Hej, jag har köpt ett elektroniskt SwitchBot Pro lås som jag försöker installera. Det gör att dörren går att låsa upp med kod, mobil etc, för hundvakt, uthyrning, paket
Det träs över befintligt vred på insidan av ytterdörren och "griper tag" i låsvredet.

På min modell av ASSA lås (som jag inte kan modellnumret på) sitter en dekorativ ring runt vredet. Vredet är för stort för att passa i SwitchBot:ens avsedda utrymme: 52,6 mm, brickan: 57,5mm.

Jag letar andra vred och hittar då flera som ska passa i ASSA lås men de har högst limiterad info om mått. Det finns olika, de finns i "11, 13 och 16mm". Vilket mått syftar det på? Vad är 11mm?

Jag tänkte skära den nya brickan till rätt form med en vinkelslip och spara mässingsbrickan/ringen för att kunna återställa dörren om vi säljer lägenheten.

Så, snälla, vad står måttet 11, 13 och 16 för?

( Sidoämne - "Fyrkantsstålet" som vredet styr på insidan är 5,4mm, jag förmodar att det som kommer med de nya vreden sitter diagonalt då det är en platt stålbit istället för fyrkantsstålet som sitter som original? Om någon vet...)

• Cylinderlås-ringset på 11 mm med skruvar och fästplatta, visade fram- och baksida samt tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett SwitchBot Pro lås med synligt låsmekanism och skruvmejsel.
    Skapa konto
  • Hand håller ett SwitchBot Pro elektroniskt lås framför ett fönster.
    Skapa konto
  • Mätning av ett dörrvred med skjutmått som visar dimensionerna på vredet och dekorativ ring.
    Skapa konto
11,13 och 16 står för höjden på cylinderringen. Med höjden menar jag hur mycket cylinderringen sticker ut när den är monterad. Det har inget med vredet att göra.

• Gilla
fhaan
  • Laddar…
Vilken modell har du och vad står det i instruktionsboken.
Jag såg ett klipp på youtube och där skruvades bottenplattan fast med vredskruvarna sedan sattes användes en medbringaradapter som sammankopplade medbringaren med låset.
Det klippet jag såg var inte för svenska (skandinaviska) låshus och jag ser dem inte heller i manualen.
https://drive.google.com/file/d/1cPPh0vKLd8VwZAH6-5OdLMBwqBVdn8Uw/view?usp=drive_link
De verkar erbjuda 3D printade detaljer om de behövs vid installation kanske kan de skriva ut en adapter som passar till din dörr och kanske finns det en hålbild i bottenplattan som stämmer för svenska låshus.

Du har ett väldigt gammalt vred och vredmedbringare de moderna skiljer en del som syns i bilden från biltema där vredmedbringaren är platt istället för fyrkantig som den som sitter i dörren.
Jag känner inte till den produkten så kan inte ge något riktigt svar.

Har du kontaktat tillverkarens support?

1 123abc skrev:
Vilken modell har du och vad står det i instruktionsboken.
Jag såg ett klipp på youtube och där skruvades bottenplattan fast med vredskruvarna sedan sattes användes en medbringaradapter som sammankopplade medbringaren med låset.
Det klippet jag såg var inte för svenska (skandinaviska) låshus och jag ser dem inte heller i manualen.
[länk]
De verkar erbjuda 3D printade detaljer om de behövs vid installation kanske kan de skriva ut en adapter som passar till din dörr och kanske finns det en hålbild i bottenplattan som stämmer för svenska låshus.

Du har ett väldigt gammalt vred och vredmedbringare de moderna skiljer en del som syns i bilden från biltema där vredmedbringaren är platt istället för fyrkantig som den som sitter i dörren.
Jag känner inte till den produkten så kan inte ge något riktigt svar.

Har du kontaktat tillverkarens support?
Tack för långt svar med förslag. Nej, jag har inte gått så långt som att återkomma till SwitchBot, jag har däremot beställt en ny cylindervredsats med en mindre "bricka" (det som sitter mot dörren. Jag sågar till den när den kommer.
För tillverkaren skulle det ju egentligen bara finnas en väg, att låta den gamla vredsatsen sticka ut på båda sidor och det hade inte blivit snyggt. Själva produkten, hur den tar emot olika vred/nyckelutföranden är smart som den är, jag är nog en av en mycket liten grupp som har ett gammal icke-kompatibelt lås och då får man rätta sig i ledet.

Jag skickar bilder till dem och visar vad jag har gjort så kan de kanske hjälpa framtida kunder.
Tack för förslag!
/Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.