Byggahus.se

Återanvända diskho?

1. V
    Medlem · 15 inlägg

Vallgravskrokodil

Medlem
    Hej! Fick info från byggvaruhandeln att det är svårt att återanvända en infälld diskho i en ny köksbänk. Vad säger ni? Bifogar bild på befintlig diskho som jag gärna har kvar efter byte till bänkskiva i trä. Tack!

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 12 225 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Byggvaruhandeln är väl fel ställe att fråga?

Det jag ser som eventuella problem är om den går att få lös från skivan hel, troligen lim och tätmedel mellan hon och skivan, samt att den nya skivan ska håltas och fräsas med någon korrekt profil mot hons kant?
    Men det gör väl snickaren som ska montera en ny skiva?
    Ett tips är att vänta med att ta hål i den nya skivan innan hon är lös i helt skick från den gamla.

Några tankar bara, prata med snickaren.

3. V
    Medlem · 15 inlägg

Vallgravskrokodil

Medlem
    Tack för svar. Vi har lite speciell form på köket som gör att det går åt många skivor om jag köper de tillgängliga av standardmått. Därför tar jag in offert på måttanpassad bänkskiva från bygghandeln, som undrade om de också skulle ta ut hål för hon.

Har ingen snickare utan skall göra detta själv, därför frågar jag forumet.

Ja, det bästa kanske är att jag tar ut hålet själv, när jag vet om jag fått loss diskhon. Får jag loss den tänkte jag helt enkelt lägga den mot skivan och rita av formen. Missar jag något?

4. M
    Medlem · Funäsdalen · 927 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Tycker den ser underlimmad ut i en laminat-skiva. Jag skulle nog börja med att såga loss diskhon med laminatkanten hel och låta den sitta kvar när jag limmar på träskivan. Lite extra lim men du slipper besvär med att få bort gammalt lim.

5. A
    Husägare · Kalmar Län · 17 393 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Är det en riktigt underlimmad så är det inget enkelt hemmaarbete att göra.
    Vill man göra det behövs en handöverfräs, olika frässtålar och så får man göra några fräsmallar för de olika momenten.

6. M

Mellanbarn

Medlem
    Läste igår här på forumet om ett lyckat gds-projekt. Så nog går det. Sticksåg, slippapper och ett enormt tålamod räcker.:surprised:
    Fräs och mall är betydligt enklare.

7. A
    Husägare · Kalmar Län · 17 393 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Inte om den ska vara underlimmad!
    Sedan kan man kanske försöka sig på något med "kant i kant" lösning som det låter som med sticksåg och slippapper. Visst den gamla är fortfarande underlimmad, men vet i tusan om jag skulle göra det.

Redigerat 5 feb 2022 14:10
  8. M

Mellanbarn

Medlem
    Jo, i en träbänkskiva som ts ska byta till ser man ju hela hålet och hon sitter under skivan. Vilken finish du vill ha på själva hålet är ju upp till beställaren. Bara hålet inte är större än hon.
    I en laminat-skiva som det ser ut att vara nu duger inte sticksågen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.