Byggahus.se

Återanvända betongpannor från 1947?

1. Matti
    Medlem Nivå 4
    Vi har köpt ett hus byggt 1947 och tänker eventuellt gå över taket och byta papp och läkt samt sätta plåtkrage runt skorstenen. Betongpannorna som är från när huset byggdes ser överlag bra ut förutom nockpannorna som är i sämre skick.
    Som jag ser det har jag följande alternativ:
    1 Anta att underlaget är bra och endast byta dåliga pannor, sätta en ny plåtkragn på plats och ev tvätta taket med högtrycksspruta (på plats).
    2 Plocka ner pannorna och gå över underlaget och sedan tvätta och sätta tillbaka samma pannor (förutom de dåliga) och anta att pannorna håller i x antal år till.
    3 som 2 men nya pannor.

Pannorna har ju hållit så man kan väl anta att de skall hålla länge till, kan man förutom tvätta behandla dem på något sätt? Måla? finns det färg som håller? eller borde jag helt skippa tanken att hålla kvar de gamla pannorna?
    Huset är två våningar och rätt stort så det är en del arbete och högt

2. H
    Medlem Nivå 8

Re: Återanvända betongpannor från 1947?

Visste inte att det tillverkats så länge.....

Fanns en fabrik här i trakterna förut, men pannorna därifrån vill gärna släppa massa grus som bildar grogrund för mossa på taket och i rännorna !

Är dina pannor frächa så kan du väl gott använda dom igen !

3. Matti
    Medlem Nivå 4

det finns både bra och dåliga betongpannor, vissa äldre var sköra eller smulades sönder med tiden. De på vårt tak verkar hålla bra, lite sand är det i rännorna men värre kunde det vara. Är rätt säker på att det är original pannorna.
    Kan man måla dem med något eller är det onödigt arbete som blir dåligt efter en tid?

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Har du en gång börjat måla så.......

5. G
    Medlem · Nivå 14

Jag skulle vara lite försiktig med att tvätta pannor med trycksprutan. Det kan orsaka mer skada än nytta med en hård vattenstråle - vatten kan komma in där den har annars aldrig varit och slå sönder ytan som annars håller för regndroppar. Plan 1 verkar förnuftigt med reservation ang. vattentvätt. Håller taket tätt så räcker det med små reparationer och att börsta bort det värsta, tycker jag. Lycka till!
    gaia

6. H
    Medlem Nivå 8

Jag gick "byavandring" förra sommaren i en K-märkt hyttby här i närheten, då berättade ägarna av en gård att dom hade doppat gammalt handslaget tegel i olja på uppmaning av "någon antikvarie", de tyckte inte att teglet höll bättre efter än före denna oljedoppning, dock så var det enl. uppgift
    "ett jävla kladd"

7. Matti
    Medlem Nivå 4

vi var ut till huset i helgen och pappen är inte så bra som jag hoppats på så det blir att plocka ner allt...
    Vi tvättade mina föräldrars tak för några år sedan för att få bort mossa etc. pannorna blev "som nya" och ser bra ut än. Vi tvättade på plats och avrinningen förbättrades avsevärt. Man får givetvis vara försiktig med högtryckssprutan.

8. P
    Medlem Nivå 10

Hejsan..

Jag har ett hus byggt 1937 o sendan la man på betongpannor 1956 (i samband med en utbyggnad)

Mina betongpannor är tydligen 1:a generationens betong pannor. o dessa betongpannor är tydligen inte bra.. inte bra alls..

naktdelen med dessa pannor är att dom suger åt sig vatten så dom blir mättade snabbt vilket gör att när det regnar slår vattnet rakt igenom dvs på pappen.. tur att den finns där..! Sen när vintern kommer blir dom lätt frost bitna pga fukten (går lätt sönder).. Enligt min besiknings man så brukar man bli tvungen o byta några pannor om året av denna modell..

Dessutom så är pannorna tunnare än dagens betongpannor vilket gör att dom lätt går sönder när man går på dom..

Fördelen med dessa pannor är att dom är lätta.. som ler pannor på ett ungefär..

jag har nu talat med 3 olika takläggare alla säger samma ska "dom där pannorna är kass, kasera o köp nya". Dom vill kanske tjäna en hacka på mig..

Fast det var exakt det som min besikningsman sa kasta o köp nya..

Så ja, jag kommer lyda dessa råd.. kanske vet jag inte bättre eller så sover jag tryggt..

Tegelpannor viket jag har tänktmig kostar runt 350kr/Kvm med läckt arbete, pannor, papp osv...

/Per

9. Matti
    Medlem Nivå 4

Vi har nog någon bättre modell, vi har inte samma problem och man kan lungt gå på dem. En panna har blåst ner från taket och det blev en spricka i den..