Jag har idag en Greenline jordvärmeanläggning från IVT och ett hus med ventilation via springventiler och badrumsventilation. Finns det något fiffigt system för att återvinna frånluften och återföra den till radiatorkrestsen? Vill ej ha ett FTX-system då rördragningen är klurig.

Har nog 350 meter i backen så jag tror det skall räcka. Det mest ekonomiska är kanske att ge sig på ett mindre oberoende FTX-system för att kunna plocka ut en rimligt betalningsbar återvinning.

Jag har installerat några värmepumpar med frånluftåtervinning. Enklast är att sätta en vatten/luft värmeväxlare avsedd för spirorör på frånluften. Värmeväxlaren går på ca 5000:- sen tillkommer filter och lite andra prylar.
Värmeväxlaren ska kopplas så att den värmen inloppet till värmepumpen.

Är detta en ekonomisk lösning? Betalar sig den högre temperaturen på inloppet till vp eller är det endast som tidigare skribent sa ett komplement till för korta slingor?

Det är svårt att räkna hem de här pengarna. Värmen som pumpas ut går även ut i hålet och bort genom berget, samma väg som energin går in genom berget, hålet och till värmepumpen.
Jag har frikyla hemma, den värmer borrhålet, men jag räknar inte med att det ska ge så mycket positiv effekt på ekonomin. Hela årsförbrukningen till kompressorn ligger på 4500 kWh.

Beroende på vad du har för ventilation i badrummet så kan man ju alltid montera kanalbatteri på kanalen, men eftersom det är relativt litet flöde i en badrumskanal (behöver inte vara mer än 20l/s) så kommer du ju troligen göra av med mer energi pga tryckfall över batteri och det extra som pumpen behöver jobba än vad du sparar på värmen du återvinner (som extra grädde på moset så behöver du ju ett filter om du ska ha ett batteri på frånluften och då får du dessutom en utgift för det och ett servicemoment).

Har du däremot flera frånluftdon i huset så kan det börja bli värt att tänka på, om du har ett flöde som börjar närmasej 40l/s som du kan plocka ut i samma avluftkanal så kan det finnas en ekonomisk möjlighet att få det att gåihop.

Redigerat:
Funderar på att installera en luft-vattenvärmeväxlare på frånluften och värma källaren, dvs skapa ett eget system. Ligger verkningsgraden på 80% får jag ju ut 16grader på en frånluft med 20 grader. Är det varmare i källaren än 16 grader kyler jag iställer men det lär ju knappast inträffa. Kan etta vara ett ekonomsikt hållbart system?

Är det verkligen så att ett FTX-system är enda lösningen på att effektivt ta till vara på värmen från frånluften?

Redigerat:
Jag har Nibe 1235 för jordvärme, 400m slang nergrävt. Har kopplat in en Nibe FLM30 återvinning på frånluften som tillför överskott till anläggningen (som jag förstått det). Jag vet egentligen inte hur stor besparing det medför men eftersom jag måste ha mekanisk frånluft, inte ville ha FTX och det gjorde ont att skicka ut uppvärmd luft i onödan? så valde jag att lägga 9kkr på en sån lösning. Rätt eller fel?

Kjell G

Pratade med en kille på IVT om deras motsvarighet till Nibes FLM30. Han menade att i de södraste delarna av landet ger det en vinst på ca 500 kr om året att extravärma slingan ställd mot en kostnad på 10 000 plus installation.

Jag tycker vinsten är för liten för att kosta på sig detta dyra frånluftsagregat. Kan åstadkomma detta med en enklare takfläkt/kanalfläkt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.