Min mors robotgräsklippare stannade efter ett åskväder förra sommaren. Inget direkt blixtnedslag men inducerad spänning i slingan orsakade överledning i kraftaggregatet så att jordfelsbrytaren protesterade. För att slippa köpa nytt igen har jag tillverkat ett eget åskskydd som kopplar förbi strömmen om spänningen blir för hög. Köpte varistor i flerpack så jag kan tillverka fler om någon är intresserad. Egetillverkat åskskydd med varistor och kabelskor, ligger på vitt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Intressant, förklara gärna mer om hur den fungerar och kopplas in.

Jag tittade på kommersiella åskskydd men de är dyra trots att komponenterna i denna är relativt billiga. Det som gör robotgräsklippare sårbara är att slingan ringar in trädgården och fångar upp elektromagnetiska pulser från urladdningar i skyn. Då induceras en ström i slingan som är i proportion till den inringade arean. Det blir en spänning mellan höger och vänster slingända som jordspett är helt verkningslöst mot. Det som behövs är en varistor som kortsluter höger och vänster ända om spänningen blir för hög.

Monteringen är enkel tack vare flatstiftförgrening. Bara tryck dit åskskyddet där slingan ska sitta och sätt slingan på grenstiften.

• Gilla
Cramse och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag fick med ett åskskydd, om ni vill ha närbild på komponenterna :)
Men din varistor ser ut som de som sitter i mitt åskskydd bland annat :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag fick med ett åskskydd, om ni vill ha närbild på komponenterna :)
Men din varistor ser ut som de som sitter i mitt åskskydd bland annat :)
Ja det skulle vara intressant att se vad det står på din varistor, om det är liknande värden som jag valde.

C
E ephron9 skrev:
Det som behövs är en varistor som kortsluter höger och vänster ända om spänningen blir för hög.
Tittar man på de kommersiella skydd som säljs har man uppenbarligen ansett att man även behöver skydda mot transient överspänning relativt jord, därav jordspettet.

Fick själv åskskada genom slingan härom året, vilket slog ut nätadaptern, vilket tydligen är vanligt. Fick tyvärr inte behålla den gamla så jag försökte mig inte på någon djupare analys, men den skjöt också gruppsäkringen vid nedslaget.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tittar man på de kommersiella skydd som säljs har man uppenbarligen ansett att man även behöver skydda mot transient överspänning relativt jord, därav jordspettet.

Fick själv åskskada genom slingan härom året, vilket slog ut nätadaptern, vilket tydligen är vanligt. Fick tyvärr inte behålla den gamla så jag försökte mig inte på någon djupare analys, men den skjöt också gruppsäkringen vid nedslaget.
Ja det var nätadaptern för mig också, trots att jag dragit ut den ur vägguttaget, så det kan inte ha varit en transient mot jord, det måste ha varit mellan plus och minus.

C
E ephron9 skrev:
det kan inte ha varit en transient mot jord, det måste ha varit mellan plus och minus.
Min poäng är väl att det ena inte utesluter det andra.
Men om man bara vill skydda utrustningen så länge nätsladden är urdragen och allting flyter är det ju förvisso sant att man förmodligen inte behöver bry sig om potential mot jord.

C cpalm skrev:
Min poäng är väl att det ena inte utesluter det andra.
Men om man bara vill skydda utrustningen så länge nätsladden är urdragen och allting flyter är det ju förvisso sant att man förmodligen inte behöver bry sig om potential mot jord.
Ett annat skäl att jordspett är onödigt är att slingan i sig har bättre kontakt med jord än ett litet jordspett. Det var så efter åskvädret att jordfelsbrytaren slog ifrån när jag satte i kontakten, men bara om slingan var kopplad till laddstationen.

E ephron9 skrev:
Ett annat skäl att jordspett är onödigt är att slingan i sig har bättre kontakt med jord än ett litet jordspett. Det var så efter åskvädret att jordfelsbrytaren slog ifrån när jag satte i kontakten, men bara om slingan var kopplad till laddstationen.
När du ändå gett dig in på att fixa någon form av skydd är det direkt så mycket bättre att du på enkla sätt gör det bra. Dvs skydda mot både vad som brukar kalla längs- och tvärspänningar. Med bara två till varistorer och enklaste form av förbindning med jordmassan alltså det du försöker säga är onödigt har du ett vettigt och bra skydd.

Ditt skäl här ovanför är direkt felaktigt dvs att en frisk slinga har bättre jordkontakt än någon form av ordnad sådan tex ett litet spett. En vanlig svagpunkt verkar vara nätdonen och säkert uppkommer många skador pga skillnader mellan nät och laddare + slinga. Så vill man vara lite mer på säkra sidan bör man se över skydd på nätsidan också gärna då inte bara något lokalt vid laddarens uttag etc.

Skulle man vilja kosta på sig en liten isolertrafo till matningen och införa nätskydd sekundärt på den tillsammans med ditt (modifierade) skydd på slingsidan skulle man enkelt kunna nå hög säkerhet mot skador.

C
E ephron9 skrev:
Det var så efter åskvädret att jordfelsbrytaren slog ifrån när jag satte i kontakten, men bara om slingan var kopplad till laddstationen.
Den var intressant... Min betedde sig annorlunda - skjöt som sagt en 6A diazed, men sedan efteråt var det ingen kortslutning på primärsidan, dock ingen utspänning på sekundärsidan heller. Rimligtvis har nätdelen någon form av transientskydd på primärsidan som kanske blev grillat i mitt fall...?

Som @GK100 skriver så har inte en frisk slinga (god) elektrisk jordkontakt. Skulle det vara så skulle hela slingan ligga på jordpotential och inga signaler hade kunna skickas på slingan.

Noterar också att många har 1 eller 2 guidekablar att ta hänsyn till också.

GK100 GK100 skrev:
Skulle man vilja kosta på sig en liten isolertrafo till matningen och införa nätskydd sekundärt på den tillsammans med ditt (modifierade) skydd på slingsidan skulle man enkelt kunna nå hög säkerhet mot skador.
Det där med isolertrafo får du gärna utveckla lite - var skulle du placera den och vilken funktion skulle den ha?
Notera att man inte bara vill skydda mot eventuellt överslag till primärsidan och in i huset, utan även själva nätdelen då den är svindyr.

Har man bara en guidkabel som delar gräsmattan i två lika stora delar så tar spänningen mot höger och vänster slingända ut varandra. Har man två guidkablar så behövs en varistor mellan dem.

En nergrävda slinga skulle jag betrakta som tillräckligt bra jordad för att skydda elektroniken, och jag tror att åskan håller med

C
E ephron9 skrev:
En nergrävda slinga skulle jag betrakta som tillräckligt bra jordad för att skydda elektroniken, och jag tror att åskan håller med
Då så, då behöver du ju inget skydd alls(?)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då så, då behöver du ju inget skydd alls(?)
Jag menar bara att det inte tillför något att jorda trådar som redan ligger i jorden. På hundra meter tråd utgör den tunna kapslingen inte stort motstånd mot blixten. Tvärspänningen däremot, blir större med lång slinga och inringade area.

C
E ephron9 skrev:
Jag menar bara att det inte tillför något att jorda trådar som redan ligger i jorden. På hundra meter tråd utgör den tunna kapslingen inte stort motstånd mot blixten. Tvärspänningen däremot, blir större med lång slinga och inringade area.
Fast ditt resonemang är en teoretisk motsägelse.

Det du säger är att motståndet mellan slingan och jord är litet i sammanhanget.
Alltså uppstår ingen större potentialskillnad mellan slingans L-ände och jord(?)
Inte heller uppstår någon större potentialskillnad mellan slingans R-ände och jord(?)

Ergo uppstår ingen större potentialskillnad mellan L och R ("tvärspänning") och därmed finns det inget att skydda sig mot.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.