Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Återvinningsstationerna på väg bort

1. Ludde Jakobsson
    Medlem · 260 inlägg
    Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.

Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?

Kul att veta hur ni andra resonerar.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 324 inlägg
    Jag förstod inte heller riktigt hur det var tänkt att fungera. Jag gissar att man i villaområden ställer ut några containrar på strategiska ställen. Ungefär som i dag alltså... Förmodligen kommer kommunen lägga ut hanteringen på entreprenad, så det blir kanske till och med samma containrar och lastbil som hämtar dom.

3. P
    Medlem · 1 424 inlägg
    Jo jag misstänker själv att det finns någon fin EU Bryssel-utredning om en standardiserad återvinning!
    Sen ser man ju den stora utmaningen på din bild att vi har många medborgare som förvandlar återvinningstationen till ett stort sopberg. (kan ju även bero på snålhet med tömningsfrekvens?)
    Sen är det ju fokus på att återvinna mer plast och det håller jag med om att det lätt slinker ner plastburkar i vanliga soppåsen.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Västernorrland · 7 455 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Vilket nya system ? Vissa platser eller hela sverige?

5. P
    Husägare · 4 133 inlägg
    Alla ska from nu övergå från att inte ha källare i nya villor till att ha källare?:thinking::rolleyes:

Jag hörde på radion att brf inte skulle behöva soprum som de själva bekostar eftersom det ska finansieras av förpackningsindustrin. Dock oklart hur i praktiken.

6. E
    Medlem · Skåne · 10 802 inlägg
    Verkar ogenomtänkt. Tycker att det funkar bra idag. Lär bli svårt att hitta utrymme för dessa containrar.
    Det krävs även utrymme för själva tömningsprocessen. Idag är det rejäla lastbilar som lyfter upp behållarna.

I mitt område så fylls pappersbehållaren snabbt och tömning sker kanske 1 gång/vecka.

7. zarkov
    Renoveringsnovis · Halland · 366 inlägg

zarkov

Renoveringsnovis
    I Göteborg har man gjort vissa försök med ett extra sopkärl men vad jag förstod på kompisen så avslutades det i fjol. Varför vet jag inte, det blev förmodligen för dyrt.

Alternativet skulle kunna vara något i stil med TMR Pick-Up, där du som husägare samlar olika fraktioner i separata säckar och sedan beställer hämtning. Nackdelen är naturligtvis att man måste ha plats för 3-4-5 sopsäckar någonstans, istället för att ta med sig en ica-kasse med kartong eller plast till åv-stationen när man ändå går ut med hunden. De hämtar inte heller tidningspapper, glas eller batterier så det måste man själv ta hand om ändå.

https://tmr.se/privatperson/

• Laddar…
  8. useless
  9. B
    Allvetare · Stockholm · 9 268 inlägg

b8qPremiumikon: Hand

Allvetare
    Ja, återvinningsstationerna lär inte försvinna helt, det blir bara ett kommunalt ansvar istället. Kan bli bättre, då kan kommunen tömma så ofta det behövs och skicka räkningen till förpackningsindustrin.

Sen tror och hoppas jag också att småhus får multi-tunnor (som vissa kommuner redan infört) med flera olika fack för plast, metall osv.

10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 798 inlägg
    Ja det låter som den mest troliga lösningen.

För egen del använder jag ändå inte de gröna kärlen. Jag samlar på mig lite mer och åker till ÅVC istället. Vill inte ha sophantering som en daglig syssla.

11. engs
    Medlem · Östergötland · 1 436 inlägg

engs

Medlem
    En fördel vore om det leder till att man kan hiva allt på samma ställe, t.ex. all metall (eller ja, har man en skrotbil är den väl svår få ner men inom vad som man nu kan trycka ner i de små hålen) i samma kärl, istället för att separera förpackningar från annat så man måste åka till både återvinningsstation och kommunens stora anläggningar för övrigt materiel.

12. useless
    Det här blir nog den största skillnaden. Nu måste ju kommunerna finansiera flerfackskärl och specialbyggda sopbilar för tömning av dom på egen hand vid sidan av FTI. Får kommunerna pengarna istället så kan fler integrera förpackningsinsamlingen i den vanliga sophämtningen.

13. P
    Medlem · Stockholms län · 448 inlägg

PurreP

Medlem
    Det hoppas jag också på. Det fungerar bra hos mina svärföräldrar.

Sortering i flerfamiljshus låter kanon, jag hade det för 20 år sedan i Linköping. Om man har saker tillgängligt och enkelt så utförs det, finns det trösklar görs det inte.

Att man sen kommer elda en massa plast ändå för att få upp energiinnehållet är en annan fråga...

14. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 729 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Samma här vid fritidshuset kan välja två tunnor och 8-10 fack, allt kan källsorteras, fungerar hur smidigt som helst. I bostaden har vi systemet med en tunna för avfall respektive matavfall i olika påsar, resten får köras till återvinning,
    Väljer systemet med två tunnor 7 dagar i veckan av 7 möjliga.:D

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Stockholm · 932 inlägg

merbanan

Medlem
    Några komuner har optisk sortering. Dvs man sorterar i olika påsar med olika färg hemma och slänger sedan i samma kärl. Sen sorteras det rätt igen i sophanteringsanläggningen.

Jag är nog för att man avvecklar sopstationerna så mycket som möjligt då stationerna ej hålls efter tillräckligt bra. Sen så tror jag det kommer vara svårt för vissa att realisera bra återvinningsrum. Även om det finns bra utrymmen i källare och dylikt så ska det ju uppfylla arbetsmiljökrav för de som skall hämta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.