Hej,

Jag har precis rivit ned en gammal pergola och ska bygga en ny där den gamla stod och då tänkte jag återanvända stolpfästena. Problemet är att stolpfästena verkar vara av något gammalt mått som inte lirar med dagens stolpmått av den större storlekerna 95x95 och uppåt.

Måtten på stolfästen är 85 i botten och 90 i öppningen (se bild) och måtten på pergolan kommer vara 340x260.

Rostig metallstång märkt med siffrorna 85 och 90, framför grå trottoarkant och grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ni något tips, finns det stolpar någonstans som är 85x85 eller ska jag bara köra på 70x70? Det borde ju fungera då det inte är någon jättepergola.

Stenos

• Utomhus, spade, stenplattor, jord, metalldelar i marken, gräs, buskar, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stenok skrev:
Hej,

Jag har precis rivit ned en gammal pergola och ska bygga en ny där den gamla stod och då tänkte jag återanvända stolpfästena. Problemet är att stolpfästena verkar vara av något gammalt mått som inte lirar med dagens stolpmått av den större storlekerna 95x95 och uppåt.

Måtten på stolfästen är 85 i botten och 90 i öppningen (se bild) och måtten på pergolan kommer vara 340x260.

[bild]

Har ni något tips, finns det stolpar någonstans som är 85x85 eller ska jag bara köra på 70x70? Det borde ju fungera då det inte är någon jättepergola.

Stenos
Om du kör en 90mm eller större så kan du jacka ur regeln längst ner så att den passar i fästena.

• Gilla
FreddeLind
  • Laddar…
S Stenok skrev:
En så liten pergola blir nog svårt att bygga, gör den 3400x2600 istället;)
Ang stolparna tycker jag att det ser tanigt ut med så små, välj minst 6"x6" sågat virke så det ser rejält ut när ni ändå bygger.

F fribygg skrev:
En så liten pergola blir nog svårt att bygga, gör den 3400x2600 istället;)
Ang stolparna tycker jag att det ser tanigt ut med så små, välj minst 6"x6" sågat virke så det ser rejält ut när ni ändå bygger.
Lugn i båten nu... 6x6" kommer nog se väldigt grovt ut.
Vad vill TS få för känsla på pergolan? Nätt och enkelt eller stort och grovt. Det ska ju passa omgivningen och huset också

Jag tänker pinnstol mot matsalsstol i ett gods.

Jag vet vad jag hade valt.

Tycker du kan gå på 70x70 eller 90x90 med en liten anpassning som tidigare tipsat om.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jacka ur för fästet i 95x95 stolpar om du vill ha den dimensionen. Vill du ha 70x70 så funkar det också eller 70x90 osv.

Tackar för alla svar.

Jag tänker att snabbaste sättet är att köra på
70x70. Men som ni redan har påpekat är jag lite orolig att det kan se lite klent ut. Dimensionerna på pergolan är dock ganska så små så kanske fungerar.

Om jag ska köra på 95x95 har ni något tips på hur man lättast jackar ut dem så de passar fästet?

Ska ja mig en funderare innan jag bestämmer mig.

S Stenok skrev:
Tackar för alla svar.

Jag tänker att snabbaste sättet är att köra på
70x70. Men som ni redan har påpekat är jag lite orolig att det kan se lite klent ut. Dimensionerna på pergolan är dock ganska så små så kanske fungerar.

Om jag ska köra på 95x95 har ni något tips på hur man lättast jackar ut dem så de passar fästet?

Ska ja mig en funderare innan jag bestämmer mig.
Allt beror på vilka verktyg du har. En vanlig fogsvans och stämjärn funkar. Eller cirkelsåg, bordsåg etc.. Jag skulle tagit bort lika mkt på båda sidor för att få den centrerad.
Vill man göra lite overkill så kan man såga två spår där ujärnet passar in. Ja allt beror vilken slutfinish du vill ha :D
Eller så kapar du de befintliga fästena och borrar ett nytt hål och fäster en ny stolpsko.

• Gilla
Stenok
  • Laddar…
Har du en cirkelsåg så är det ju smidigast att ställa in sågdjupet så att du precis tar bort de 5-10 mm som du vill bli av med. Då kör du bara sågen tvärs över stolpen flera gånger så att det som mest bara blir tunna remsor som sticker upp. De remsorna rensar du sedan bort med ett stämjärn.

Det går självklart lika bra att använda en kap/ger-såg eller en bordssåg istället för en vanlig cirkelsåg. Bara du kan ställa in sågdjupet så går det fort och lätt.

• Gilla
Stenok
  • Laddar…
Kollade efter något helt annat och såg limträstolpar i 80x80 och kom ihåg den här tråden. Ett annat pris per meter men skillnaden mot 105x105 är kanske inte så blodig.

Z z_bumbi skrev:
Kollade efter något helt annat och såg limträstolpar i 80x80 och kom ihåg den här tråden. Ett annat pris per meter men skillnaden mot 105x105 är kanske inte så blodig.
80x80 skulle ju vara kanon men limträ är väl inte att rekommendera. Det ska väl ändå vara tryckimpregnerad som gäller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.