Byggahus.se

Återfyllnad dränering.

1. S
    Medlem · 13 inlägg

SuraMöller

Medlem
    Hej gott folk.

Det är så att jag börjar äntligen bli klar med dräneringen och håller på för fullt med återfyllnaden. Har kört befintliga massor större delen då det bestod av grus, sten, sand. Som topplager har vi lagt 0-30 men nu tycker grävaren som jag tagit hjälp av att längst in mot huset som ni ser på bilden så ska vi lägga makadam 8-16 för att "lufta".

Hur jag än vrider på det så måste väl allt vatten rinna rakt ner i dränering då jag omöjligt kan göra ett fall med det.

Gör man så eller är det bättre som jag tänker att göra ett fall med 0-30 hela väggen in från grunden och sedan lägga någon typ av kross över för det estetiska?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170926_200716.jpg
    20170926_200701.jpg
    20170926_200635.jpg
    20170926_200624.jpg
    20170926_200557.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Allt vatten ska ut från huset , alltid nedförsbacke utåt om det är möjligt , jag skulle tänka mig att lägga en matta ( platon eller liknande ) från muren och ut ca 30 cm och fylla med kross på det ,
    vad blir det för underlag att gå på utanför dörren

3. S
    Medlem · 13 inlägg

SuraMöller

Medlem
    Tack för svaret.
    På hela min uppfart och runt huset har det varit asfalt. Det mesta av det ska bli grus istället.

Det kommer bli grus till källardörren på bilden.

4. S
    Medlem · 13 inlägg

SuraMöller

Medlem
    Jag tänkte om jag skulle köra Stenmjöl längst in annars och packa samt göra ett fall. Över kan jag ju sedan lägga makadam eller dekorationssten så man inte ser fallet ? Känns som när man gjort ett sånt slit jobb som detta har varit så vill man få det ordentligt!

Isodrän gav mig ett starkt NEJ på att köra endast makadam i den gropen där i alla fall då man vill leda bort ytvatten. Stenmjöl å andra sidan kommer väl sjunka med tiden om det blir ordentliga skyfall ?

Fan man blir inte klok på det här känner jag :)

5. Bästa svaret

Fulkemisten
    Husägare · 1 841 inlägg
    Dränerade om som du med skivor för tre år sedan i november. Hade precis samma befintliga massor, sten, grus och sand. Återfyllde med det och sorterade sedan bort stor sten överst. Skulle säga att jag har något som kanske liknar 0-150 fraktionsmässigt i botten och sedan kanske 0-50 på toppen. Stora sprängstenar fick bli en stödmur och rabattkanter. Man lade på ungefär 15 cm fyllnad över kanten på dräneringen med fall typ 1:25. Det satte sig till kanske knappt hälften första två vintrarna. Inget vatten som står vid grunden utan alltid torrt och fint närmaste metrarna.
    Ovanpå detta har jag lagt makadam närmst grunden precis som du funderar på, detta skedde dock först i somras, att återställa tar tid... Precis som du funderar på så kan man minska fallet lite med makadam så att det ligger mindre tjockt närmst.
    I Isodräns monteringsinstruktion står att "OBS! De översta 0,3 m ska alltid återfyllas med finkornig jord (sandiga jordmassor). Under hårdgjorda ytor fylls med packningsbar friktionsjord (grus)." vilket min grävare också var helt överens med. Kör på dina befintliga massor eller 0-30 antar jag. Lycka till!

6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 020 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det är skrämmande när en entreprenör inte kan läsa monteringsinstruktioner innantill. Precis som det skrevs i inlägget ovan ska det INTE vara någon makadam överst av just den anledning du själv anförde.

Är duken rätt monterad? På näst sista bilden ser det ut som den går upp bakom avslutningslisten. Duken ska såvitt jag vill minnas vikas ner bakom skivan 20-30 cm.

7. Fulkemisten
    Husägare · 1 841 inlägg
    Min duk slutar i överkant på skivan. Sedan ligger en så kallad kappa, dvs en remsa duk som är nedvikt 30 cm bakom OCH överlappar 30 cm framför. Det här är vad Isodrän säger att man ska göra, tydligen får hela stora duken inte vikas in bakom enligt deras instruktion. Varför förstår jag egentligen inte, troligen har det att göra med markrörelser?

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 13 inlägg

SuraMöller

Medlem
    Hej och tack för alla svar.

Fulkemisten: Då kör jag precis som du har gjort och bygger ett fall. Tyckte att det lät skumt med makadam! Glad att man kolla upp det och inte litar fullt ut på grävmaskinisten.

Mexitegel: Jo jag håller med dig helt då det står tydligt. Angående duken så pratade jag med isodrän. Istället för köra en duk och en kappa så körde jag en duk upp bakom listen som jag
    dragit som ett S.

Anledningen till att man ska köra kappa och inte spänna fast duken är för risken att den drar sönder duken vid sättningar eller återfyllnad. Men genom att dra duken på det sätt jag gjort så ligger den slappare och även om det blir sättningar så klarar den röresle nu.

Bifogat en bild jag ritade i paint lite snabbt på jobbet. Det röda ska föreställa duken.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.