Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Återgång av köp vid öppen besiktningsklausul - säljaren medverkar inte

1. R
    Medlem · 26 inlägg

rvschf

Medlem
    Jag vann budgivningen på ett hus och skrev på köpekontrakt med öppen besiktningsklausul enligt nedan:

Köparen har rätt att genom en sakkunnig person låta besiktiga fastigheten efter köpet. Köpet ska återgå om köparen efter genomförd besiktning, senast XXXX, begär att köpet ska återgå. Begäran om återgång ska framställas skriftligen till säljaren inom ovan angiven tid. Om köpet återgår ska betald handpenning återbetalas till köparen utan skadeståndsskyldighet för någon av parterna.

Vid besiktningen framkom ett flertal ytterligare saker än vad som framkommit i säljarens besiktning, men framför allt gjordes även en korttidsmätning av radon som visade skyhöga värden. Jag utnyttjade därför besiktningsklausulen för att dra mig ur köpet. Ringde först säljaren för att meddela detta och skickade sedan begäran om återgång av köpet via mail till säljaren med cc till mäklaren.

Mäklaren svarar och bekräftar att begäran om återgång av köpet skett på korrekt sätt och betalar tillbaka min handpenning. Mäklaren skriver även att han pratat med säljaren som godkänt återgången av köpet. Han ber även säljaren bekräfta detta skriftligen genom att svara på mitt mail, men det gör inte säljaren. För säkerhets skull skickar jag även skriftlig begäran om återgång till säljaren via rekommenderat brev. Säljaren hämtar dock inte ut det rekommenderade brevet på posten. Såväl e-post som rekommenderat brev är föreskrivna kommunikationskanaler i köpekontraktet och jag har skickat båda inom föreskrivna tidsfrister.

Jag frågade även mäklaren om inte samtliga kopior av köpekontraktet nu borde rivas och han bad mig skicka in min kopia till honom så skulle han se till att det förstördes (jag skrev ”makulerat” på samtliga sidor innan jag skickade in det). Verkar dock inte som säljaren skickat in sitt ex.

Hur gör jag om säljaren fortsätter att ignorera att bekräfta återgången av köpet och att se till att kontraktet rivs? Även om jag har fått tillbaka handpenningen och kan bevisa att villkoren för att köpet skall återgå är uppfyllda vill jag ju inte att det skall finnas något köpekontrakt som kan dyka upp i ett senare skede och ställa till krångel.

2. Bart
    Medlem · Uppland · 1 761 inlägg

Bart

Medlem
    Du gör ingenting. Du har fullgjort dina åtaganden enligt kontraktet. Mäklaren har bekräftat det. Ett ej uthämtat rekommenderat brev räknas som levererat vad jag vet.

Så, sitt still och njut av sommaren. Skulle säljaren mot förmodan hävda avtalsbrott har ni ert på det torra.

3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 167 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Förutom det som Bart skriver ska du förstås behålla bevisen på att du har skickat mejl och rekommenderat brev, helst även en kopia på annan plats än i bostaden.

4. R
    Medlem · 26 inlägg

rvschf

Medlem
    Ja, det var detta jag främst hade i åtanke. Gillar inte att det skall hänga på att jag bevarar bevis osv. för att kunna visa att kontraktet är upphävt. Utan dessa bevis och om man bara läser kontraktet kan det ju se ut som att vi har ett gällande avtal. Hade känts bättre att alla kontrakt rivs eftersom de inte längre är aktuella.

5. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 2 153 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Om det är en seriös mäklare så lär hen dokumentera det från sitt håll också. Dessutom har du ju banktransaktionen som stödjer förloppet. Jag skulle inte oroa mig utan hoppas du hittar ett nytt objekt

6. Greven29
    Allvetare · Östergötland · 38 inlägg

Greven29

Allvetare
    Ta kontakt med en jurist så sköter den detta åt dig.

Har bråkat juridiskt med en del, men de brukar mjukna när en jurist som företräder ärendet ringer och förklarar läget och vad som kommer hända om de inte gör som de ska.

Jag vet en som är väldigt bra och skapligt billig. Han brukar få fullmakt och mitt fulla förtroende att driva saker helt i mitt ställe. Har fungerat bra och skönt att bara bli lite uppdaterad om ärendet.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 14 474 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Jag förstår inte problemet. Du har fått tillbaka de pengar som du har betalat och tänker inte tillträda fastigheten (= betala mer pengar och sedan ansöka om lagfart). Mäklaren har ju dessutom bekräftat det hela och för dessutom dagbok så det hela finns skriftligt dokumenterat även där.

• Laddar…
  8. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Förstår inte, du har fått tilbaka handpenningen, samt att mäklaren godkänt, och varför lägger man handpenning före man besiktat? Låter konstigt, brukar först besikta, sen lägger man Hp.

9. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 426 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Du skriver att mäklaren betalat tillbaka handpenningen. Case closed, igen mer att engagera sig i.

10. R
    Medlem · 26 inlägg

rvschf

Medlem
    Tycker helt enkelt bara det vore enklare om avtalen makulerades så finns det inget att bråka om, utan att jag är beroende av att mäklaren gjort rätt och eller div. andra bevis för att bevisa att jag har rätt. Antar att inte mäklaren skulle be mig skicka tillbaka avtalet för att förstöra det eller be säljaren bekräfta skriftligen om det nu var helt meningslöst.

11. R
    Medlem · 26 inlägg

rvschf

Medlem
    Rutinen kanske varierar i olika delar av landet, men här där jag bor är det normala att säljaren gör en egen besiktning där man i bästa fall får ta del av protokollet innan visningen, men vanligen bara får bläddra i ett låne-ex under själva visningen och sedan ev. får skickat via mail ett par dagar efteråt, men då är budgivningen redan igång. Vinner man sedan budgivningen blir det kontraktsskrivning och inbetalning av handpenning i princip omedelbart. Därför behöver man ha en öppen besiktningsklausul i köpekontraktet så att man har möjlighet att göra en egen besiktning av huset och/eller att åtminstone ha en genomgång med besiktningsmannen som gjort besiktning åt säljaren. Man köper i princip grisen i säcken, men samtidigt så är det på öppet köp. Det var en sådan klausul som jag använde mig av i det här fallet, efter att ha anlitat en egen besiktningsman.

12. Utsättaren
    Medlem · Skåne · 286 inlägg

Utsättaren

Medlem
    Spara det rekommenderade brevet oöppnat, då kan det användas genom att rätten öppnar det och tar del av innehållet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.