Hej.
Har fått färgsläpp och början till angrepp av fukt på en av pelarna till vårt uterum (se bilder). Misstänker att konstruktionen inte är optimal ur fukthänseende och är tacksam för tips kring hur jag kan åtgärda problemen men framförallt hur jag kan förbättra konstruktionen så problemen inte återkommer efter att jag åtgärdat dom.
Funderar t ex på om jag ska göra ett större avstånd till trallen så regnvatten lättare kan rinna ner och minska stänk? Behöver jag fler hål i skenorna till glaspartierna så vattnet som samlas i skenorna rinner undan snabbare? Annat?
Pelaren är en limträbalk som är grundad och målad med fönster & snickerifärg enligt målarbutikens rekommendationer.

Tacksam för all hjälp.

Närbild på skadad trästolpe i hörnet av trädäck med flagnande vit färg och synligt rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trä och flagnande färg vid foten av en vitmålad stolpe på en veranda.
Skapa konto
Närbild av en smutsig ränna mellan glasdörr och trägolv, som visar tecken på slitage och mögel.
Skapa konto

Ingen som har några tips/hjälp att ge kring detta?

Skrapa slipa grunda måla om trät fortfarande är fräscht. Sen hade jag plåtat antingen bara en bit eller hela vägen upp beroende på tycke och smak. Jag tycker en ca 100 mm hade varit snyggast men smaken är som baken.

• Gilla
Myckemicke
  • Laddar…
Finns det dräneringahål på skenan i botten eller är det vid stolpen allt vatten kommer?

B larry78 skrev:
Finns det dräneringahål på skenan i botten eller är det vid stolpen allt vatten kommer?
Det finns dräneringshål ca 50 cm från stolpen på vardera sida och sen ett till på vardera sida ca 2 meter ifrån stolpen. Hålen är ca 2x0,5 cm.
Har funderat på att göra extra hål precis bredvid stolpen…

Staggelito Staggelito skrev:
Skrapa slipa grunda måla om trät fortfarande är fräscht. Sen hade jag plåtat antingen bara en bit eller hela vägen upp beroende på tycke och smak. Jag tycker en ca 100 mm hade varit snyggast men smaken är som baken.
Plåt hade jag inte tänkt på innan. Tack för tipset!
Har aldrig bockat plåt själv och antar att ingen plåtslagare tar sig an ett så litet jobb. Kan man köpa färdigbockad plåt och sätta dit eller har du några andra tips på hur en glad amatör kan lösa det? Antar att det behöver bli tätt så inte vatten kan rinna ner bakom plåten.

V Vinkel Volten skrev:
Plåt hade jag inte tänkt på innan. Tack för tipset!
Har aldrig bockat plåt själv och antar att ingen plåtslagare tar sig an ett så litet jobb. Kan man köpa färdigbockad plåt och sätta dit eller har du några andra tips på hur en glad amatör kan lösa det? Antar att det behöver bli tätt så inte vatten kan rinna ner bakom plåten.
Det lättaste är att mäta noga och ta med måtten och gärna lite fikabröd till en lokal plåtslagarfirma så fixar de prelackad plåt som de bockar till för nån hundring. Plåten ska gå runt stolpen som ett U och innanför skenor hela vägen. Överkant måste tätas så det ej kan rinna ner vatten. Plåten som ligger ut mot trädäcket är det egentliga problemet när det regnar ställer sig vatten på där och när det regnar i det vattnet skvätter det upp kan även göra det från trädäcket om det regnar hårt. Med en plåt runt stolpen kommer stänket att rinna ner utanpå utan att skada trät. Limträ är svårare än ohyvlat att få färg att fästa så där är nog ytterliggare en orsak till varför det blivit som det blivit. Hade målare som målat en limträbalk i våran förra carport (nybygge) de fick plåta in hela balken för färgen flagna på mindre än ett år.

• Gilla
Vinkel Volten
  • Laddar…
Tänk på att plåten måste vara högre upp än nuvarande skada gärna några cm högre. Hade även målat hela stolpen när jag ändå är igång samt försöka torka ur trät ordentligt. Är det liknande förutsättningar på övriga stolpar hade jag plåtat dem i förebyggande syfte när jag ändå fixar plåt.

• Gilla
Vinkel Volten
  • Laddar…
Staggelito Staggelito skrev:
Tänk på att plåten måste vara högre upp än nuvarande skada gärna några cm högre. Hade även målat hela stolpen när jag ändå är igång samt försöka torka ur trät ordentligt. Är det liknande förutsättningar på övriga stolpar hade jag plåtat dem i förebyggande syfte när jag ändå fixar plåt.
Stort tack för alla svar och hjälp! Sätter igång direkt med att leta upp närmaste plåtslagare och ladda upp med lite hembakat ;)

Hej! Jag har exakt samma problem i vårt uterum. Har du lyckats lösa ditt uterum? Kan du inte lägga upp några bilder så man får se hur det blev?

S sara byggare skrev:
Hej! Jag har exakt samma problem i vårt uterum. Har du lyckats lösa ditt uterum? Kan du inte lägga upp några bilder så man får se hur det blev?
Som vanligt når man inte riktigt så långt som ambitionerna sträcker sig😅
Har inte blivit någon plåt än, även om målet är att få dit den innan hösten/vintern. Skrapade och slipade ner all lös/dålig färg och lät det torka ur ordentligt. Fogade alla hål och springor och målade över. Tidigare målning var slarvigt gjord med tunt lager färg och dålig eller ingen fog på flera ställen så hoppas att det ska göra lite skillnad.
Har hitintills stått sig bra genom sommarens kraftiga regn men planen är som sagt att få dit en plåt innan hösten är slut.

V Vinkel Volten skrev:
Som vanligt når man inte riktigt så långt som ambitionerna sträcker sig😅
Har inte blivit någon plåt än, även om målet är att få dit den innan hösten/vintern. Skrapade och slipade ner all lös/dålig färg och lät det torka ur ordentligt. Fogade alla hål och springor och målade över. Tidigare målning var slarvigt gjord med tunt lager färg och dålig eller ingen fog på flera ställen så hoppas att det ska göra lite skillnad.
Har hitintills stått sig bra genom sommarens kraftiga regn men planen är som sagt att få dit en plåt innan hösten är slut.
ambitioner är bra, ändå. Får se vem som hinner först då. Jag hade egentligen velat anlita en snickare men det känns hopplöst att försöka hitta någon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.