Den ena Susi-vitlökspressen har vid något tillfälle hamnat i diskmaskinen.
Den är nu grå och tråkig, dessutom färgar den av sig på händerna.
Går det på något sätt att få tillbaka den silverfärgade blanka originalytan?

/Höghus

Två Susi-vitlökspressar på träbord, den ena är matt och missfärgad efter diskmaskinstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr ingen mer hjälp att ge, än att bumpa upp frågan, men jag har en fråga.

När jag insåg vad en vitlökspress gjorde med smaken slängde jag min. Den såg ut så där. Varför har du två? Rotade du i mina sopor någon gång på 90-talet?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Enda sättet att återskapa oxidskiktet är att göra om eloxeringsprocessen.
Så känner du ingen på t.ex. Hydro är det nog svårt 😀

Hep Hep skrev:
När jag insåg vad en vitlökspress gjorde med smaken slängde jag min. Den såg ut så där. Varför har du två? Rotade du i mina sopor någon gång på 90-talet?
Hmm, vi använder rostfri. Borde inte ge någon smak? Slutat använda den i alu som TS har på bild. Blev lika ful för oss i diskmaskinen, och kändes då inte så fräsch längre. Även om jag vanligtvis gillar att hålla liv i gamla grejer så skulle nog mitt råd vara att byta till en rostfri som tål maskindisk.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Går väl att göra själv också? Men har (ännu) inte försökt få tag på vätskorna. Kanske är svårt i Sverige med alla lagar? Inte tänkt använda det för vitlökspress, men väl annat jag tillverkar av aluminium.
I detta fall så behöver ju ytan under vara helt ren, så skulle väl behöva blästras. Men mycket jobb för något som i mitt tycke, borde gjorts i rostfritt från början istället.

L Lilllen skrev:
Går väl att göra själv också? Men har (ännu) inte försökt få tag på vätskorna. Kanske är svårt i Sverige med alla lagar? Inte tänkt använda det för vitlökspress, men väl annat jag tillverkar av aluminium.
I detta fall så behöver ju ytan under vara helt ren, så skulle väl behöva blästras. Men mycket jobb för något som i mitt tycke, borde gjorts i rostfritt från början istället.
Jag sa aldrig att det är omöjligt, bara svårt om man inte har de rätta kontakterna 😉

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tyvärr ingen mer hjälp att ge, än att bumpa upp frågan, men jag har en fråga.

En Schweizisk Susi är väl peak vitlökspress? Jag gjorde sönder en press mitt i en matlagning en gång, nån billig noname.
Traumatiskt.
En i reserv så är jag lugn.

/Höghus

snaggletooth snaggletooth skrev:
Misstänkte det var nåt sånt. Får leta efter en ersättare.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
En Schweizisk Susi är väl peak vitlökspress? Jag gjorde sönder en press mitt i en matlagning en gång, nån billig noname.
Traumatiskt.
En i reserv så är jag lugn.

/Höghus
Sorry. Jag var rätt otydlig. Inget fel på just den där pressen. Det är att pressa vitlök som frigör svavel och ger en vass och besk smak. Det var mitt första (av många) nybörjarmisstag jag gjorde när jag började jobba i restaurangkök. Man frågar bara efter var vitlökspressen är en gång.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi fick en glasskopa som gått i restaurangdiskmaskinen, precis samma problem som du beskriver.

Tror jag diskade den ordentligt, kan varit med svinto.
Har inte gett den ny ytbehandling men funkar bra ändå.

https://amzn.eu/d/fEw5g0D

Den pressen kör jag med. Helt i rostfritt och super enkel att rengöra. Verkar inte finnas på Amazon längre men går säkert att googla fram på något annat ställe

Hep Hep skrev:
Sorry. Jag var rätt otydlig. Inget fel på just den där pressen. Det är att pressa vitlök som frigör svavel och ger en vass och besk smak. Det var mitt första (av många) nybörjarmisstag jag gjorde när jag började jobba i restaurangkök. Man frågar bara efter var vitlökspressen är en gång.
Hmm, pressar du då inte vitlök alls? Inte med kniv eller mortlar etc?
Nu är jag verkligen ingen mästerkock, men här hemma pressar vi, river, hackar fint, hackar grovt, eller använder hela vitlöksklyftor beroende på vad som ska uppnås.
Pressat använder vi för att få kraftig smak snabbt. Typ i salladsdressingar och aioli mm.

Jag pressar inte alls. Vill man ha den smaken som pressad vitlök har så ska man såklart pressa. Tyvärr är det få som vet hur stor skillnad det gör.

När jag växte upp var vitlök fortfarande något lite märkligt för genomsnittssvensken. Det smakade annorlunda, det fanns i utländsk mat, man luktade illa om fingrarna och i andedräkten. Man slapp åtminstone lukta vitlök om fingrarna om man pressade den, så jag kan tänka mig att det var en av anledningarna till att vi här pressar vitlöken som första (och ofta enda) alternativ.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag pressar inte alls. Vill man ha den smaken som pressad vitlök har så ska man såklart pressa. Tyvärr är det få som vet hur stor skillnad det gör.

När jag växte upp var vitlök fortfarande något lite märkligt för genomsnittssvensken. Det smakade annorlunda, det fanns i utländsk mat, man luktade illa om fingrarna och i andedräkten. Man slapp åtminstone lukta vitlök om fingrarna om man pressade den, så jag kan tänka mig att det var en av anledningarna till att vi här pressar vitlöken som första (och ofta enda) alternativ.
Intressant. Jag har väl samma erfarenhet, vitlök förekom öht inte i matlagningen förr. Antagligen har jag vant mig vid pressad-vitlökssmaken och gillar den.
En alioli, tycker iaf jag, ska vara så stark att man behöver dosera med försiktighet.

/Höghus

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.