9 242 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Återfyllnad av dräneringsdiken?
Jag har gjort dräneringsdiken på följande vis:
Förs makadam + ibland stenmjöl för att få rätt lutning, sedan fiberduk, mer makadam kring 110mm dräneringsrör, fiberduken vikt runt detta.
Jag har sedan lagt ett tunnt lager makadam ovanpå fiberduken, men vad skall jag fylla med sedan?
Massorna som grävdes upp är till stor del lera (både kladdig blålera och hård kompakt sandaktig). Bör jag blanda upp dessa massor med något vid återfyllnaden? Vad? Stnemjöl?
Jag funderar över samma fråga, och jag har också mest lera som fyllnadsmassor.
Jag tror det är svårt att få leran mer genomsläpplig genom att blanda ut den. Tror då mer på att fylla med ett dänerande skikt uppmot markytan och ha leran på sidorna om detta. Nackdelen då är väl att återfyllnaden blir tidskrävande. Blir det lättare om man försöker skilja på materialen med skivor?
Nån som har erfarenhet av detta?
Hans
Jag tror det är svårt att få leran mer genomsläpplig genom att blanda ut den. Tror då mer på att fylla med ett dänerande skikt uppmot markytan och ha leran på sidorna om detta. Nackdelen då är väl att återfyllnaden blir tidskrävande. Blir det lättare om man försöker skilja på materialen med skivor?
Nån som har erfarenhet av detta?
Hans
Du ska definitivt inte fylla med stenmjöl eftersom det täpper igen din nya fina dränering. Blålera är i princip vattentät så den är inge bra heller. Grov sand eller mera makadam är den bästa lösningen.
Jag var själv öite snål och la tillbaka de sandmassor som låg på platsen ovanpå dräneringen till min bod. SK agräva upp det och lägga mera 8-16 så fort lasset kommer
Jag var själv öite snål och la tillbaka de sandmassor som låg på platsen ovanpå dräneringen till min bod. SK agräva upp det och lägga mera 8-16 så fort lasset kommer
Hmm, jag hade tänkte mig att blanda stenmjölet med leran, men det blir nog inte bra. Dräneringen skyddas av fiberduk (makadam och rör ligger i ett "rör" av fiberduk).
Vi försöker sortera bort den värsta leran och lägger i det som är "jordigare".
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Bäst funktion får man väl genom att ha ett väl dränerande material hela vägen upp i hela diket. Det kan dock säkert både vara dyrt och besvärligt. Så frågan man ställer sig, vad ska dräneringen göra? Har man dränerat för att skilja sin källarvägg från fuktsugandematerial längre ut, bör man nog passa sig från att återfylla med starkt kapilärsugande material. Tillika om man dränerar mitt på gräsmattan för att "dika ur" ytvatten som kanske rinner längs med tomten, bör man ha företrädesvis singel/grus-material i diket, hela vägen upp till matjordslagret (skilj med duk).
Däremot om diket i huvudsak är vattenstransportör nere i diket (mera som en avloppsledning) spelar det ju ingen större roll om återfyllanden är tät ovanför, förutsatt att själva drän-paketet är korrekt utfört.
Själv har jag precis dränerat runt ett hus med torpargrund och jag har närmast huset återfyllt med singel/sand och längre från huset med befintliga massor avskiljda med fiberduk.
Tilläggas bör kanske att jag, som de flesta här, är glad amatör inom området och det är min personliga åsikt jag framlägger.
Däremot om diket i huvudsak är vattenstransportör nere i diket (mera som en avloppsledning) spelar det ju ingen större roll om återfyllanden är tät ovanför, förutsatt att själva drän-paketet är korrekt utfört.
Själv har jag precis dränerat runt ett hus med torpargrund och jag har närmast huset återfyllt med singel/sand och längre från huset med befintliga massor avskiljda med fiberduk.
Tilläggas bör kanske att jag, som de flesta här, är glad amatör inom området och det är min personliga åsikt jag framlägger.
Hej, men vänta nu. Eller vänta är kanske fel ord, du har nog redan gkort 
Första frågan är vilken metod du använder för dränering. Om du isolerar/dränerar med Pordrän (som jag) är skivorna både dränerande, kapilärbrytande och isolerande i samma. Du skyddar dem med duk och återfyller därefter med uppgrävt material, om det inte är lervälling förståss.
Dränerande material ända upp eller ovanför skivorna ger bara ytvatten onödigt lätt att komma ner till dräneringen, där vill du egentligen inte ha det. Dräneringsledningen är egentligen bara en säkerhetsventil. Ytvattnet skall ledas bort från byggnaden med tätt ytskikt så gott det går.
Det som låter konstigt i din beskrivning är att du verkar ha mycket grus under dränrören. Då kommer vattnet att rinna under röret alternativt stanna kvar och bli stående, tills det blir så myciet vatten att det når upp till röret i grusbädden.
/Peter
Första frågan är vilken metod du använder för dränering. Om du isolerar/dränerar med Pordrän (som jag) är skivorna både dränerande, kapilärbrytande och isolerande i samma. Du skyddar dem med duk och återfyller därefter med uppgrävt material, om det inte är lervälling förståss.
Dränerande material ända upp eller ovanför skivorna ger bara ytvatten onödigt lätt att komma ner till dräneringen, där vill du egentligen inte ha det. Dräneringsledningen är egentligen bara en säkerhetsventil. Ytvattnet skall ledas bort från byggnaden med tätt ytskikt så gott det går.
Det som låter konstigt i din beskrivning är att du verkar ha mycket grus under dränrören. Då kommer vattnet att rinna under röret alternativt stanna kvar och bli stående, tills det blir så myciet vatten att det når upp till röret i grusbädden.
/Peter
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Självklart ska det absolut översta skiktet hindra ytvatten att komma ned OM vi talar om området allra närmast en husgrund. Men det är kanske inte det smartaste ändå att lägga i starkt sugande material i övrigt under "gräsmattan", jag skulle då undvika det i alla fall.Peter R skrev:
Det har diskuterats i en annan tråd här på forumet nyligen, varvid det framkom att själva röret är en säkerhetsventil som ska ta toppen av stora mängder vatten. Huvuddelen av det dränerande vattnet kommer då att rinna i grusbädden under röret och så ska de tydligen vara.Peter R skrev:
Hej
Vad har du använt för drenerings system???
detta är avgörade för vilka massor du kan återfylla med..
Tex Isodrän sker dreneringen inne i isodränskivan och klarar återfyllning med usrsprung fylmasor ,, givet bör man altid undvika blålera och dyl,
mvh Mange
Vad har du använt för drenerings system???
detta är avgörade för vilka massor du kan återfylla med..
Tex Isodrän sker dreneringen inne i isodränskivan och klarar återfyllning med usrsprung fylmasor ,, givet bör man altid undvika blålera och dyl,
mvh Mange
Klicka här för att svara