Byggahus.se

Återavvända gammal platta

1. X
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Är det någon här på forumet som kan säga om det är dumt att bygga ett nytt hus på en helgjuten sula från -77??

Är nämligen så att jag för en billig penning kan komma över en platta som det tidigare stått ett hus på, men nu är rivet pga. av brand (branden skedde endast i taket).

I plattan finns det fastgjutna träreglar som jag tänkt bila bort. Man har väl använt dem till att fästa syll och golvreglarna i.:confused:

Ska även dränera om hela plattan, trots att den av en fackman bedömts ligga på en så torr tomt att den ej skulle behöva någon dränering..:confused::confused:

Har ritat upp en planlösning på ett nytt enplans hus som i stort sett följer den gamla plattans form.

Är det dumt att nyttja denna platta för att på så sätt slippa kostnaden för att gjuta en ny??

Plattan är på ca: 240 kvm

Hejs svejs /Dawid

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    I princip inte, men det som slår mig är.... Ska plattan transporteras?? Hur går det då med sprickbildning odyl? Kan vara problematiskt att få det tätt....

3. X
    Medlem Nivå 3
    Hej Milkshaken!

Nej plattan ska inte transporteras någonstans.
    Vad är det som kan bli problem att få tätt??

/Dawid

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    En nackdel med en platta från -77 är att den förmodligen inte är isolerad under?
    Nu kan man iofs isolera ovanpå plattan också...

5. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Ok. så plattan finns där du ska bygga... ja då är det väl inga större probs. Tätheten var ju om ni skulle transportera plattan, ja om sprickbildning uppstår.....
    Finns det någon form av isolering under plattan eller golvvärme???

Om du ändå har möjlighet att bygga så som du vill, så skulle jag nog fundera på GHIA-golv. det är ett ventilerat golv som man kan bygga upp ventialtionssystem under,, (För att minska risken för fukt i plattan) ultimat blir det ju med värmeslingor mellan golvet och mattan, eller klinker eller vad du vill ha.....

Länk till Giha
    http://swedspan.sitedirect.se/websites/swedspan/sd_page/20/1/index.php

6. X
    Medlem Nivå 3
    Jesca_j:

Tänkte regla upp ett golv med 200 mm isloering under. Borde väl duga som isolering, eller??:confused:

Milkshaken:

Tror inte det finns någon isolering under plattan, är ej heller någon golvvärme ingjuten i den.
    Tänkte ha ett vanligt vatteburet system med radiatorer. Funderade tidigare på att lägga flytande golvvärme på bjälklaget men det blir för dyrt.:(
    Jag hade tänkt lägga en ålderbeständig plast på plattan för att förhindra fuktvandring upp i konstruktionen, samt isolera sidorna och dränera.

Lät ju vettigt det där med GHIA, du vet inte vad det kostar per kvm???

Tack för råd och tips, gott nytt år på er!

7. J
    Medlem Nivå 15
    Jag skulle ganska starkt rekommendera en ny platta, av flera skäl. Dels det som redan nämnts med isoleringen. Det är en betydligt säkrare konstruktion att ha isoleringen på undersidan istället för att bygga på ett sätt som man vet är lite av en riskkonstruktion. Sedan är ju alla avlopp och andra ingjutna installationer 30 år gamla vid det här laget, och kommer sannolikt behöva bytas inom 20 år eller så. Och slutligen så kanske du skulle vilja lägga in golvvärme i kåken ändå om du funderar lite på lång sikt?

Jag menar, kostnaden för att dränera, regla upp och isolera ovanpå, samt den merkostnad jag misstänker att det blir med radiatorer kanske gör att du inte tjänar så mycket på att köra med den gamla plattan. Väger man då in nackdelarna med gamla rör och att du är bunden till den gamla plattans avloppsplacering, form och storlek och inte får golvvärme så kanske det är en bättre idé att lägga ett par hundra tusen på en ny, fräsch och välisolerad platta?

8. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    jon: Du har rätt i det med stammarna. men det finns ju öppen möjlighet att byta sånt direkt...
    Ja om du ska ha med ventialtionskanaler alltså, det med hela systemet kostar det runt 300:- kVM.... MEN inte säkert att du behöver allt sånt, utan kan klar a dig med det utan, och satsa på ordentligt golvvärme istället..

9. X
    Medlem Nivå 3
    Hmm...Är ju en del att fundera kring det hära...

Kök samt badrum kommer placeras ganska nära befintliga avlopp, kanske någon meter ifrån.
    Bifogar 2 bilder från rivningen i sommras.
    På den bilden med skottkärran ser man man avloppen till gamla badrummet. Är det mycket jobb att bila upp det och förlänga det några meter närmare mot häcken??

På bägge bilderna syns träreglarna som gjutits in i plattan, täbnkte som sagt ta bort dem och fylla igen groparna..

Ni får gärna kika på planlösningen och säga vad ni tycker om den också:):
    http://forum.byggahus.se/planloesningar/81743-kommentarer-till-planloesning.html

Ska försöka göra en beräkning på vad det skiljer i kostnad samt arbete att gjuta ny platta med ny rördragning, optimal isolering och ingjuten golvvärme. Mot att ha kvar den gamla plattan och ev. köra med ett ventilerat golv och radiatorer som uppvärmning.

Tack för synpunkterna!

10. J
    Medlem Nivå 15
    Jo, visst gör det ju det. Ska man behålla plattan så hade i alla fall jag bytt alla rör innan jag gjorde någonting annat.

11. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    jovisst är det smartast, det bör ju dessutom finnas mycket utrymme för att göra en kompetent markplatta av, detta...
    Mycket pengar dom sparar på schaktning, armering, gjutning osv.. Då kan man ju kosta på det befintliga lite mera istället.
    Klart att stammarna ska bytas eller iaf gjutas igen och skapas nya.... Väljer dom Giha-golv så finns det ju dessutom utrymme mellan golv och platta att lägga en del av dom nya rören.

12. X
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Min slutsats (grundade på era samt andras råd) blir:

Att jag behåller plattan som den är. Byter bara ut avloppstammarna samt tar bort de ingjutna träreglarna och fyller igen groparna efter dem. Dränerar om hela plattan och sätter kantisolering. Gjuter till de ca: 20 m2 jag tänkt (om kommunen tillåter). Reglar upp ett golv med 200mm isolering under. Golvet blir antingen ventilerat eller icke (kanske kan kontakta en byggkonsult eller liknande för rådfrågan?). Sätter eventuellt in ett flytande golvvärmesystem (om ekonomin tillåter). Är ju skönt med golvvärme men har aldrig bott i ett hus med det tidigare, så det blir ju inte direkt att jag kommer sakna det... Är en avsevärd prisskillnad på att sätta in radiatorer mot ett flytande gv-system på 235 m2!

Är detta dumt??

/Dawid