Byggahus.se

Åsikter på trapprenovering önskas.

1. O
    Medlem Nivå 7
    Vi har en trappa i ek med 5 st steg som behöver slipas och oljas, har kollat på osmos hårdvaxolja med halkskydd, men undrar ifall ifall sättstegen ska målas vita eller använda osmo vax med vitpigment, eller inte alls och köra samma vax överallt?
    Sedan är det vagnstyckena som jag också har fundering på, vita eller vax?

Taken är att inte få så mörk trapp utan lite mer liv i, därav funderingen att det kanske räcker med lite vitpigment i vaxet?

Så lite åsikter önskas.

Trevlig helg på er :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1942.jpg

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Kollar man generellt på trappor på googles bildsök så är många trappor i ek med vita vagnstycken. Sedan varierar det mellan att sättstegen är i ek eller vita.

Personligen föredrar jag att enbart planstegen är ek och vangstycke och sättsteg vita. Då får man en ljusare trapp!

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 7
    Jo det verkar som att det är vanligast med vita sättsteg och vagnstycke.

Hur gör man när man ska slipa och måla en trapp som används hela dagen, ta ett trappsteg i taget och kliva över den man håller på med, eller köra iväg hela familjen och göra hela trappan på en gång?

DSC_0083.jpg

4. T
    Medlem · Nivå 6
    Det är en bra fråga du ställer :)

Kan du inte ta loss stegen? Så slipper du ju dessutom måla där det inte ska vara färg.

Annars är det väl att försöka ta vart annat steg eller så som du föreslog.

Svårt att se hur brant trappan är, men det kanske går att lägga träplankor över hela trappan som du kan gå på när det torkar? Dvs bygga upp en bit längst upp så trappan är fri under.

5. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Det går rätt bra att slipa på plats. Jag gjorde det på en gammal furutrappa vi hade.
    Jag hade en B&D "mouse" sedan tidigare och köpte denna till: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...askiner/elektriska-bandslipar/bandfil-010137/

Se till att ha en byggdamsugare med påse så du suger bort slipdamm direkt. Jag tog ett steg i gången och lade mjölkpapp på när det var slipat. Sen blev det vitpigmenterad vax från Osmo på...
    Vi sålde huset och flyttade ca. 6 månader senare men jag har inte hört klagomål på att något skulle ha nötts bort...

6. O
    Medlem Nivå 7
    Tack för era åsikter, då ska jag inhandla allt och se till att få några lämpliga dagar att göra detta på :)

7. O
    Medlem Nivå 7
    En uppdatering efter ett halvår. Nu är trappan klar :)

Blev bra och godkänt av familjen, jag skicka iväg familjen på lite semester så jag fick tid att slipa och måla.

Hade jag visst från början att gamla lacken satt så hårt och la igen slippapper så fort så hade jag nog aldrig börjat ;-) blev ca 15-20 tim på slipning och olja.

Före.
    DSC_0120.jpg

Slipning.
    DSC_0126.jpg

Flera lager lack.
    DSC_0125.jpg

DSC_0130.jpg

Klart.
    DSC_0137.jpg

Blev Osmo hårdvaxolja med halkskydd och vit olja tror den heter snö.

• Laddar…