Byggahus.se

Att arbeta med flytfix när man lägger klinkers?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har efter vinterns slit nått den dag då golvvärmen är klar och ny fin klinker skall läggas. Var och hämtade 100m2 plattor samt fix och fog igår.
    Efter lite diskussion valde vi att köpa en flytfix från Optiroc. Är dock lite osäker på hur den är att arbeta med. Konsistensen är lösare och jag undrar därför om någon har erfarenhet av att arbeta med flytfix.

2. Sweli
    Medlem Nivå 10

Re: Att arbeta med flytfix när man lägger klinkers

Vi har gjort hela bottenvåningen med fixet.
    Den torkar väldigt snabbt. Den vi köpte torkade på 5 timmar, efter det kunde man gå på plattorna.

Du ska blanda så mycket som du hinner göra på ca en timme. Våra plattor var stora så vi gjorde ca 2kvm på en blandning.

Du ska kolla att de inte flyttar sig, de gör gärna det :-/
    Vi använde kryss men istället för att "lägga" de mellan plattorna, fick de "stå" Det var lättare att jobba och samtidigt lättare att plocka bort de senare.
    Istället för en i varje hörn, satte vi 6 st runt om plattan om du förstår vad jag menar.

När vi satte ditt plattan tryckte vi mot de andra och håll kvar en stund för att den inte skulle flytta sig, men efter en stund fick vi trycka ibland emot igen.

Lycka till!

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 1

Hej och tack för svaren
    Fick ytterligare ett tips på annat håll om att lägga plattorna kant i kant. Detta minskar risken med att fixen flyter upp mellan plattorna.
    Vi får väl se hur det går med det ;)

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Utan fog ???

5. J
    Medlem Nivå 1

Nej inte utan fog ;D missade några detaljer. Man drar plattan till rätt fog bredd. Motsattsen skulle väl vara att placera plattan en bit ifrån och sedan skjuta den mot de andra plattorna med större risk för för mycket fix mellan.

6. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Puh, jag vart lite orolig ;D.

7. Sweli
    Medlem Nivå 10

Fixet flytter inte upp om man använder en grovtandad spatel. Vi använde 100. Det bir ibland lite mellan plattorna som jag tog bort med en liten small pinne.
    Men vi hade väldigt få som gjorde det.

8. J
    Medlem Nivå 1

Nu har vi provat. Har lagt 20-30 m2 och det gick ganska bra. Hade lite problem med att det flöt upp på den del ställen men det gick mycket lätt att pilla bort med en kniv/pinne. Fantsatiskt bra att kunna gå på golvet redan efter några timmar :D

9. S
    Medlem Nivå 1
    Nu fattar jag inte. I affären sa de att flytfix skulle man inte använda tand till utan spackal på jämnt lager. Alltså tand eller inte till flytfix. Skall lägga 33*33 klinker på betonggolv.

10. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Hur ska man få ett jämnt lager om man inte använder en tandad/rundad spade?
    De kanske menade att du skulle använda en med runda tänder?
    Att bara breda ut fixet och hoppas att det blir jämnt verkar svårt....eller?

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 15
    Visst använder man kam även till flytfix.

12. S
    Medlem Nivå 1

funkar

Ja det förstår jag nu när jag börjat att man skall/kan använda tandad. Men jag tycker det var väldigt löst i början och var rätt stelt i slutet på den 1,5 meter jag lade. Mörkt var det också. hoppas det är lätt att få bort från de ljusgrå plattorna!?

13. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Fix brukar vara lätt att få bort, fog är betydligt värre.

14. B
    Medlem Nivå 13
    är det lagom att köra en 10mm kam till flytfix om det är 33X33 plator?

15. T
    Allvetare · Nivå 14
    Ja!