Byggahus.se
Hej!
Vi har en äldre ledstång av trä där den glansiga ytan på sina ställen nötts bort och istället blivit matt och ljus. Hur går man tillväga för att återställa ytan? Lack, olja? IMG_20200129_190104890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20200129_190129280.jpg
Skapa konto

BirgitS
Ledstången var nog lackad (fernissad) förut så vill du att den ska bli likadan igen så är det lack som gäller. Jag tror att en oljad ledstång kräver en hel del underhåll eftersom oljan nöts bort när man går och håller i ledstången.

• Gilla
tappvattenledning och 1 till
  • Laddar…
Gör rent ordentligt med T-Röd först. Slipa bort all gammal lack. (Jag använde en vanlig excenterslip; för man den bara runt stången hela tiden så får man inga tillplattade ytor.) Lacka därefter med vad som önskas. En lagom blank golvlack är faktiskt ingen dum idé; det håller bra mot slitage, eller så kan du göra som jag och använda fernissa. Se upp för droppbildningar medan skiten torkar bara (fråga mig inte hur jag vet det :mad::mad:)

• Gilla
tappvattenledning och 1 till
  • Laddar…
Skulle gjort som ovan med tillägget att skapa samma yta som i trappen. Ser ut som olja eller matt lack?

BirgitS BirgitS skrev:
Ledstången var nog lackad (fernissad) förut så vill du att den ska bli likadan igen så är det lack som gäller. Jag tror att en oljad ledstång kräver en hel del underhåll eftersom oljan nöts bort när man går och håller i ledstången.
Jag slipade och oljade min ledstång 2005 och nu är det dags att lägga på ett lager olja precis i början av trappen, resten ser ut som nygjord. Så så mycket jobb tycker jag inte det är.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Jag slipade och oljade min ledstång 2005 och nu är det dags att lägga på ett lager olja precis i början av trappen, resten ser ut som nygjord. Så så mycket jobb tycker jag inte det är.
Beror ju på slitaget förstås. Är man ett tvåsiffrigt antal familjemedlemmar som alla är hängivna gyttjebrottare blir det ju en annan sak än om man är singel och enstöring. Till exempel.

ricebridge ricebridge skrev:
Beror ju på slitaget förstås. Är man ett tvåsiffrigt antal familjemedlemmar som alla är hängivna gyttjebrottare blir det ju en annan sak än om man är singel och enstöring. Till exempel.
Självklart, ligger i mitten med 3 barn...

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Självklart, ligger i mitten med 3 barn...
Då är det änna ente mitten du ligger i... ;):rofl::crysmile:

ricebridge ricebridge skrev:
Då är det änna ente mitten du ligger i... ;):rofl::crysmile:
Beror la på hur stor mitten e:geek:

tttomten tttomten skrev:
Skulle gjort som ovan med tillägget att skapa samma yta som i trappen. Ser ut som olja eller matt lack?
Du kan möjligtvis inte lägga upp bilder på hur ledstången blev efter behandlingen?

Den här är väl ~17 år sen den behandlades.

• Trappavsnitt med träledstång och geometriskt mönstrad tapet i bruna nyanser.
    Skapa konto
  • Gilla
gaston12 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.