Hej,

Bakgrund:

Totalsanerar hus. Bonnson. Händig. Byggvana (trä). Liten/ingen erfarenhet av sten, betong och markarbeten. Har givetvis köpt tegel/betonghus med stort renoveringsbehov.

Planerar en tillbyggnad, ca 20 kvadratmeter, Utanför tillbyggnaden planeras en stenlagd terrass. Tillbyggnad och terrass ligger i sluttning ned från huset. Där tillbyggnaden planeras finns idag en stenlagd terrass på betongplatta. Den gamla plattan ligger för högt och kan ej användas.

Jag kommer att behöva fylla ut gissningsvis runt 30 kubikmeter under den nya terrassen efter att ha grävt bort slänten och tagit bort fyra stubbar med rötter. Den nya terrassen behöver en stödmur (ca sju meter, 0.7 till 1 meter hög, ytterligare ett par meter i lägre höjd beroende på detaljplanering).

Att låta en firma bryta upp och forsla bort terrassen skulle kosta uppskattningsvis 40.000
Fyllmassor är inte gratis
Jag har mejselhammare, slägga och kompis med inget bättre för sig...

Kan jag?
Bör jag?

Existerande terrassen är lagd med granit.. 25-30 cm magerbetong under. Ser ut som fina fyllmassor under betongen där jag tittat efter.

Har även ca 120 kvadrat cementgolv som ska ut. Gissar på åtta till tio ton. Till gropen?

Frågan handlar egentligen om bärighet, grovlek på krosset, långsiktig inverkan på dränering (beroende på ytskikt på terrassen), olika krav på bärlager för terrass och stödmur, etc...

• Gilla
Phasio
  • Laddar…
Hej.
Om du bilar itu den i så små bitar att du kan köra med en stor padda på det ser jag inget fel med att använda massorna som fyll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.