Hej forumet,

Vi har köpt ett 1920-tals hus. Huset är ett stenhus med en del källare och en del krypgrund( ca 45kvm) Enligt protokollet uppmättes 73 % fuktnivå i grunden (september månad) vilket är till min uppfattning på ”gränsen”. Dock visade golvbjälkarna hög fukt ( skada) och behöver bytas ut.

Besiktingsmannen menar att golvbjälkar behöver bytas ut, i samma veva rekommenderar han att ta ner trossbotten, byta ut lera som använts som isolering (!) mot modernare slag, och spika upp ny trossbotten. Detta kan enligt honom genomföras underifrån vilket verkar lovande.

so far so good, det ska vi åtgärda, vilket också är med i kalkylen. Min fråga berör snarare den åtgärd vi behöver göra för att förebygga situationen vidare: Han rekommenderar att plasta in, täppa igen uteluftventilerna och in med en avfuktare. Besiktningsmannen menar också på att dränering kan vara en risk för sättningsskador i ett gammalt hus och att ovan åtgärder bör vara tillräckligt.

Min fråga till forumet, och speciellt er som kan gamla hus. Låter ovan korrekt, och är avfuktare och inplastning alltid den bästa lösningen för att förebygga?

tack för input!

Mvh,

Awald

Det låter bra men avvakta med plast och avfuktare, kom besiktningsmannen från ett bolag som börjar på A och slutar på nticimex?

Byta golvreglar? Är du säker?

Hur kan han (besiktningsmannen) veta att reglarna behöver bytas utan att ta ner trossbotten?

är reglarna synliga och isf hur mycket var angripet?

Jag hade rutten trossbotten men när jag pressade in en morakniv i regeln gick den bara in 5-6mm. Jag bytte inte. Mina reglar är 2” 9”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.