Byggahus.se

Återanvända gammal jord?

1. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Vi håller på att gräva ur en yta där det bara varit ogräs tidigare och ska eventuellt göra om denna yta till en enkel uteplats (markduk och simpel stenläggning). Men all jord vi gräver ur, kan man återanvända denna på något sätt? Den ser ju fin ut nu men är ju full av ogräs "på gång"... Känns så dumt att slänga jord för att sen åka till Plantagen och köpa mer.

2. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Hur stor är utan/volymen?

Är det mycket skulle jag hyra ett sorteringsverk. Är det mindre sålla för hand. Skulle inte vara allt för rädd för ogräset, planterar du annat kommer det ta över.

Blanda i förbättring efter behov. Gödsel/torv/sand/kompost.

3. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Den här ytan pratar vi om.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200405_172420.jpg

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Jag har i dagarna fyllt ut en gropig del av gräsmattan med jord jag grävt upp inför en kommande stenläggning.

Funkar det så funkar det :)

• Laddar…
  5. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Jorden du grävde upp, vad växte i den?

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Förvisso mest gräs.
    Men det är väl "bara" att plocka ogräset när det kommer upp.

Värt att tänka på är att "jorden" du köper på säck bara innehåller torv och gödsel. När torven multnat bort finns inget kvar.

7. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Ok, då ska vi inte vara så snabba med att göra oss av med jordmassorna. Tack för ditt svar! :D

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Jord är lite komiskt, ska man köpa matjord är det dyrt, vill man bli av med matjord blir det dyrt (om man inte kör det till tippen själv).

Just nu behöver jag lite matjord till till min gräsmatteutjämning, den bättre hälften tycker inte alls att jag behöver planera för en stenläggning till :thinking:

9. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    En fråga till: vad menar du med gräsmatteutjämning? Menar du storskaligt som att du ska jämna ut nivåskillnader eller menar du smågropar i gräsmattan? Vår gräsmatta är nertrampad och nerkörd av barnvagn på sina ställen och allmänt "tufsig". Tror du ovan nämnda jord skulle funka att bara strössla på och sen gräsfrön? Eller gör man bort sig då? (Andra våren i hus, dålig koll på gräsmattors beteenden).

10. Bästa svaret

W
    Husägare · Nivå 8
    Precis som skrivits, det du har grävt upp är jord och det man köper på påse är torv som de kallar jord. Ska du bara fylla ut gropar använder du det du grävt upp rakt av. Vill du plantera i det så blandar du ut det med något mullhaltigt som kompost, barkmull eller liknande. Gödsla med hönsgödsel eller kogödsel tex. Har du mycket grenar kan du flisa dem och lägga i ett tjockt lager ovanpå planteringen, då blir det jättefin jord efter hand.

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Hos mig är det större svackor som jag fyller ut med jorden, sedan lägger jag matjord och kompost blandad 50/50 ovanpå (köper det senare på kommunens ÅVC som stjälper av en halv kubik på ett släp för 75kr)
    Sedan sår jag på det.

Använder samma kompostjord som toppdress på gräsmattan.

12. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200405_172458.jpg
    Räcker det här? ;):crysmile:

13. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Och vad är "matjord" i det här sammanhanget egentligen? :thinking:

14. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Jag skulle kalla det ni gräver upp matjord :)

15. W
    Husägare · Nivå 8
    Jorden man får i munnen! :crysmile: