Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Återigen söndertorkad

1. P
    Medlem · Halland · 229 inlägg

pelleprognos

Medlem
    Har i flera år försökt att få min gräsmatta riktigt fin men det känns lite hopplöst och jag är inte helt nöjd. Misstänker att problemet är dom väldigt torra, varma och soliga perioderna ( bor utanför Halmstad )
    Gräset dör och ogräset tar överhand i vissa partier av gräsmattan, bla i en slänt. Har försökt att jordförbättra med toppdress på flera ställen men det hjälper dåligt, jorden blir ändå så torr att gräset dör fläckvis.
    Tänkte först gräva bort ytskiktet och sedan försöka vända ner torv för att försöka få bättre fukthållning och sedan så nytt. Läste lite om olika fröblandningar då jag även misstänker att vissa grässorter i en "vanlig" villablandning kanske inte tål denna uttorkning och kvar blir då dom grässorter som klarar torkan. Hittade denna fröblandningen som verkar bra för mina förhållanden http://109.74.9.248/~grascenter/e-handel/stockholm/index.php?id_product=19&controller=product&id_lang=2

Någon som har provat denna fröblandning. Kom gärna även med synpunkter o tips

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 6 294 inlägg
    Tack för tipset att det finns olika sorter!

3. mg765
    Medlem · Bergslagen · 746 inlägg

mg765

Medlem
    Här är en matris på grässorter och dess egenskaper: http://www.dinbyggare.se/grasfroet-vart-att-veta-om-grasfro/

De sorter som tål torka bäst är ängsgröe, rödsvingel, rödven och fårsvingel.
    För att få lite slitstyrka skulle det nog inte skada att få med lite ängsgröe i blandningen.

Vilken klipphöjd har du och hur ofta klipper du? Klipp inte under 4,5 cm och absolut minst en gång i veckan så du inte stressar gräset och ger det bra förutsättningar att tåla torka.

Redigerat 29 maj 2016 11:53
  4. P
    Medlem · Halland · 229 inlägg

pelleprognos

Medlem
    Jag har robotklippare. Klipper varje dag vid normala förhållanden med en klipphöjd på just ca 4,5 cm. Vid dessa torra perioder så växer inte gräset alls och därför står nu klipparen pausad. Har ju för tusan inte regnat ordentligt på ca 6 veckor här, bara sol o varmt och väldigt snålt med regn tidigare oxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.