3 914 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Återfyllnad dränering
vi har precis murat klart källardelen i vår tillbyggnad och nu ska jag påbörja montering av pordrän ( 20 cm) och igenfyllning
De som gjorde dräneringen av det befintliga huset monterade/fyllde igen enligt detta:
Isodrän 10cm
Makadam
Fiberduk
Skaktmassor
Men när jag läser pordräns instruktioner så står det inget om makadam mellan fiberduken och pordränskivorna
Behövs makadamet eller kan jag strunta i det?
De som gjorde dräneringen av det befintliga huset monterade/fyllde igen enligt detta:
Isodrän 10cm
Makadam
Fiberduk
Skaktmassor
Men när jag läser pordräns instruktioner så står det inget om makadam mellan fiberduken och pordränskivorna
Behövs makadamet eller kan jag strunta i det?
Bästa svaret
Makadamet är ju tänkt att ha i schaktbotten runt röret. Inte som återfyllning.
Läs Isodräns anvisningar istället, samma produkt fast bättre support/anvisningar. Du kan återfylla med i stortsett vad som helst, närmast ytan tar man gärna täta massor så man kan få en avrinning från huset.
Läs Isodräns anvisningar istället, samma produkt fast bättre support/anvisningar. Du kan återfylla med i stortsett vad som helst, närmast ytan tar man gärna täta massor så man kan få en avrinning från huset.
Du behöver makadam runt slangen. Men utan på skivorna lägger man fiberduken. Och på det de fyllmassor man har. Undvik stora stenar mot bara. Saknar man massor funkar makadam. Men det behövs inte.
Klicka här för att svara