janwide
Ska dra om lite vatten. Behöver köpa en del nya klämringskopplingar men det sitter en hel del kopplingar i den gamla installationen som skulle passa i den nya. Finns det något skäl att inte återanvända dessa? Nya klämringar behövs såklart. Gissar att de äldsta är från 60-talet. Vatette.

N
Om inte anläggningsytan på kopplingen är dålig, så varför inte

MultiMan
Glöm inte nya stödhylsor om det är mjuka kopparrör.

Staffans2000
De gamla klämringskopplingarna som redan sitter fastklämda på röret behöver normalt inte bytas, även om de skall skarvas ihop med ett annat märke. Upp till femton mm diameter är gängorna desamma oavsett märke. Det är i alla fall min erfarenhet.

janwide
Det låter som att panelen är enig. Då kan jag vara Snål-Ove och samtidigt minska min miljöpåverkan litegrann.

• Gilla
Griffeltavlan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De gamla klämringskopplingarna som redan sitter fastklämda på röret behöver normalt inte bytas, även om de skall skarvas ihop med ett annat märke. Upp till femton mm diameter är gängorna desamma oavsett märke. Det är i alla fall min erfarenhet.
Fast konorna och utformning av mutter skiljer.

Sen ska man alltid följa tillverkarens instruktioner vid montage och då är det inte ok att blanda fabrikat!

Köp klämringar av rätt fabrikat och återanvänd muttern så är det lugnt.

Staffans2000
Med stigande ålder har gängandet avtagit. Men de konor som ändå korsar min väg, passar vanligtvis såpass bra med andra märken att det blir tätt. Mig veterligen har jag aldrig fått ett läckage pga. att Klämringskopplingen tillhört ett annat fabrikat.

• Gilla
Lasse Zatan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med stigande ålder har gängandet avtagit. Men de konor som ändå korsar min väg, passar vanligtvis såpass bra med andra märken att det blir tätt. Mig veterligen har jag aldrig fått ett läckage pga. att Klämringskopplingen tillhört ett annat fabrikat.

Inte jag heller vad jag kan minnas men jag rekommenderar ändå ingen att blanda material då det kan ställa till det om en läcka skulle uppstå.

A
J jonko skrev:
Fast konorna och utformning av mutter skiljer.

Sen ska man alltid följa tillverkarens instruktioner vid montage och då är det inte ok att blanda fabrikat!

Köp klämringar av rätt fabrikat och återanvänd muttern så är det lugnt.
Klämringen deformeras ju vid åtdragningen och tätar ju då även om vinkeln inte är perfekt. Men visst rent garantimässigt är det ju inte så.

Då kan jag berätta att jag råkade ut för det för någon vecka sedan. Skulle byta en kulkoppling där vredet inte fungerade. Tog bort den gamla, satte dit en ny Vattette kulkoppling på 12 mm röret med gamla klämringen och muttern kvar. Drog enligt alla konstens regler. Det var lite trögt att få på kopplingen och fick knacka lite försiktigt. En droppe varannan sekund blev resultatet, tyvärr. Satte dit den gamla och det blev tätt. Jag får använda en tång för att stänga av den gamla kulkopplingen.
Det är lite bökigt att såga av röret och sätta dit en ny komplett Vattette kulkoppling.

Då bottnade nog röret i kopplingen och då tätar det inte . i bland måste den yttersta biten på röret sågas av för att klämringen ska täta mot sätet

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ska inte röret bottna i kopplingen innan man skruvar på muttern?

O olotor skrev:
Ska inte röret bottna i kopplingen innan man skruvar på muttern?
Nej är det enkla svart, när man drar åt dras röret inåt om röret ärr bottnat är risken stor att trycket hamnar fel med läckage som följd.

Krilleman
Vatette har vad jag vet det längsta insticksdjupet på snutten rör som passerar klämringen efter dragen koppling. Således blir det inte bra att byta tillverkare i det fallet heller.

Sen har olika tillverkare olika grader på den delen som tvingar in klämringen på röret. Olika konor har olika tjocklek på materialet. osv

Regeln är oerhört enkel = Blanda aldrig tillverkare.

leby leby skrev:
Nej är det enkla svart, när man drar åt dras röret inåt om röret ärr bottnat är risken stor att trycket hamnar fel med läckage som följd.
Va? Tänker jag tokigt nu?
Menar du att röret inte ska bottna i kopplingen innan man drar en klämringskoppling?! :thinking:

Som vanligt i VVS-världen så gäller monteringsanvisningen för respektive produkt!

Conex, Vatette & VSH säger alla att röret ska i botten innan åtdragning:

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.11.c.1_monteringsanvisning.pdf
Instruktion för montering av rör med text som beskriver att röret ska skjutas in i kopplingen till stopp och åtdragas för hand eller med nyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf

Monteringsinstruktion för klämringskoppling med rödmarkerad text om korrekt åtdragning.

https://www.broen.se/media/1686/im-vsh-super-klaemringskoppling_se.pdf
Steg-för-steg visuell guide för montering av VSH Super klämringskoppling på rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
MultiMan
Ja, jag har alltid tryckt in röret tills det tagit stopp och använt skiftnyckel eller fast nyckel, alltid blivit tätt. Och absolut inga längsgående repor efter skalning av höljet t ex, ger garanterat läckage hur mycket man än drar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.