137 läst ·
4 svar
137 läst
4 svar
Återströmningsskydd till diskmaskin?
I någon fb-grupp för bygg och renovering läste jag ett inlägg från en röris som menar att det måste sitta ett återströmningsskydd på tappvattenanslutningen för diskmaskinen.
Blev lite nyfiken på detta och googlade ämnet men hittar noll om det. Ej heller står det något i ett par installationsanvisningar jag kollade.
Är detta inbyggt i köksblandare eller diskmaskiner idag eller är rörisen full?
Det är alltså inte aquastoppen som avses här utan en backventil som hindrar att smutsvatten sugs genom diskmaskinen och ut i tappvattnet när diskmaskinen själv inte tar in vatten.
Blev lite nyfiken på detta och googlade ämnet men hittar noll om det. Ej heller står det något i ett par installationsanvisningar jag kollade.
Är detta inbyggt i köksblandare eller diskmaskiner idag eller är rörisen full?
Det är alltså inte aquastoppen som avses här utan en backventil som hindrar att smutsvatten sugs genom diskmaskinen och ut i tappvattnet när diskmaskinen själv inte tar in vatten.
Ja jag läste den när jag googlade, men den är ju rätt snurrig. Diskmaskinen är ju fast ansluten och ska då ha backventil, men för just disk och tvätt pekar man tillbaka på 4.3.1 där det står att separering sker med "luftgap". Vilket luftgap?T tergo skrev:
Och om man ändå skulle ha en backventil, vilken produkt brukar man använda då? Eftersom man hittar väldigt lite om detta på nätet så gissar jag ändå att diskmaskinen eller kranen har detta inbyggt redan.
Disk och tvättmaskiner klarar sig sen i princip urtiden genom luftgap så det är knappast något att tänka på där. Följer man slangen efter magnetventilen hamnar man i olika delar där vattnet fyller små behållare, rör etc så ingen återsugning är möjlig den vägen.MathiasS skrev:
Ja jag läste den när jag googlade, men den är ju rätt snurrig. Diskmaskinen är ju fast ansluten och ska då ha backventil, men för just disk och tvätt pekar man tillbaka på 4.3.1 där det står att separering sker med "luftgap". Vilket luftgap?
Och om man ändå skulle ha en backventil, vilken produkt brukar man använda då? Eftersom man hittar väldigt lite om detta på nätet så gissar jag ändå att diskmaskinen eller kranen har detta inbyggt redan.
Ok, så med luftgap avser man luftgap som finns i maskinen - jag vet hur det ser ut då jag på tidigare maskiner fick rengöra dessa delar många gånger. Senaste siememsmaskinen verkar dock klara sig bättre.GK100 skrev:
Slutsats - det behövs ingen backventil för tvätt och diskmaskiner.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansluta diskmaskin till varmvatten/vilken blandare är detta?
Vatten & Avlopp -
Hjälp ta bort frontpanel till Ikea (diskmaskin) våglig
Kök -
Hur gör man när diskmaskinen inte är i anslutning till diskbänk?
Kök -
Montera ut stomme till köksskåp (installera diskmaskin)
Kök -
Diskmaskin koppling till blandare
Vatten & Avlopp