Byggahus.se

åtgärda och byta stalltak

1. D
    Medlem · västra götaland · 60 inlägg

dareallinkan

Medlem
    Efter att ett stort träd lagt sig över stalltaket så behöver det åtgärdas och samtidigt byts dom gamla takpannorna till plåt, under pannorna ligger det "pärttak" (osäker på namnet) dvs tunna skivor omlott.
    för att det ska bli så bra som möjligt och billigt hur ska man då gå till väga? ska man lägga läkt ovanpå pärttaket och låta detta vara kvar eller måste någon annan form av kondensskydd på ovanför? det finns ingen isolering under och det är bra cirkulation i hela byggnaden,
    min tanke var att bara riva av pannorna, byta det som är dåligt och lägga läkt och plåten ovan på. hur/vad bör man göra där undertaket saknas, kommer kondensen ställa till bekymmer om man inte har ett undertak?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    stalltak.jpg

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 856 inlägg

huggan

Medlem
    Sticketak brukar jag säga.

Vanligt är att lägga oljehärdad masonit på sticketaket sedan läkt och plåt/pannor.

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · E · 18 001 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Pärt är en helt korrekt benämning. Stickspån förekommer tydligen på vissa håll.

Masonit är nog lämpligt på de ytor pärten inte finns kvar. Sedan läkt och plåt.

• Laddar…
  4. D

dareallinkan

Medlem
    så bra :) då ska jag inhandla lite masonit och lägga över, sen är det bara att hoppas på bra väder :) tackar

5. kulle
    Medlem · skåne · 1 920 inlägg

kulle

Medlem
    Är det inkommande EL du har som kommer där ?????
    Eller det är frånkopplat kanske ?

6. D

dareallinkan

Medlem
    det är inkommande el, doch inte dom 3 som syns på bilden för dom är bortkopplade, utan 2 st som sitter längre åt höger på bilden men likadana och matas från en stolpe med proppskåp....(proppen är urskruvad ;) ) det är inte jag som bor där, men han som äger gården har försökt få vattenfall att komma och gräva ner ledningarna då boningshuset och det andra stallet matas likadant :(

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.