På besiktningen av mitt hus fick jag nedslag på infästningen av badkarsblandaren. Han skrev "I nischen i badrummet sitter en fördelare otillräckligt fastsatt och ett av rören är klamrad med en plaststripes mot det andra röret. Risk för skador." Man kommer åt baksidan i "kattvinden".

Jag är osäker på hur jag ska åtgärda detta. Är huvudproblemet att de vertikala rören inte är infästa mot väggen? Har ni några idéer om hur jag bäst löser detta?

• Kromad badkarsblandare på vägg ovanför badkar med synliga rör och fästdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otillräckligt fastsatta vattenrör och fördelare med plaststripes i en väggnisch bakom badkaret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
2 z järn.
2 bitar gängstång
4 m8 muttrar
2 gummiklammer
1 bit regel
10 minuter av din fritid

Tack, men du får gärna förklara lite mer.

Gissar jag rätt om regeln ska sättas vertikalt till höger om det högra röret. Z-järn på ny och gammal regel. Jängstänger i z-järn horisontellt (översta 1/3 ner från rörens krök och lägsta 1/3 upp från golvet). Och sen klammras rören vid gängstängerna.

Redigerat:
Staffans2000
Sätt upp två föregående reglar på lämplig höjd och klämma rören med patentband eller klämmor, eller vad du råkar ha hemma.

Staffan

Redigerat:
Krilleman
Inga Z-gärn i gipset iaf... Då skruvar du väldigt fort i tätskiktet. Dålig rekommendation!

Kär tvärgående reglar som Staffan nämner och fäst upp rören i dessa på lämpligt sätt.

Jag skulle personligen se allvarligare på att prisolen är skarvad och läckageindikeringen är inte intakt...

Krilleman Krilleman skrev:
Jag skulle personligen se allvarligare på att prisolen är skarvad och läckageindikeringen är inte intakt...
Tack. Vilken läckageindikering är det du menar? Kan du beskriva eller markera i bilden?

R
Krilleman Krilleman skrev:
Inga Z-gärn i gipset iaf... Då skruvar du väldigt fort i tätskiktet. Dålig rekommendation!

Kär tvärgående reglar som Staffan nämner och fäst upp rören i dessa på lämpligt sätt.

Vad tror du regeln va till för

Staffans2000
H HeloBE skrev:
Tack. Vilken läckageindikering är det du menar? Kan du beskriva eller markera i bilden?
Att Prisolhöljet är brutet.
Eller Radisolditot. Men strunt i det. Kan du inspektera kopplingarna från kattvinden, är det inget problem.
Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.