Byggahus.se

Att anlägga en ny gräsmatta

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Tips om vad vi skall göra för att anlägga en gräsmatta? Vi har en tomt med massor av sprängsten och skall få iordning den till en vacker gräsmatta med fina träd och växter på. Vad skall vi grunda med eller var kan man läsa sig till om detta?

2. I
    Anonym
    Har du sprängsten i botten lär det inte bli några problem med dräneringen. Det är väl det enda positiva som kan sägas med det underlaget. Övrigt är negativt.

Försök först att få tag i fyllnadsmassor med lera att slänga på så att fuktigheten bevaras i marken. Annars får du inga gröna gräsmattor där inte. Minst 20 cm bör du ha, gärna mer. En fyllnad med grus på sprängstenen först och markduk på det är oxå rätt så att inte leran sköljs ner och bort i sprängstenen. Då får du först vattna rikligt på gruset så det rinner ner i springorna mellan sprängstenen, annars får du luft mellan grus och markduk.

Gräsytor kräver minst 7 (helst >10) cm matjord. Köper du färdigt gräs i rulle (torvbotten) kan du behöva mer. Planteringsyta kräver minst 40 cm matjord. Dvs. i rabatter. Träd ska ha en grop på minst 60-70 cm (gärna mer) för att få plats med rötterna och gropen ska vara lika stor i yta som trädets krona är när det blir fullväxt. Så du kan behöva plocka undan sprängsten för att rötterna ska kunna breda ut sig och gå på djupet så att trädet står pall i höststormarna.

Låna en bra trädgårdshandbok på biblioteket eller köp en i bokhandeln. T.ex. Din trädgård av Karin Berglund (Bonnier Alba förlag) som oxå skrivet flera andra trädgårdsböcker av mera prosaiskt slag liksom 'Gröna Gunnel'. Men det du egentligen ska söka är en bok som handlar om trädgårdsanläggning. Den har du nytta av i hela ditt liv som trädgårdsägare. Där får du även inspiration till stensättning, utemöbler, skadedjursbekämpning och mycket annat som har med trädgården som livsrum att göra.

Och så inga blomsterrabatter längs husväggarna. Där trivs inte växterna. Dräneringen undertill suger vattnet från växterna och en utspringande takfot ovanför hindrar naturlig bevattning. Flytta istället ut dem en meter, så att växterna även syns inneifrån huset. Då blir det oxå lättare att ställa upp stegen för att putsa fönstren.

3. E
    Medlem Nivå 2

Tack för tipsen.

Det där med lera undrar jag, då jag just läste i GP att det kan lägga sig som ett lock och göra gräsmattan vattensjukt. Fast du kanske menar inte så mycket lera.
    Vi har köpt tomten av kommunen som har gjort ett helt nybyggt område. Idag så byggs inga diken längre. Kommunen tar heller inte hand om dagvatten. Därför behöver vi, som dessutom bor på en sluttning, ta hand om regnvattnet själva för att vid skyfall inte dränka grannen nedanför. Vi behöver alltså stenkista, det har vi, men dessutom ta hand om allt vatten som faller på oss.
    Jag kanske gör en höna av en fjäder men jag är också nybörjare som trädgårdsmästare och husägare.

4. I
    Anonym
    Jag skrev 'fyllnadsmassor med lera' inte enbart lera. Med det förståss att fyllnaden skall vara lerhaltig, dvs. ha gradiation ner mot filler (mo och mjäla) som i daglig tal kallas för lera.

Problemet för er (med lutande tomt) är att ha balans mellan fuktigheten i marken och den vattenavrinning som kommer att ske neråt och ner i sprängstenen och leder till torka. Så länge Gud fader spär på med regelbundet regn uppeifrån är det inget problem. Problem blir det däremot i regnfattiga perioder.

Dagvatten kan infiltreras i marken om den inte är lerhaltig under sprängstenen (vilket den inte borde vara om ni inte kört dit och fyllt på med sprängsten). Är det berg i backen får ni istället uppleva ett fenomen som brukar kallas 'bergsyra' i dagligt tal. Vattnet söker sig enl. minsta motståndets lag mellan bergytan och det som vilar på den.

Eftersom det enl. lag inte är tillåtet att avvattna över annans tomt, föreslår jag att ni som är grannar/berörda pratar er samman om avvattningsdiken i tomtgräns, annars lär ni snabbt bli osams i snösmältningstider innan tjälen gått ur backen. Och vatten söker sig alltid till lägsta punkt (oavsett lagen) även om den leder över grannens tomt.

Var oxå observant på att på er uppsida kan ni få vattenproblem mot husgrunden. Ett avskärningsdike parallellt husgrunden någon meter bort och lutning från huset och till det, är rätt. Diket ska sen föra vattnet runt huset p.b.s. Dvs. i praktiken ut mot tomtgräns.