Byggahus.se

Återanvända gammal isolering eller byta mot ny?

1. Walle85
    Husägare · Stockholm · 72 inlägg

Walle85

Husägare
    Vi håller på att bygga om kök och vardagsrum, vi har då rivit innertaket för att enklare kunna komma åt att dra all el på ett snyggt sätt. Då det gamla innertaket var som en sandwich av board-gles-board och all isolering mellan takstolarna låg direkt på innertaket så blev det så att vi rev ut även isolering (ramlade ner när innertaket försvann).

Så min fråga nu är, bör jag köpa all isolering på nytt, eller går det lika bra att återanvända den gamla och bara tilläggsisolera med ny där det får plats?
    Om det är så att den gamla av någon anledning är mindre brandtålig eller har markant sämre isoleringsförmåga sett till tjockleken tror jag att jag oavsett kommer att vilja byta ut den. Eller om den skulle vara i dåligt skick. Men jag har inte koll på detta och skulle behöva hjälp av er andra som kanske vet.

Det har fram till idag (huset byggdes 1972) varit två lager, ett som är ca 120mm tjockt och ett till ovanpå som är ca 80mm tjockt. Det tunnare har en pappersbeklädnad högst upp mot kallvinden (se bilder).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220605_180720.jpg
    20220605_180742.jpg
    20220605_180746.jpg
    20220605_180752.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.