Hej. Det här har säkert tagits upp flera gånger så ”klistra” gärna in inlägget där det passar
Har köpt gamla stomme som jag funderar på att använda som just stomme och sedan utgå från den med ”modernare” material.
Det är lite knaprat på, något att bry sig om? Tänker att det bara är där barken har suttit ( kommer inte ihåg namnet på insekten som bara sitter under barken )
Funderar på att handhyvla varje stock och sedan eventuellt elda på ( shou sugi ban ) dela för snygg yta ( om jag låter stockarna synas ) och dels för att jag har för mig att insekter inte är förtjust i rökiga/ eldade material??
Handhyvlingen/ sågningen är mest för att få det hyfsat jämna dimensioner. Onödigt?
Tacksam för synvinklar
Har köpt gamla stomme som jag funderar på att använda som just stomme och sedan utgå från den med ”modernare” material.
Det är lite knaprat på, något att bry sig om? Tänker att det bara är där barken har suttit ( kommer inte ihåg namnet på insekten som bara sitter under barken )
Funderar på att handhyvla varje stock och sedan eventuellt elda på ( shou sugi ban ) dela för snygg yta ( om jag låter stockarna synas ) och dels för att jag har för mig att insekter inte är förtjust i rökiga/ eldade material??
Handhyvlingen/ sågningen är mest för att få det hyfsat jämna dimensioner. Onödigt?
Tacksam för synvinklar
Det var vanligt förr att gamla torp och byggnader som var timrade plockades ned och sågades upp till virke för nya byggnader. Har flera sådana i området där det berättats om var virket kom ifrån.
Jag hade sågat upp och använt det som friskt.
Jag hade sågat upp och använt det som friskt.
Ja precis.Varför slänga sånt som går att räddas😃A AndersS skrev:
Provade lite att hyvla och elda och sedan borsta. Det blir ju fint. Gjorde så med ett golv. Det enda som jag tänker på är om insektsgångarna ( vilket jag inte tror ) går djupare eller att dom lever inne i stocken
( tror inte det heller )