Byggahus.se

Astrour till utebelysning med 4 olika strömbrytare

1. K
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Vi har idag utebelysning som tänds med 4 olika strömbrytare.
    Finns det något Astrour som vi kan använda till att tända dessa? Eller kanske någonannan automatisk lösning?

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det finns flera möjligheter, mycket beroende på hur låst ni är till dessa fyra strömställare. Den första frågan är vilka möjligheter som finns att dra om ledningarna till utebelysningen till en enda matande punkt där astrouret kan placeras. Från andra hållet krävs att det centrala astrouret styr reläer på de fyra kretsarna vilket också kräver ledningsdragning, om man inte kan hitta en trådlös styrning. Kanske går det att hitta lösningar där emellan, just beroende på vilka praktiska möjligheter som finns och på hur belysningen idag är kopplad map matande central och grupp.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Nexa har relativt lättarbetade trådlösa "appater" med små "aktorer" som får plats bakom brytare i apparatdosor samt "trådlösa" ljusrelän mm mm.

4. K
    Medlem Nivå 4
    Har tittat på detta med Nexa och tycker det är intressant!
    Är det Nexa WMR-1000 som är aktuellt för mig? Men hur funkar det med en dubbelströmbrytare egentligen?

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja WMR-1000 skulle fungera som mottagare om du vill ha kvar den befintliga strömbrytaren, annars WMR-3500. Om din dubbelströmbrytare är av kronmodell så behöver den bytas till en dubbeltrapp som har två skilda halvor. Halvorna håller dock inte den isolation som egentligen krävs men det går bra då ingenting kan spänningssättas som blir farligt.

Men du skulle ha ett astrour också? Då behöver du en sändare och jag ser endast WBT-912 som alternativ, om den fungerar ihop med ett astrour. Kolla manualen, sändaren behöver fungera med bistabil strömbrytare, inte med momentana knapptryckningar.

Någon garanti för att denna trådlösa lösning fungerar bra i praktiken kan jag dock inte ge.

6. K
    Medlem Nivå 4
    Tack för du tar dig tid att svara!
    Hur ser jag om det är en dubbeltrapp eller kronmodell?
    Den är av Schneiders Exxact modell vet jag ivjf, och den har 2 delade knappar som kan styras individuellt.

Låter klyddigt att behöva lösa astrour nu. Satsar nog på Nexa, med schemalagda program.

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
  8. K
    Medlem Nivå 4
    Såhär ser strömbrytarna ut. 2 av dom har dubbla brytare, och den ena har bara en. Du kan säkert se vilken av dom som bara har en ;) Vad blir min lösning?:)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1091.jpg
    DSC_1090.jpg
    DSC_1089.jpg

9. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Som du ser står det 5 på dina brytare med dubbla vippor, det är krontypen, så du får byta till dubbeltrapp 6+6 om du vill isolera halvorna och koppla till Nexa-puckar.

• Laddar…