Jag skulle just peta in ett gammalt Assa Ruko-låshus i en dörr när jag märkte att hålet för roddarpinnen är ovanligt trångt. Jag vill återanvända det gamla dörrtrycket men dess roddarpinne är för kraftig - fastän den är helt normal. Eftersom trycket är gammalt sitter pinnen fast - den går inte att byta.
Kan jag åtgärda det här låshuset på något sätt? Och vilka trycken har egentligen så här smalt hål? Är det nån exportvariant av låshus jag fått tag i?
Du har ett gammalt trycke med 9mm alla låshus har haft 8mm de senaste 30 åren.
40B7 finns fortfarande med 9mm men det har en annan hålbild.
Du får köpa ett nytt trycke eller besöka loppmarknader eller tradera och leta efter ett äldre med 9mm tryckesroddare.
Du har ett gammalt trycke med 9mm alla låshus har haft 8mm de senaste 30 åren.
40B7 finns fortfarande med 9mm men det har en annan hålbild.
Du får köpa ett nytt trycke eller besöka loppmarknader eller tradera och leta efter ett äldre med 9mm tryckesroddare.
Tack för svar - då förstår jag. Hade fått för mig att roddarna hållit samma mått hela tiden.
Eftersom du så tydligt vet vad du talar om - hur löser man installation av moderna låshus i gamla dörrar där det finns krav på att bevara originalutseendet?
Låshusen här är konstruerade så att de har dörrtrycket ovanför nyckelhålet. Dörrarna är försedda med långskyltar.
När jag nu behöver byta låshus till ett modernt cylinderlås på en ytterdörr av säkerhetsskäl så hamnar ju istället låset ovanför handtaget. Därmed skiljer sig utseendet på den dörren mycket från de omgivande dörrarna i hallen, trots att jag tänkte hjälpa upp det lite med långskyltar från Habo som inte ser alltför olika ut de gamla. Jag ser att byggnadsvårdsbutiker säljer långskyltar i gammal stil för ytterdörrar med ett klassiskt nyckelformat hål nedanför hålet för trycket - men vad har de egentligen tänkt att man ska stoppa för låshus i dem? Det kan ju inte bli något cylinderlås och inte någon större säkerhet på det. Hur brukar detta lösas? Har sökt och sökt men inte hittat någon info om just detta - som jag inte kan vara ensam att fundera över.
Det är tillhållarlås 40B7 som de flesta beslag du hittat är avsedda för.
Om det är ett cylinderlås du monterar så skiljer hålbilden helt samt att trycken mm byter plats.
Det man istället brukar göra där det sitter äldre som ska bevaras till exempel kulturmärkta byggnader så låter man det gamla sitta kvar och kompletterar med en extra låsenhet som eventuellt uppfyller krav på klassning t.ex 8788, DL502, 9788, 9787, 411, DL909, 1411, 1241, 1249 osv.
Det finns låshus för europacylinder med handtaget ovanför men de har lägre säkerhet och uppfyller inte svenska krav för högre klassningar det som brukar kallas godkänd låsenhet.
Jag förstår inte riktigt vad du menar men misstänker att du vill montera låshuset upp och ner och då är svaret nej.
Låt det gamla sitta kvar och montera en 8788 eller DL502 lite ovanför istället (40cm) då har du kvar allt det gamla tidsenliga men du har även ett cylinderlås i dörren.
Beklagar att det var oklart formulerat - men du uppfattade ändå rätt!
Du har säkert rätt, då får jag göra så istället.
Bara en fundering till nu är jag har turen att ha ett proffs på tråden - finns det något prydligt och vedertaget sätt att sätta för nyckelhålet i den gamla långskylten när jag nu ändå ska montera ett tillhållarlås ovanför istället? Alltså så att ingen får för sig att krångla med nycklar i det gamla nyckelhålet, plus för att stoppa insyn och drag.
Det finns detektivlås även kallade Instickslås som man kan låsa i nyckelhålet så ingen kan använda nyckel där men det hade inte jag gjort.
De flesta långskyltar till de låsen ligger inte dikt emot utan det finns ofta plats att lägga en tunn plåtbit under som täcker över nyckelhålet, lite svart färg på plåtbiten gör att man inte tänker på den.
De låshusen jag tipsade om är alla cylinderlås men visst fungerar det lika bra med ett tillhållarlås.
Jag föredrar att använda cylinderlås då det är enklare att byta låscylindrar i framtiden om det behövs samt att anpassa så man får lika låsning med andra lås.