Byggahus.se

Åtgärda torr gles spont?

1. K
    Medlem Nivå 8
    I vårt badrum sitter det spont under masoniten.
    Tyvärr har det torkat och krympt väl mkt.
    Jag funderar om man kan "slå" det lite jämnare.
    eller om man direkt ska lägga i med latex och nöja sig så?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150215_080734.jpg

Mvh/

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Det går alltid att prova att dra i ett par extra spik eller skruv för att trycka upp de som hänger ner. Latexfog kan göra det snyggare, men perfekt kommer det inte bli.

3. K
    Medlem Nivå 8
    Nä är inte ute efter perfekt.
    Men bättre kan det iaf bli:)
    Detta är en "provisorisk renovering" tills vi gör det ordentligt om några år.

Mvh/

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag har paneltak i större delen av mitt hus som på sina ställen glidit isär. Det blir mycket snyggare när man fyller springorna med latexfog. I mitt fall ligger det lösull på panelen så jag kommer nog aldrig att byta den. Provisoriet får vara permanent här.

5. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Hur länge var det sedan du fogade ditt tak? Håller det verkligen i längden?

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det beror förstås på hur lång länden är, så kort sagt nej det håller inte i längden. Även om en av tio springor skulle öppna sig igen efter några år så är det fortfarande bättre än det var innan. Några öppnar sig snabbt, andra långsamt och några inte alls. Sparar man lite färg så kan man fylla nya springor då och då och måla över. Att det jag målar idag kommer att åldras och se sämre ut om några år ser jag inte automatiskt som ett skäl att låta bli.

7. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Istället för latexfog som slutligen spricker och blir fulare än den rena springan var tidigare kan man stoppa i ullsnöre i springorna. Sådana som man använder för att täta fönster egentligen. De "försvinner" i sprickorna och när man målar så syns de inte alls. Vi har gjort så i vårt tak i köket där det drysslade ner sågspån från bjälklaget och det läcker ingenting alls längre.

Både ullsnöre och linsnöre borde fungera lika bra. En långsiktig lösning som inte ser sämre ut när den åldras. :)

8. K
    Medlem Nivå 8
    Nu kommer ja till målningen.
    jag vill ju att badrummet som när det konstruerades ska kunna andas.
    Ja tänker man ska måla med oljefärg.
    är det dumt eller ska man köra nån våtrumsfärg?

9. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Linoljefärg som det troligtvis är målat med tidigare fungerar utmärkt i våtrum men andas.

10. K
    Medlem Nivå 8
    Då kör vi på det.
    Tips på vart man kan köpa till rätt kvalitet och kurs?
    mvh/

11. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Eftersom jag inte vet var du bor så får det bli på nätet. Jag rekommenderar Ottossons linoljefärg som du kan köpa på Ovolin.se eller Enetorpets linoljefärg som du hittar återförsäljare till om du söker på deras egen sida. Båda fabrikaten är lättstrukna och ger bra resultat. Färgen ska strykas så tunt det går och utan att späs med något. Man kan spä med balsamterpentin men eftersom ditt tak redan är målat är det helt onödigt. Passa på att köpa en bra pensel när du ändå handlar, det är omöjligt att måla med penslar av dålig kvalité.

Linoljefärg är dyrt per liter jämfört med vanlig färg men är betydligt billigare per kvm eftersom dem är så dryg. Sist jag målade tak var det ett gammalt pärlspontstak likt ditt på ca 20 kvm. Det gick 4 dl färg till hela taket.

12. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Ottossons säljer själva färg på nätet nu också. Och faktum är att det är inte så längre att linoljefärgen är dyrare per liter. Åtminstone inte om du vill få en färg bruten i någon egen färg du väljer. Då är det faktiskt dyrare att köpa vanlig färg. Åtminstone var det det när jag köpte färg till en byrå jag ville ha en speciell färg till. Köper man någon standardfärg kan det kanske vara så att den är billigare per liter, men faktiskt inte annars.

13. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Ehrmm, så länge sedan jag köpte "vanlig" färg så jag har uppenbarligen inte koll längre. 😉 bra att veta!

14. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Tänkte bara komma med en eftersläng av värdelöst vetande (tror jag :surprised:). Det lär inte hjälpa TS med problemet, men det är ju redan "löst".

Att sponten glider isär sådär beror förmodligen på att den är målad ner i springorna. Färgen fungerar då som klister/bromskloss för träets naturliga rörelse (krympa/svälla i spontens breddriktning). Resultat som på bilden: några brädor sitter ihop som en limträskiva, och den skarv där det ger sig måste då hantera flera brädors bredd med rörelse => stora breda glipor. Hade brädorna varit omålade el målade endast på ytan och ej ner i skarvarna så hade det varit små springor mellan varje bräda. (Åtminstone i teorin. Det beror nog också på hur väl utfört uppspikningen [hantverksskicklighet] har varit, kvaliteten på brädorna etc.)

Samma typ av fenomen kan uppstå på gamla målade spegeldörrar.

15. Sophie
    Medlem Nivå 11
    I teorin stämmer det nog och till viss del i praktiken också men jag har ett golv som också delat sig mellan vissa men inte mellan andra och det är inte behandlat med något som har limmat ihop brädorna. Det har ändå delat sig oregelbundet.