Byggahus.se

Åtgärda sliprepor på redan oljad träbänk

1k läst  4 svar

1. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Har slipat ner en massiv ekbänkskiva och oljat in med mörkbrun oljebets. När jag lägger på oljan uppstår tydliga märken på bänken.

1. Är detta från slipningen? Har försökt slipa i träets längdriktning men kanske slarvat där?

2. Kan jag slipa ner det nu efter jag oljat och olja på nytt utan att det syns?

3. Eller vad ska jag göra?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3706.JPG

2. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Tror inte det är slipmärken. Antingen har du fått nåt fett där som gör att betsen inte fastnar eller har det repats med något tungt, typ nån som bläddrat bland bänkskivorna på byggvaruhuset och repat din skiva. Kanske långsökt men jag kan tänka mig att en sådan "tung gjord repa" komprimerar träet så att betsen inte biter. Jag hade provat att slipa och olja om lokalt, funkar inte det får du slipa hela skivan.

3. pär h
    Medlem Nivå 12
    Om det skulle vara "komprimerat" så pressas fibrerna sönder och då brukar det bli mörkare dvs suger bättre. Med det sagt betyder det inte att så är fallet här.

Men oavsett vad som hänt för det kan man bara spekulera i så finns det bara en lösning.
    Slipa mera. När du tycker att du slipat tillräckligt prova att betsa. Blir det inte bra slipa mera.
    Jag skulle börja med att bara slipa runt där skadorna är och fylla i med bets. Har du nyligen gjort det där så kan det funka. Funkar det inte med att lappa med bets , ja då blir det till att slipa hela skivan.

4. Kilensnickare
    Medlem Nivå 6
    Detta är utanför mitt kompetensområde, men hittade detta på nätet som kanske kan vara till ngn hjälp. Sista delen av artikeln.

http://www.hardwoodfloorsmag.com/sa...y-step-how-to-apply-stain-to-wood-floors.html

'Crushed Grain: Here's a problem that can happen after water-popping—something was dragged across the floor before the stain was applied, knocking down the grain. Now this area shows up as a light streak on the floor. Contractors usually stay on the job site or tape it off between water-popping and staining to prevent people from walking on the floor before it's stained.'

Tyvärr fanns här inga tips på åtgärder...

Redigerat 9 apr 2016 23:16
  5. pär h
    Medlem Nivå 12
    Intressant det där måste jag forska i. Att efter man vattnat ytan för att få fiberresning så dras något över ytan. Då skall alltså dessa vita stråk dyka upp. Men man sandpappaprar alltid efter man vatenstryckt. Hmm det där måste jag kolla upp.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka