590 läst · 3 svar
590 läst
3 svar
Återställa till godkänd bygglovsritning
Vi har funderat på att ta upp en dörr i en bärande vägg mellan huvudbyggnaden och en tilläggsbyggnad. Så för att förbereda en ev. bygganmälan/lov så lyckades jag få tag i en gammal bygglovsritning från kommunens ritningsarkiv. Döm till min förvåning när dörren redan finns med på utfärdat planlösning som godkändes när tillbyggnaden byggdes på 70-talet. Är det bara att tuta och köra då allt redan är dokumenterat? Jag kan inte se minsta spår på att nått är igenbyggt i efterhand heller..
/KG
/KG
Då skulle jag inte väckt den björn som sover.K Kg1 skrev:Vi har funderat på att ta upp en dörr i en bärande vägg mellan huvudbyggnaden och en tilläggsbyggnad. Så för att förbereda en ev. bygganmälan/lov så lyckades jag få tag i en gammal bygglovsritning från kommunens ritningsarkiv. Döm till min förvåning när dörren redan finns med på utfärdat planlösning som godkändes när tillbyggnaden byggdes på 70-talet. Är det bara att tuta och köra då allt redan är dokumenterat? Jag kan inte se minsta spår på att nått är igenbyggt i efterhand heller..
/KG
Dessutom är det ju god chans att konstruktionen är "färdig" då också
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 504 inlägg
Om de gamla bygglovsritningarna är korrekta och husets tillbyggnad verkligen byggdes på det sättet så ska du inte göra ett ingrepp i en bärande vägg. Du ska bara öppna upp en igensatt dörröppning. Det är inte anmälningspliktigt.
Om istället de gamla bygglovsritningarna är felaktiga och man lämnade en bärande vägg där istället för att ta upp en dörr så krävs en anmälan.
Om istället de gamla bygglovsritningarna är felaktiga och man lämnade en bärande vägg där istället för att ta upp en dörr så krävs en anmälan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Styrelsen först godkände vår köksflytt – sedan drog de tillbaka det.
Bostadsrätt -
Kan man vara säker att besiktning går rätt till med SBR godkänd?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Är rörgenomföringen till duschen godkänd?
Vatten & Avlopp -
Återställa fönster till ursprungligt gällande bygglov?
Bygglov -
Johan Jakobssons väl utredda brygga och trädäck godkända till slut
Artikelkommentarer