Byggahus.se

Återanvända gamla reglar under altan

1. P
    Medlem · västra götaland · 138 inlägg

permagnuso

Medlem
    Tjena,

Jag har rivit upp lite 20 år gammal altan för jag dka lägga ny. De gamla reglarna är friska och ser bra ut. Jag tänkte lägga den nya trallen på de gamla reglerna. Några problem med det? Hur länge kan man räkna med att reglarna håller? Alla ser bra ut idag.

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 480 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Det finns ju träkåkar som byggdes innan man uppfann tryckimpregneringen som är över 100 år gamla.

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
    Reglar slits inte, de ruttnar, så ser de friska ut, är de som nya.

4. Fel av Åke
    Husägare · Västerviks kommun · 349 inlägg

Fel av Åke

Husägare
    Peta/hugg med en kniv i reglarna och kontrollera att de verkligen inte är ruttna. Är de inte de, så kan du använda dessa igen. Om den gamla altanen inte var svajig så låt reglarna vara kvar, annars kanske du måste minska avståndet mellan dessa för att få upp stabiliteten.
    Sen är det "bara" på med nya trallen!:)

5. P

permagnuso

Medlem
    Tack! Ska kolla över med kniv. Gamla altanen var inte svajig och reglarna sitter tätt. Kommer dessutom lägga 34x145 på nya. Gamla var 22x95 så den nya ska nog bli stabil och fin.

6. Fel av Åke

Fel av Åke

Husägare
    Det kommer att bli stadigt! Återkom med foto på slutresultatet! :)

7. P

permagnuso

Medlem
    Så här ser det ut efter att den gamla trallen är borta. Den borte delen är helt ny även reglarna och byggdes i höstas. Nu byter jag all gammal altan. Den gamla altanen går runt huset och den är på ca 120m2. Den nya altanen är på ca 80m2 så jag har totalt runt 200m2 altan. Jag kommer även att bygga lite extra altan runt stenen till vänster i bild så jag slipper klippa den lilla plätten gräsmatta :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3672.JPG

8. Fel av Åke

Fel av Åke

Husägare
    Snyggt! Kul med foto! Jag skulle också valt att bygga bort gräsplätten. Tiden du sparar in på gräsklippningen får du lägga på underhåll av altanen istället! :D

9. P

permagnuso

Medlem
    Nu är jag klar med reglarna på den nya delen av altanen. Har även stöttat upp de gamla reglarna lite extra så nu kommer det bli väldigt stabilt. Nu väntar jag bara på trallen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0022.JPG

10. P

permagnuso

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.