Håller på att gräva ner kabel från solpaneler. Ska ligga på 45cm djup enligt installatör. Lägger en sträcka intill husvägg en bit ovanför dräneringsrör.
Hur gör jag med återfyllnad här? Har grävt ner till singel som ligger ovan dräneringsrören. Ovan är det till största sand, med visst inslag av jord.
Är det värt att byta ut sandjorden mot någon annan fraktion när jag ska lägga igen? Eller ska jag bara gräva igen?
Bör jag sätta platonmatta alternativt isover mot sockeln? Tidigare har sockeln varit isolerad med stenull som dock har avlägsnats vid dränering. Hyfsat tort och fint i övrigt, inget stående vatten (sluttningstomt).
Tacksam för svar!
Hur gör jag med återfyllnad här? Har grävt ner till singel som ligger ovan dräneringsrören. Ovan är det till största sand, med visst inslag av jord.
Är det värt att byta ut sandjorden mot någon annan fraktion när jag ska lägga igen? Eller ska jag bara gräva igen?
Bör jag sätta platonmatta alternativt isover mot sockeln? Tidigare har sockeln varit isolerad med stenull som dock har avlägsnats vid dränering. Hyfsat tort och fint i övrigt, inget stående vatten (sluttningstomt).
Tacksam för svar!
Hej, jag skulle klippa till fiberduk längd och bredd som schaktbotten + 10 cm och lägga på schaktbotten så den täcker och sedan fylla med befintligt material. Om du inte har några fuktproblem så skulle jag nog inte göra mer. Känns overkill med platon om du ändå inte kan göra det som en helhetslösning. Har du lite kalla golv invändigt i kanterna så köp ett paket isodrän/pordrän och halvera och ställ längs husgrund samt lägg en fiberduk och viker över kanten på isodrän och fyll . //
lycka till
lycka till
Tack för svar! Kalla golv har vi. Gissar att plattan är oisolerad, alernativt vääldigt sparsamt isolerad. Byggår 78. Är det ändå värt att mecka med isodrän?P pette skrev:Hej, jag skulle klippa till fiberduk längd och bredd som schaktbotten + 10 cm och lägga på schaktbotten så den täcker och sedan fylla med befintligt material. Om du inte har några fuktproblem så skulle jag nog inte göra mer. Känns overkill med platon om du ändå inte kan göra det som en helhetslösning. Har du lite kalla golv invändigt i kanterna så köp ett paket isodrän/pordrän och halvera och ställ längs husgrund samt lägg en fiberduk och viker över kanten på isodrän och fyll . //
lycka till
Tänker att grundmuren blir lite varmare/torrare?
Slängde på en platon variant när jag ändå var i farten. Skippade isoleringen. Får bli isolering på de sidor som är motfyllda om det ska grävas där också på sikt. Som det är gjort nu så ligger det en sunkig stenullsskiva där helt utan nån form av fuktspärr.P pette skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur täta hål mellan krypgrund och träet ovanför?
Grund & Markarbeten -
Inreda ovanvåning själv på hus från -89?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Delat bjälklag?! Går det att stabilisera ovanifrån?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dräneringsrör ovanpå dagvattenkassett
Grund & Markarbeten -
Dräneringsrör ovanför sulan på hus med krypgrund
Grund & Markarbeten