Jag vann budgivningen på ett hus och skrev på köpekontrakt med öppen besiktningsklausul enligt nedan:
Köparen har rätt att genom en sakkunnig person låta besiktiga fastigheten efter köpet. Köpet ska återgå om köparen efter genomförd besiktning, senast XXXX, begär att köpet ska återgå. Begäran om återgång ska framställas skriftligen till säljaren inom ovan angiven tid. Om köpet återgår ska betald handpenning återbetalas till köparen utan skadeståndsskyldighet för någon av parterna.
Vid besiktningen framkom ett flertal ytterligare saker än vad som framkommit i säljarens besiktning, men framför allt gjordes även en korttidsmätning av radon som visade skyhöga värden. Jag utnyttjade därför besiktningsklausulen för att dra mig ur köpet. Ringde först säljaren för att meddela detta och skickade sedan begäran om återgång av köpet via mail till säljaren med cc till mäklaren.
Mäklaren svarar och bekräftar att begäran om återgång av köpet skett på korrekt sätt och betalar tillbaka min handpenning. Mäklaren skriver även att han pratat med säljaren som godkänt återgången av köpet. Han ber även säljaren bekräfta detta skriftligen genom att svara på mitt mail, men det gör inte säljaren. För säkerhets skull skickar jag även skriftlig begäran om återgång till säljaren via rekommenderat brev. Säljaren hämtar dock inte ut det rekommenderade brevet på posten. Såväl e-post som rekommenderat brev är föreskrivna kommunikationskanaler i köpekontraktet och jag har skickat båda inom föreskrivna tidsfrister.
Jag frågade även mäklaren om inte samtliga kopior av köpekontraktet nu borde rivas och han bad mig skicka in min kopia till honom så skulle han se till att det förstördes (jag skrev ”makulerat” på samtliga sidor innan jag skickade in det). Verkar dock inte som säljaren skickat in sitt ex.
Hur gör jag om säljaren fortsätter att ignorera att bekräfta återgången av köpet och att se till att kontraktet rivs? Även om jag har fått tillbaka handpenningen och kan bevisa att villkoren för att köpet skall återgå är uppfyllda vill jag ju inte att det skall finnas något köpekontrakt som kan dyka upp i ett senare skede och ställa till krångel.
4 620 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Återgång av köp vid öppen besiktningsklausul - säljaren medverkar inte
-
-
29 jun 2019 09:29 #2
Du gör ingenting. Du har fullgjort dina åtaganden enligt kontraktet. Mäklaren har bekräftat det. Ett ej uthämtat rekommenderat brev räknas som levererat vad jag vet.
Så, sitt still och njut av sommaren. Skulle säljaren mot förmodan hävda avtalsbrott har ni ert på det torra.- Laddar…
-
29 jun 2019 10:03 #3
Förutom det som Bart skriver ska du förstås behålla bevisen på att du har skickat mejl och rekommenderat brev, helst även en kopia på annan plats än i bostaden.
-
29 jun 2019 11:51 #4
-
29 jun 2019 14:14 #5
Om det är en seriös mäklare så lär hen dokumentera det från sitt håll också. Dessutom har du ju banktransaktionen som stödjer förloppet. Jag skulle inte oroa mig utan hoppas du hittar ett nytt objekt
-
29 jun 2019 17:53 #6
Ta kontakt med en jurist så sköter den detta åt dig.
Har bråkat juridiskt med en del, men de brukar mjukna när en jurist som företräder ärendet ringer och förklarar läget och vad som kommer hända om de inte gör som de ska.
Jag vet en som är väldigt bra och skapligt billig. Han brukar få fullmakt och mitt fulla förtroende att driva saker helt i mitt ställe. Har fungerat bra och skönt att bara bli lite uppdaterad om ärendet. -
Medlem · Sörmland och stan · 14 474 inlägg 29 jun 2019 18:14
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 14 474 inlägg
- 21 568 gillningar
- 1 323 bilder
29 jun 2019 18:14 #7- Laddar…
-
Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg 29 jun 2019 20:5729 jun 2019 20:57 #8
-
Trädgårdsfixare · Vischan · 1 426 inlägg 29 jun 2019 21:0529 jun 2019 21:05 #9
Du skriver att mäklaren betalat tillbaka handpenningen. Case closed, igen mer att engagera sig i.
- Laddar…
-
29 jun 2019 21:16 #10
-
29 jun 2019 21:26 #11
-
Medlem · Skåne · 286 inlägg 2 jul 2019 10:102 jul 2019 10:10 #12
Spara det rekommenderade brevet oöppnat, då kan det användas genom att rätten öppnar det och tar del av innehållet.