteränghus.
Instämmer till fullo!Sam_u_El skrev:Man behöver inte alls ruinera sig för att göra allt på en gång. Minigrävare går att hyra för runt en tusenlapp om dagen. Problemet med de minsta grävarna kan vara att de inte når tillräckligt djupt, men för ett sutteränghus är ju det inget problem. Även som nybörjare kommer man väldigt lågt med en grävmaskin på en dag. Det är dessutom superkul och lite av pengarna det kostar kan du ta från semesterkassan och skippa Liseberg eller liknande. Första gången jag grävde gjorde jag nog ca 25m på en dag och då var det mycket trixande med att komma på plats (trångt) och jag grävde så djupt maskinen nådde hela vägen. Du borde kunna göra längre än så med ett sutteränghus.
Har tyvärr en tomt där det inte fungerar att köra in maskiner utan att skaffa sig betydligt mer arbete än att "bara" dränera. Det är för trångt och för terrasserat i terrängen omkring.
Så anledningen till att bara gräva en eller två sidor åt gången är för att det kommer att handla om att handgräva allt.
Så anledningen till att bara gräva en eller två sidor åt gången är för att det kommer att handla om att handgräva allt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det bärande väggar i min kattvind?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur ersätter man bärande timmervägg?
Lösvirke & Timmerhus -
Vad menas med att flytspackeln är "fribärande"?
Golv -
Varför får jag bara 0,1Gbps istället för 1Gbps av platt nätverkskabel
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Dränera med rör eller bara med Platon matta?
Grund & Markarbeten