Byggahus.se

Återanvända Eternit?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej - är newbie på detta forum men hoppas på respons ändå...

Som många andra här nybliven "lycklig" ägare till gammalt hus med egenheter och behov av omvårdnad. En av de första åtgärderna blir takomläggning eftersom taket är helt original - ej rört sedan nybyggt '63 - och fuktinträngning vid gavlarna. Första tanken - bort med sk-ten och dit med betongpannor eller nåt.

Det är bara det att på taket ligger ett i våra ögon mycket stiligt patinerat lager dubbellagda eternitplattor där varenda platta är hel.

Huset skulle liksom bli ett helt annat med tjockt tungt betongtak... även om takstolarna säkert skulle hålla (håller säkert för angrepp med lättare artilleri också om man ska tro besiktningsmannen).

Efter att ha grottat igenom detta forum och andra källor har vi kommit fram till att eternit kanske inte är så tokigt som takbeläggning trots allt. Kanske det räcker med att göra om underarbetet? Takvinkeln 14 grader gör ju också att det inte känns helrätt med vad som helst.

Frågorna hopar sig följdaktligen: ???
    - Någon som har erfarenhet av att ta bort/återlägga eternitplattor?
    - Särskilda rekommendationer om underlagspapp?
    - Plattorna sitter idag med klockspik, skruvas vad jag förstått vid nyläggning, eller?
    - På en del ställen har föregående ägare försökt täta mellan plattorna (typ Sikaflex). Känns inte riktigt rätt, eller?

Med hopp om att få ta del om den samlade klokskapen.

/Martin

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  3. N
    Medlem Nivå 6

Re: Återanvända Eternit?

eterniten spricker om man försöker bända emot den.

man brukar använda sig av två tekniker för att få av spikarna ... klippa skallarna.... lägga en bit tjock plyfa under bräckjärnet.... det sista brukar bara funka om spikarna är vridna och inte kammade (räfflade)

ang. pappningen så kolla på www.icopal.se för monteringsanvisning

återmonteringen sker med klockspik

4. A
    Medlem Nivå 1

Tack för alla svar! OK - så med försiktighet vid demontering och lite tur skulle det kunna gå....

Idag sitter plattorna hyfsat "löst", dvs det går att lyfta dem några mm, kanske kan kapa trilskande spikar med ett bågfilsblad eller nåt? Tidsödande, men säkert?

Tillbaks till återläggandet, finns det några synpunkter på att skruva istället för att använda klockspik? Personligen tycker jag det känns som en mer långsiktig lösning, eller?

5. N
    Medlem Nivå 6

klipp skallarna med en avbitare med utväxling... köp en med god kvalite ...slits fort

kanske går att skruva tebax skivorna ....men eftersom det blir långa skruv så tror jag att dom blir dyra som sjutton ...kammade klockspik funkar bra

6. P
    Medlem Nivå 5

Visst sitter det bra med kamspik, men tänk på eventuell framtida demontering. Skruv blir mycket enklare då.

Själv har jag eternit på taket till logen, och har precis samma problem. Fukt och mögel på insidan av taket vid gavlarna, så jag har funderat på precis samma operation. Mitt tak sitter dock med skruv så det ska nog gå att lyfta på plattorna utan problem. Det är nån variant av fransk skruv, fast med en liten kvadratisk skalle, en rundad bricka, och en packning som set ut att vara gjord av blyplåt.

7. A
    Medlem Nivå 1

OK - då var det rivet och klart och följande kan konstateras:

- Lätt missuppfattning om terminologin från min sida. Plattorna är monterade så här: De ligger omlott i ett diagonalt mönster (dvs varannan rad är förskuten en halv platta). Plattorna sitter i bakkant med två kopparspik och i framkant med en sk bricknit som skjuts in under de två underliggande plattorna, nitens ståndare går genom ett hål i plattan och böjs ned. Låser på så sätt framkanten.

- Att ta bort plattorna utan att de går sönder var inget problem.

- Att sätta tillbaka plattorna utan att de spricker är i princip omöjligt. Under de 40 år de legat har de format sig efter den individuella platsen och den gamla läkten. Efter att ha bytt en del av undertaket och lagt ny läkt är det inte likadant och de sköra plattorna spricker direkt.  :(

Det här blir dyrt. Nya plattor finns att köpa (Alterna, importeras av Tepro) men det är leveranstid och nu naturligtvis semesterstängt.

Sorgligt men dock måste konstateras att vår plan för återanvändning inte höll för verkligheten.

Spännande fortsättning följer.....

/Martin