Medlem
· Stockholms Län
· 115 inlägg
Någon tidigare innehavare av vår bostad tyckte att en tapetbård som överlappar väggar och tak var en bra idé men vi har en lite annan smak både på utförande och färgsättning. I samband med borttagningen så släpper lite av underlaget i taket, frågan är hur man smidigast återställer ytan? Räcker det att spackla och sen måla? Det verkar vara någon form av gipsskivor som sitter i taket.
Om jag inte vill ha några taklister, räcker det att fylla glipan mellan vägg och tak med latex och sen måla över?
Om jag inte vill ha några taklister, räcker det att fylla glipan mellan vägg och tak med latex och sen måla över?
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Det ser ut att vara vanliga gipsplank. Spackel och färg räcker oftast. När pappen är skadad finns en liten risk för att det bubblar. Finns spärrfärg för detta ändamål för tapeter. Detta påförs innan spacklet i så fall.A Attackbävern skrev:Någon tidigare innehavare av vår bostad tyckte att en tapetbård som överlappar väggar och tak var en bra idé men vi har en lite annan smak både på utförande och färgsättning. I samband med borttagningen så släpper lite av underlaget i taket, frågan är hur man smidigast återställer ytan? Räcker det att spackla och sen måla? Det verkar vara någon form av gipsskivor som sitter i taket.
Medlem
· Stockholms Län
· 115 inlägg
Jag testar att spackla på en lite yta då och målar över, går det så går det. Annars så får jag måla med spärrfärg som plan b. Jag gjorde det på tapet i ett rum innan övermålning och lukten var inte att leka med så man så ma slipper gärna det.T Tompafix skrev: