Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Åtgärda illaluktande vatten

1. M
    Medlem · 44 inlägg

mandorf

Medlem
    Enkelt förklarat så har vårt vatten på senare tid börjat lukta illa. Vattenprov är gjort och det visar att vattnet är tjänligt men det är något högt värde på mangan och flourid. I övrigt finns inget att anmärka.

Då man är snålänning och ville hitta en billig lösning tittade jag på någon typ av syresättare men efter att man läst på så verkar det som att man då kan få problem med mangan och järn.

Fick även ett alternativ att lyfta upp pumpen säg 10m i brunnen, (från 100 till 90m) och att det kanske skulle hjälpa, men det det låter som lite riskabelt i mina öron.

Nu har jag hittills fått kontakt med två olika företag som säljer utrustning men jösses vilken prisskillnad.

1. Lokal aktör som gör hembesök och säljer "premiumprylar" rekommenderar även ett förfilter som tar hand om hummus. Drygt 40000kr med montering, lämnar garantier att det fungerar och kan sköta service. Fått förklarat ganska väl hur man ska sköta detta med påfyllning varje månad.

2. "Billigt" alternativ på Internet som ringer upp och lämnar offert. Ca 14000kr hemlevererat. Om jag minns rätt sa de att man inte behövde göra mycket på 10 år med detta filtret?

Inser självklart att det finns ett antal saker som gör alternativ 1 dyrare då det till exempel ingår montering osv.
    Men det känns ändå som jag missar nått när det skiljer så vansinnigt i pris? Känns som man sitter totalt i greppet på säljarna av dessa filter och saknar en oberoende part som kan guida i rätt riktning så jag hoppas någon här kan komma med lite tips.

Som läget är nu är inte priset prio, nu är det funktionen som är viktigast.

Ska försöka få in offerter från fler företag också och se om man blir klokare.

2. foreman
    Medlem · 144 inlägg

foreman

Medlem
    Jag är långt ifrån någon expert på att tyda vattenprover, men jag tror att halterna på både järn och mangan i ert fall är för låga för att kunna påverkas negativt av syresättning. Vad jag kan se så är ert vatten jättebra, fluoridhalten är samma som jag har och har inga problem av det. Men jag har heller inga barn i hushållet.

Förresten, använder ni hydropress eller hydrofor?

3. M
    Medlem · 44 inlägg

mandorf

Medlem
    Tack för svar. Satte in en ny 100l hydropress i höstas. Därefter gick djupvattenpumpen sönder så den är också ny. Vi är 4 i hushållet där barnen är 6 och 8.

Vattnet har kostat en bra slant redan.

4. foreman
    Medlem · 144 inlägg

foreman

Medlem
    Hydrofor med eventuell luftinjektor brukar väl vara det man rekommenderar att använda då man har problem med lukt av svavelväte. Det kanske ändå blir billigare i slutändan än att investera i dyrbara filter. Men som sagt, ta det jag säger med en nypa salt, då jag inte är någon expert i ämnet.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 44 inlägg

mandorf

Medlem
    Har googlat ganska mycket så ditt svar bekräftar det jag lyckats läsa mig till så jag är tacksam för dina åsikter även om du inte är expert. :)

Experter verkar säljarna av filter vara, min känsla är att de flesta rörfirmor håller på väldigt lite med vattenrening.

• Laddar…
  6. jonas_da
    Allvetare · Götlaborg vet du la · 98 inlägg

jonas_da

Allvetare
  7. B
    Medlem · Stockholm · 502 inlägg

boohoo

Medlem
    Jag har precis insett att det här med filter är en djungel och är lite i samma sits som dig TS, skillnaden är att jag har en relativt nyborrad brunn.

Tillverkare lovar guld och gröna skogar och alla andra tillverkare av filter är skit. Finns relativt lite objektivt att läsa om olika tillverkare och filter.

Har fått offerter på allt mellan 15-35000 på filter som hanterar Järn och svavelväten där det egentligen inte tycks vara någon större skillnad på produkterna.

8. M
    Medlem · 44 inlägg

mandorf

Medlem
    ”Tillverkare lovar guld och gröna skogar och alla andra tillverkare av filter är skit. Finns relativt lite objektivt att läsa om olika tillverkare och filter.”

Precis min tanke också. ”Vi säljer det bästa till rätt pris” Men någon djupare info så man kan jämföra är mer eller mindre omöjligt att hitta. Hur rengöring fungerar och vad som behövs för att underhålla filtrets funktion år efter år borde ju inte vara så svårt att informera om men icke…

9. M
    Medlem · Örebro · 1 824 inlägg

mogge_73

Medlem
    Ditt vatten ser ju toppen ut, med undantag av fluorid som kanske är något hög. Men undvik andra fluortillskott så ska det nog inte vara nåt problem.

Det enklaste för er är att syreaktivera vattnet, antingen med en syresättningshydrofor och micronizer eller en syreaktivator.

Är lukten väldigt kraftigt, typ att man känner lukten på ett par meters håll med kallvatten på, skall du välja syresättningshydrofor.

Du kommer inte få några problem med järn och mangan, det är troligen ett vattenreningsföretag som satt griller i huvudet (kan nog även gissa vilket).

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 44 inlägg

mandorf

Medlem
    Tack för svar. Tänkte hålla alla företagsnamn utanför då de hittills verkar vara lika självgoda allihopa.

Har tittat på syreaktivator men kommer nog inte få till en placering av en sån då hydropressen och sånt skoj sitter ute i brunnen. Då faller ju möjligheten att placera den torrt och jag kommer få minst sagt svårt att hantera avrinning från den. Skulle behöva något som sitter efter hydropressen i så fall men det har jag inte hittat.
    Syresättningshydrofor har jag inte koll på, antar att jag åker på att byta ut hydropressen då?

11. M

mogge_73

Medlem
    Det finns inget som du kan montera efter HP som syreaktiverar. Du kan visserligen montera ett kolfilter men det är dyra pengar och underhåll i onödan.
    Syreaktivator kräver avrinning.

Det låter som syresättningshydrofor är det rätta för dig. Du kör en 114liters hp-7 wellmate/pentair med stigarör och micronizer.

Micronizern skjuter in syre i vattnet, stigaröret leder vattnet genom HF och slår vattnet i taket på HF. Det gör att syret särskiljs effektivare. I HF sitter det en avluftare som släpper ut överskottsluften och tryckreglerar sig själv.

Enkelt smidigt och minimalt underhåll!

Och ja, du åker på att byta ut HP.

Redigerat 12 mar 2022 10:37
    • Laddar…
  12. M
    Medlem · 44 inlägg

mandorf

Medlem
    Enkelt, smidigt och minimalt med underhåll är ju precis det man är ute efter. Får undersöka möjligheten att byta till hydrofor istället.

Lite surt när hydropressen är så ny men det verkar ju ändå billigare och framför allt enklare än andra förslag man fått.

13. M

mogge_73

Medlem
    Ja, det surt! Men billigare och bättre blir det inte.
    Finns säkert någon annan som har behov av en HP. Blocket fungerar alltid.

14. M
    Medlem · 44 inlägg

mandorf

Medlem
    Nu har jag fått fler svar och faktiskt så kom alternativet med hydrofor, stigarör och micronizer också till slut. Man blir förvånad över hur många alternativ det kan finnas men nu handlar det om runt 10-15 och inte 40000:- som lösningar.

Är lite fundersam när jag tittar på HP-7, Är Stigarör och automatisk avluftare två skilda saker?

15. M

mogge_73

Medlem
    Ja, avluftare ingår i HF, stigaröret leder vattnet genom HF så vattnet slår upp i taket på HF. Det gör att syret särskiljs från vattnet.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.