Hej. Det här har säkert tagits upp flera gånger så ”klistra” gärna in inlägget där det passar :)
Har köpt gamla stomme som jag funderar på att använda som just stomme och sedan utgå från den med ”modernare” material.
Det är lite knaprat på, något att bry sig om? Tänker att det bara är där barken har suttit ( kommer inte ihåg namnet på insekten som bara sitter under barken )
Funderar på att handhyvla varje stock och sedan eventuellt elda på ( shou sugi ban ) dela för snygg yta ( om jag låter stockarna synas ) och dels för att jag har för mig att insekter inte är förtjust i rökiga/ eldade material??
Handhyvlingen/ sågningen är mest för att få det hyfsat jämna dimensioner. Onödigt?
Tacksam för synvinklar:)

• Bilde på travar av trästockar, en av dem med insektsgnag och skadad bark. Stockarna ligger staplade ute i solen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla stockar med gnagmärken och skador, lagda på en yta av svart plåt.
    Skapa konto
  • Gamla trästommar täckta med en blå presenning, delvis skadade av insekter, omgivna av grönska.
    Skapa konto
  • Gammal stomme och brädor på en släpvagn monterad bakom en bil, redo för transport på en parkeringsplats med omgivande bostadshus.
    Skapa konto
  • Gamla träbalkar och plankor placerade på ett släp, med en svart Citroën-skåpbil i bakgrunden och staplat ved bredvid.
    Skapa konto
Det var vanligt förr att gamla torp och byggnader som var timrade plockades ned och sågades upp till virke för nya byggnader. Har flera sådana i området där det berättats om var virket kom ifrån.
Jag hade sågat upp och använt det som friskt.

• Gilla
Stefan Jonasson3
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det var vanligt förr att gamla torp och byggnader som var timrade plockades ned och sågades upp till virke för nya byggnader. Har flera sådana i området där det berättats om var virket kom ifrån.
Jag hade sågat upp och använt det som friskt.
Ja precis.Varför slänga sånt som går att räddas😃
Provade lite att hyvla och elda och sedan borsta. Det blir ju fint. Gjorde så med ett golv. Det enda som jag tänker på är om insektsgångarna ( vilket jag inte tror ) går djupare eller att dom lever inne i stocken
( tror inte det heller )

• En trästock med spår av insektsgångar och skador, delvis bränd och bearbetad, ligger på gräs omgiven av träflisor.
    Skapa konto
  • En delvis behandlad trästock med invecklade insektsgångar på ytan, omgiven av hyvlingsspån och trädstammar.
    Skapa konto
  • En stock med insektsgångar ligger på ett provisoriskt bord utomhus tillsammans med diverse verktyg, inklusive en borste och olika handverktyg.
    Skapa konto
  • Två mörka träplankor lutade mot en grå trävägg, med en hornsbit hängande till vänster och några vita blommor vid basen.
    Skapa konto
  • Träbrädor hyvlas och bränns för ytförbättring. Verktyg som en borste och en hink med vatten är placerade intill på gräsmattan.
    Skapa konto
  • Mörkbetsat och behandlat trägolv i renoveringsprojekt, omgiven av plywoodväggar och en plastbeklädd isoleringsvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Bob Mill och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.