494 läst · 7 svar
494 läst
7 svar
Åtgärda riskkonstruktion i nyköpt hus?
Vi har nyligen köpt vårt första hus och är som oerfarna husägare tacksamma för kloka råd. Det rör ett suterränghus på 92+92 kvm, där hela suterrängplan är inredd som boyta. Vid besiktning uppmättes relativ fuktighet om 80% i ett uppborrat hål i väggen i suterrängplan. Huset är från 1980 och har riskkonstruktion i form av 1) utreglade väggar med konstruktion inifrån: träskiva, plast, reglar, isolering och grundmursvägg , samt 2) betongplatta på mark utan underliggande isolering med en flytande golvspånskiva på en cellplastisolering. Samtidigt har varken vi, förra ägarna eller besiktningsmannen upplevt några problem eller symptom (lukt, mögel etc) på fuktskador i sig. Huset har inte dränerats om sedan byggår 1980, men ligger på en höjd vilket torde underlätta avrinning.
Hur långt tycker ni man bör gå för att åtgärda denna nivå av fukt i väggarna och/eller riskkonstruktioner som inte (ännu) orsakat några faktiska problem? Vilka konkreta åtgärder skulle ni rekommendera i första hand i så fall?
Vi är lite kluvna kring om/hur vi ska gå vidare. Å ena sidan vill man inte ha potentiella fuktproblem hängande över sig, å andra sidan hade vi mycket hellre använt våra pengar till roligare renoveringar, typ nytt badrum och trädäck. Ska det dräneras bör man såklart göra det innan man bygger däck....
Alla kloka råd uppskattas!
Peter
Hur långt tycker ni man bör gå för att åtgärda denna nivå av fukt i väggarna och/eller riskkonstruktioner som inte (ännu) orsakat några faktiska problem? Vilka konkreta åtgärder skulle ni rekommendera i första hand i så fall?
Vi är lite kluvna kring om/hur vi ska gå vidare. Å ena sidan vill man inte ha potentiella fuktproblem hängande över sig, å andra sidan hade vi mycket hellre använt våra pengar till roligare renoveringar, typ nytt badrum och trädäck. Ska det dräneras bör man såklart göra det innan man bygger däck....
Alla kloka råd uppskattas!
Peter
Tack för svar! Det känns som alla eventuella åtgärder vore ganska stora ingrepp - gissar att åtgärd av utreglade väggar till exempel skulle kräva att man gräver upp runt hela huset?D Dilato skrev:
Finns det någon mindre åtgärd man kan göra proaktivt för att bidra till att det inte blir värre? Golvet är ett inte jättesnyggt lagt parkettgolv som är ganska kallt. Jag funderade först på om man skulle lägga in golvvärme, men förstår på andra trådar här på forumet att det kanske är en särskilt dålig idé ur fuktsynpunkt?
Ska du byta innerväggar så byt ut träreglarna till aluminium och måla med sån speciell färg, silikatfärg tror jag det heter?P Peter Kvist1 skrev:Tack för svar! Det känns som alla eventuella åtgärder vore ganska stora ingrepp - gissar att åtgärd av utreglade väggar till exempel skulle kräva att man gräver upp runt hela huset?
Finns det någon mindre åtgärd man kan göra proaktivt för att bidra till att det inte blir värre? Golvet är ett inte jättesnyggt lagt parkettgolv som är ganska kallt. Jag funderade först på om man skulle lägga in golvvärme, men förstår på andra trådar här på forumet att det kanske är en särskilt dålig idé ur fuktsynpunkt?
Och ska ni byta golv så kan ni lägga in ventilerat golv.
Annars bör ni inte oroa er så länge ni inte känner någon doft. Känner ni någon doft om ni luktar i hålet som borrades?
Jag tycker mig ha läst att om man ska åtgärda utreglade väggar så bör man sätta ny isolering på utsidan. Har tänkt att man då måste gå in från utsidan, men det måste man kanske inte alls? Har du någon grov idé om prisbild för de åtgärder du nämner? Det är ca 35 m löpvägg.L Lekmanna skrev:Ska du byta innerväggar så byt ut träreglarna till aluminium och måla med sån speciell färg, silikatfärg tror jag det heter?
Och ska ni byta golv så kan ni lägga in ventilerat golv.
Annars bör ni inte oroa er så länge ni inte känner någon doft. Känner ni någon doft om ni luktar i hålet som borrades?
Besiktningsmannen sa att han kände lite lukt i borrhålet när det borrades upp. Tyvärr var vi inte där men har ingen anledning att tvivla på vad han säger.
Deg bästa är givetvis att dränera utifrån och isolera utifrån.P Peter Kvist1 skrev:Jag tycker mig ha läst att om man ska åtgärda utreglade väggar så bör man sätta ny isolering på utsidan. Har tänkt att man då måste gå in från utsidan, men det måste man kanske inte alls? Har du någon grov idé om prisbild för de åtgärder du nämner? Det är ca 35 m löpvägg.
Besiktningsmannen sa att han kände lite lukt i borrhålet när det borrades upp. Tyvärr var vi inte där men har ingen anledning att tvivla på vad han säger.
Jag hade personligen inte gjort någonting. Men om jag skulle renovera nedervåningen så skulle jag i samband med det göra det jag kunde inifrån.
Vi har själv ett liknande hus, dock med krypgrund och inte betongplatta. Vår besiktning visade också fukt i reglarna mot betongväggen när vi köpte (19%). Håller dock själv koll och mäter oftast mellan 14-17%.
Vilken tid på året skedde besiktningen?
Låter klokt. Besiktningen skedde i mitten av april.
Vad använder du för att mäta fukten?
Vad använder du för att mäta fukten?
Produkter som diskuteras i tråden