Absolut. Jag tror dock att det är relativt självsanerande då det inte säljs signalkräftor för utsättning. Det är möjligt att man kan köpa levande matkräftor och sen sätta ut dessa, men det är nog få som gör det av misstag.

Det går långsamt att bygga trappa…

Träram i form av femhörning på marken, del av trappkonstruktion. Skottkärra och markskruvar synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vilplan har byggts, en något oregelbunden femhörning för att dels vinkla trappan 30 grader vänster, dels skapa plats för en bänk till höger.
Trätrappa under konstruktion med vilplan, markskruv och flera stödstolpar, belägen på en gräsyta.
Skapa konto

Att först såga alla vinklar rätt och sen också få i markskruven rätt och få allt i våg tog sin tid.

Först sattes en stödstolpe i mitten för att bära upp medan vi fäste i befintlig trappa och satte sen de yttre hörnen och sist det mittersta.

Skönt med tre par händer ibland, även om sista paret var rätt små.

Redigerat:
  • Gilla
husdrommaren och 9 till
  • Laddar…
Damm i skogsmiljö med nybyggd trätrappa och brygga. Omgiven av träd och reflekterande vattenyta.
Skapa konto

Idag har det gått ett år sedan första inlägget, och efter den här helgen får man nog säga att steg ett är klart. Nästa helg är någon form av damminvigning, även om det smygstartades med exempelvis bad redan i påskas.

Tre saker ska ske innan söndag:
  1. Trappan ska byggas klar.
  2. Vattenväxter ska planteras.
  3. Soldriven cirkulationspump ska installeras.
Det sista kan eventuellt fallera, då jag delvis chansat på hur det ska gå till men vad gäller ettan är det egentligen bara att såga upp och skruva fast lite trall. Och tvåan är redan igång. En av fyra uppsättningar växter är planterade under ytan.

Fyra uppsättningar vattenväxter med blåa etiketter ligger på gräs, redo för plantering i en damm.
Skapa konto

Säsongen för vattenväxter är tydligen inte riktigt igång än, men Hornbach kunde skaka fram tre grupper syresättande och en grupp renande växter.

Solpaneler placerade i bagageutrymmet på en bil.
Skapa konto

Solcellerna går in i bilen, jag har mätt och räknat! Mer om dem här.

Jag ska räkna ordentligt och komma med någon form av ekonomisk redovisning med, men kräftorna spräckte nog budgeten. Räknar man inkl. moms på allt är jag i bästa fall under 75 tkr för allt hittills, men det är på håret i så fall. Det är i det häradet i alla fall.

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
egentligen bara att såga upp och skruva fast lite trall
Fy fan för gårdagsgubben! Det var ju lätt för honom att säga, men lik förbannat tog det nästan hela dagen. Men nu finns en trappa hela vägen ner!
Trätrappa leder nerför en sluttning mot en brygga vid en sjö, där spången ännu inte är byggd. Omringad av skog och vatten.
Skapa konto

Spången ut till bryggan har jag inte bestämt hur den ska göras, men det börjar bli dags att bestämma sig.

Tro på fan om inte trappan går hela vägen upp med!

Trappa byggd av träplankor utomhus, med en orange motorsåg ovanpå. Gräs och jord omger området runt trappan.
Skapa konto

Till och med motorsågen var framme, för att kapa stolparna där det skulle sättas trall.

Sommarkonstruktion: En cirkelsåg, hörselskydd, vattenpass och en röd penna på en trätrappa i solljus.
Skapa konto

Annars var det mest de mindre sågarna som fick jobba. Och hörselskydden inte att förglömma; dessa stihliga har jag faktiskt vunnit här på bygga hus.

• Gilla
Norrtull och 13 till
  • Laddar…
Till och med motorsågen var framme, för att kapa stolparna där det skulle sättas trall.
En motorsåg är ofta ett underskattat verktyg för finsnickeri! 😀

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En motorsåg är ofta ett underskattat verktyg för finsnickeri! 😀
Jag håller mig av goda skäl långt från finsnickeri. På sin höjd kan jag titta och beundra. Men i klassen bonnsnickeri som jag i bästa fall spelar i är det ett välbrukat verktyg.

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Det byggs ju en liten solcellsanläggning för att i förlängningen anlägga ett rotzonsfilter och på kort sikt få till någon form av skimning av ytan och i bästa fall lite syresättning av vattnet.

Solcellsanläggning på gräs med stående solpanel och kabelansluten svart plastlåda med vatten och en skimmer.
Skapa konto

En hand håller en blå och vit vattenpump i vattnet i en svart behållare, med sladdar synliga ovanför.
Skapa konto

Konceptuellt funkar det, även om flödet var lågt pga. mulet väder. Så nu blir det till att bygga ett rimligt stabilt stativ med lagom lutning, en torr(-ish) kopplingslåda och en skimmer att ha pumpen i.

Sen får vi se om det här duger. Olyckskorparna säger nej, men hela anläggningen (med begagnade solceller) gick på under 1.500 kr, så värt risken.

• Gilla
faf och 5 till
  • Laddar…
Det byggs ju en liten solcellsanläggning för att i förlängningen anlägga ett rotzonsfilter och på kort sikt få till någon form av skimning av ytan och i bästa fall lite syresättning av vattnet.

[bild]
[bild]
Konceptuellt funkar det, även om flödet var lågt pga. mulet väder. Så nu blir det till att bygga ett rimligt stabilt stativ med lagom lutning, en torr(-ish) kopplingslåda och en skimmer att ha pumpen i.

Sen får vi se om det här duger. Olyckskorparna säger nej, men hela anläggningen (med begagnade solceller) gick på under 1.500 kr, så värt risken.
Det är väl bara pumpen du kanske behöver välja lite bättre för bra funktion på sikt. Om du hittar liknande enkla billiga pumpar och väljer med betydligt högre kapacitet som du sen kör vid lägre varv vinner du mycket livslängd vid allt annat lika.

Du behöver bara en enkel ställbar DC/DC mellan panelerna och pump.

• Gilla
Magnus Rothman1 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är väl bara pumpen du kanske behöver välja lite bättre för bra funktion på sikt. Om du hittar liknande enkla billiga pumpar och väljer med betydligt högre kapacitet som du sen kör vid lägre varv vinner du mycket livslängd vid allt annat lika.
Ja, det är så jag tänker också. Solpanelen och regulatorn lär ju stå sig. Pumpar behöver jag dock eventuellt lära mig mer om om/när den här har gjort sitt.
GK100 GK100 skrev:
Du behöver bara en enkel ställbar DC/DC mellan panelerna och pump.
Behöver den vara ställbar? Nu har jag en 8–40 V in och 12 V ut. Tänkte att det gav bäst nytta, men du menar att det inte är givet att det är 12 V jag borde ha ut, eller?

Behöver den vara ställbar? Nu har jag en 8–40 V in och 12 V ut. Tänkte att det gav bäst nytta, men du menar att det inte är givet att det är 12 V jag borde ha ut, eller?
Det var mest för att enkelt kunna reducera varvtalet dvs flödet om du har motor av typ som fungerar så tex likströmsmotor med kol och kollektor. Det är nog vanligast på pumpar av det slaget typ Biltema osv. Man får tänka på att mycket förslitning är närmast kubiskt beroende hastigheter, varvtal.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu är ett enklare försök till vattenrening igång. Har bara fyllt en befintlig tunna med 50 % sand och kopplat ihop med solpanel och pump enligt ovan.

Huruvida pumpen orkar köra från morgon till kväll soliga dagar får vi se, liksom hur rent vattnet blir. Än så länge är svaret ”inte särskilt” på den senare frågan, men jag tänker att sandfiltet kanske sätter sig med tiden. Annars är det ett rotzonsfilter som krävs, vilket jag iofs. räknat med.
Blå tunna fylld med sand och vatten, ansluten till ett pumpsystem vid en trädstam nära en solpanel och en sjö i skogsmiljö.
Skapa konto

Solpanel vid damm med blå tunna kopplad för vattenrening i skogsmiljö.
Skapa konto

En damm med en liten ö av grönska, två solpaneler vid strandkanten.
Skapa konto

• Gilla
patrik israelsson1 och 14 till
  • Laddar…
Nu är ett enklare försök till vattenrening igång. Har bara fyllt en befintlig tunna med 50 % sand och kopplat ihop med solpanel och pump enligt ovan.

Huruvida pumpen orkar köra från morgon till kväll soliga dagar får vi se, liksom hur rent vattnet blir. Än så länge är svaret ”inte särskilt” på den senare frågan, men jag tänker att sandfiltet kanske sätter sig med tiden. Annars är det ett rotzonsfilter som krävs, vilket jag iofs. räknat med.
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Trevligt! Undrar vad som ska till för att göra det drickbart.

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur du tänkt bygga upp filtret, och om du har tänkt att få dricksvattenkvalitet ?

Men när jag lärde ut vattenfilter i scouterna så var principen, uppifrån och ned (eller ifrån källa till utlopp):
"Sand, tyg, Kol, Tyg"

Småskligt gjorde vi detta i 1,5l PET flaskor, men jag tänker mig att det borde så att skala till en tunna ?
Sen vet jag itne hur ofta man då behöver byta kol + ev tyget (lakan tex borde funka för att separera lagren och se till att sand+ kol inte kommer med ut). Men det får man kanske prova sig fram till

I den småskaliga versionen så lyckades vi rena vatten väldigt bra, både från karamellfärg, och (nästan iaf) från den ättika jag hade tillsatt. Jag vågade inte lita på att barnen skulle rena och sen dricka vatten från den lokala stockholmsbäcken- så jag "förorenade" kranvatten till vårt experiment.
Man kan notera att ättika surar till vattnet, så det gick itne få bort helt, skulle jag köra om det skulle jag tagit ngt annat ofarligt som ger smak men är lättare att rena.

Men i ditta fall borde vattnet från tjärnen iaf inte vara brunt om reningen gör det den ska ?

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Tack för tips!

Syftet är inte att rena vatten för att göra det drickbart, utan för att få bättre opacitet genom att bli av med i första hand humus i vattnet.

Att sätta i en silduk i filtret är dock ingen dum idé. Känslan är att den finaste sanden kanske sköljs ur tunnan som det är nu.

Den långsiktiga tanken är att anlägga ett rotzonsfilter, men det finns det inte riktigt tid för just nu, därav tester med vad ett enkelt sandfilter kan göra.

• Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.