Hej!
Vi håller på och förbereder för bygge av växthus på mur och sjävklart vill jag ju ha tag i gammalt fint tegel till muren…. Men oftast är det nedmonterade skorstens-tegel som säljs på blocket osv. Hur är det att återanvända? De är ofta svarta på ena sidan av sot (såklart), går det att tvätta bort sånt? Kommer det stinka rök inne i växthuset sen om jag murar med det? Eller kan det sitta gifter i det? Odlar ju för att äta liksom…
Kanske dumma frågor men jag var helt inställd på att det inte var några problem alls tills folk omkring mig som tänker på gifter osv började ställa frågor…
Någon som använt gammalt skorstenstegel till nåt och kan ge mig sina erfarenheter?
tacksam för input!
-
Renoveringsnovis · 94 inlägg 25 sep 2021 11:46
-
Bannad · 10 830 inlägg 25 sep 2021 12:5625 sep 2021 12:56 #2
Lägg Platonmatta mellan teglet och jorden, så är det "problemet" löst. Viktigt är att teglet du köper var murat med kalkbruk, så att det går lätt att ta bort.
Staffans
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Renoveringsnovis · 94 inlägg 28 sep 2021 21:1328 sep 2021 21:13 #3
Hej och tusen tack för ditt svar! Vad fint du gjort med teglet! Men då antar jag att det alltid kommer vara svart av sotet ändå?
-
Bannad · 10 830 inlägg 28 sep 2021 22:18
-
Medlem · Västernorrland · 7 435 inlägg 29 sep 2021 08:3129 sep 2021 08:31 #5
Fast skaffar man beg tegel så är det nog en försvinnande liten del som är sotigt ändå.....Sen murar man inte bara skorstenar med tegel.
- Laddar…
Liknande ämnen
-
Annika Sundin bygger ett växthus med fokus på återbruk
Artikelkommentarer -
Byggde rund pool i trädgården med återbrukat material
Artikelkommentarer -
Bosch POF 1400 överhandsfräs slaktad - lämnas till återbrukare
Övrigt Off Topic -
Pris för lekstuga/friggebod av återbrukat virke?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Trasigt skorstenstegel
Ved, Pellets, Flis