Har precis monterat ett Assa2000 med hakregel, men nu verkar det inte funka.
Knappen man ska skjuta upp/ner ifall man åker bort eller så, är helt slapp och själva låsvredet går inte heller att vrida... Nån som har en idé vad som kan va fel??

Det går ju iprincip inte att göra fel när man monterar. Jag är inne på min tredje kista så det är väl inte helt otippat så att din kista vill åka soptunna den också.

Reklamera!

Är det sant?? Har du fått två k(assa) lås alltså?  Monteringen gick som du säger lätt, men nåt verkar galet...
När du har låskistan lös i handen, hur funkar den där lilla knappen då? Är den trög eller lös?
Fick med en låskista i nya dörren som jag tog bort och skulle ersätta med ett hakregellås, men den där knappen är lika lös på båda låsen..

Det fixade sig ;D
Jag tog en mejsel och petade ut hakregeln, och sen kunde jag sakta men säkert börja vrida vred/nyckel. Fick hjälpa hakregeln på traven.
Den verkade inte "inkörd". Nu funkar det bra. Kanske inte var smord överallt...eller nåt.

Byt ut låskistan! Assa vet om problemet och strular inte. Helt plötsligt kan du råka ut för att inte kunna låsa eller kunna öppna, traumatiskt för en del :-?

Gammal tråd men men

Assa 2002 evo är ju en historia försig.
Alla som har evolås nu förtiden som är över 2 år gamla får surt bita i det sura äpplet om låset går sönder. Bytesgarantin gick ut rätt nyligen. juni/juli alt juli/aug.

Assa är fullt medvetna om problemet som sakts tidigare, men har enu inte riktigt löst det. För ca 1 år sen drog man tillbaka allt som låg ute på hyllorna.

En kort historia
2002 Assa lanserar det nya villalåset 2000 evo ett lås i evoserien och nått som skulle ta över efter dom vanliga 2000 modul-låsen. Så långt allt bra.

Kort efter börjar fel att uppstå bland annat att bortaspärren slutar fungera.
Assa förnäkar i början att det föreligger fel.

Men allteftersom 90% av alla sålda lås behövdes bytas redan efter några mån så började de krypa fram att det fanns ett fel som ej kunde hittas.

"Nya" versioner sickades ut med "förbättningar" ca var 4-5 mån.
Problemen kvarstod och även nya problem dycker upp med fjädrar som går av viket ger som resultat att haken åker ut trots att den inte skall.

Så sent som (upprepning) för 1 år sen drog man tillbaka samtliga lås som inte va ur serien 08 eller 09 (står i ena hörnet på etiketten på kistan)

Större delen av felen är nu borta, eller man har ivafall lyckats få ner reklamationerna till ~10-20%. Och nu har man tydligen tagigt steget att avsluta den förlängda garantin som gällde tills nyligen.

Det skrevs att det är praktikt taget omöjligt att montera fel. Nja inte helt rätt, det är rätt vanligt att låsen monteras fel vilket efter något tag ger ett lås som helt enkelt går i baklås.

Fel å brister som fortfarande finns är att låslistorna klarar inte av stora tunga handtag (trycken) min rekomendation är att köpa assas egna trycken och inte andra "snygga" stora fina, då dessa oftast är förtunga eller har en förstort vridmoment.

Tillsist, köper ni nya dörrar, välj om det går Assa 2000 modullås då dessa är bra mycket bättre och hållbarare än Något lås i hela evoserien.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.