Hejsan jag har just skapat & klistrat tråden "kort om Ventilation".
Syftet med tråden är att ge en kort intruduktion om ventilation. Det är alltså ingen bok som den tråden ska handla om. Tråden ska vara meningsfull för framför allt nybörjare. :)

Hittar ni felaktigheter så som felaktiga fakta eller felstavningar så säg till så ändrar jag på det bums.

Jag är som flera av er Forums besökare en Glad amatör.

Lika så ifall det är något som ni vill ska finnas i den tråden så säg till.

Är det någon annan tråd som ni vill ska vara klistrad så säg till så fixar vi även det. Jag vill dock inte ha mer änn 3 klistrade trådar samtidigt. Då jag befarar att det kan blir rörigt.

Du skulle kanske kunna länka till denna "åsiktstråd" i "kort om ventilation tråden", så att man blir varse om var åsikter skall läggas in. Risken finns annars att du får nya trådar med åsikter efter ett tag, eftersom den här inte är klistrad.

Vet inte om rumsbaserade värmveväxlare förtjänar att nämnas i din annars nyttiga tråd, eller om det ingår under FTX rent allmänt. Om du utökar tråden till att beskriva lite hur "normal" installation ser ut eller kan se ut (rördragning, utrustning etc) så kanske det kunde nämnas som alternativ, men det är kanske inte vad du tänkt i första läget iallafall.

bonnier skrev:
Du skulle kanske kunna länka till denna "åsiktstråd" i "kort om ventilation tråden", så att man blir varse om var åsikter skall läggas in. Risken finns annars att du får nya trådar med åsikter efter ett tag, eftersom den här inte är klistrad.

Vet inte om rumsbaserade värmveväxlare förtjänar att nämnas i din annars nyttiga tråd, eller om det ingår under FTX rent allmänt. Om du utökar tråden till att beskriva lite hur "normal" installation ser ut eller kan se ut (rördragning, utrustning etc) så kanske det kunde nämnas som alternativ, men det är kanske inte vad du tänkt i första läget iallafall.
Höru du.. Du är smart du.. Jag klistrar genast in en länk till denna tråd.. :)

jo jag har tänkt att det vore bra med en mera avancerad tråd.. Dock behöver jag troligen lite hjälp med den. Vi får försöka ta det i ett senare skede..

Vet inget om ventilation, men reagerade på en sak:. En så uppseendeväckande information som att 500 pers årligen dör av dålig ventilation kräver en förklaring, exempelvis någon källhänvisning eller någon länk där man kan läsa mera. (Jag trodde annars att forskarna numera anser att barn får allergier p.g.a. det är för rent i hemmen........)

Sedan tycker jag självdragsventilationen är lite för kortfattad beskriven. Du nämnde inte att luftombytet i sådana bostäder på sommaren vanligtvis sker medelst fönsteröppning (och på vintern fungerar ventilerna)

En fråga av nyfikenhet: om alla ventilationssystem utom det sistnämnda kommer att förbjudas, gäller det också vid ombyggnad av gamla fastigheter. Hur passar det ihop med byggnadsvårdande ambitioner?

Erbjuder mig göra en översyn av det språkliga, men hellre direkt till dig om jag får veta hur.

Sommartorparn skrev:
Vet inget om ventilation, men reagerade på en sak:. En så uppseendeväckande information som att 500 pers årligen dör av dålig ventilation kräver en förklaring, exempelvis någon källhänvisning eller någon länk där man kan läsa mera. (Jag trodde annars att forskarna numera anser att barn får allergier p.g.a. det är för rent i hemmen........)
Helt klart.. Det ska jag ordna en länk till en källa. Alternativet är att det tas bort helt.

Sommartorparn skrev:
Sedan tycker jag självdragsventilationen är lite för kortfattad beskriven. Du nämnde inte att luftombytet i sådana bostäder på sommaren vanligtvis sker medelst fönsteröppning (och på vintern fungerar ventilerna)
Jag kompliterar med det att det är fönsteröppning som gäller.

Sommartorparn skrev:
En fråga av nyfikenhet: om alla ventilationssystem utom det sistnämnda kommer att förbjudas, gäller det också vid ombyggnad av gamla fastigheter. Hur passar det ihop med byggnadsvårdande ambitioner?
Det gäller i dag inte ombyggnader utan endast Nybyggnader. Där måste man på något sätt återvinna från luften. Med tex Vämre vxlare eller Värmepump.

Sommartorparn skrev:
Erbjuder mig göra en översyn av det språkliga, men hellre direkt till dig om jag får veta hur.
Ett PM till mig vore guld. Min dyslexi straffar mig titt som tätt. Ofta har jag problem med Ä & E samt en massa Särskrivningar..

Per-Erik skrev:
Helt klart.. Det ska jag ordna en länk till en källa. Alternativet är att det tas bort helt.
Jag tog bort det helt. Efter nogrannare eftersökningar så menar man att är ca 500 pers som dör pga RADON. som för visso går att ventilera bort. Men jag tycker det är totalt miss visande.

Det var i från http://www.svenskventilation.se/ = Branchföreningen för ventilationsföretagen som gav mig den ursprungliga siffran.

Per-Erik skrev:
Jag tog bort det helt. Efter nogrannare eftersökningar så menar man att är ca 500 pers som dör pga RADON. som för visso går att ventilera bort. Men jag tycker det är totalt miss visande.

Det var i från [länk] = Branchföreningen för ventilationsföretagen som gav mig den ursprungliga siffran.
OK, det gällde radon. Ja det är en annan historia....
Har skickat dig ett PM :)

Kort fråga. Ingen expert på ventilation, men drar man verkligen ut spisfläkten (om det är det du menar med köksfläkten) genom FTX:en? Riskerar man inte att gegga igen den tämligen snabbt då den luften är både smutsig och fet? Ev brandrisk? Själva har vi spisfläkten på en separat imkanal.

• Gilla
E12345
  • Laddar…
Hejsan..
jag är heller ingen expert.. Men..

Det finns både och.. fördelar & naktdelar. Att dra den genom FTX:en så krävs det nog mera underhåll. Att ha den som ni har på en separat imkanal gör att ni öser ut värme den vägen matlagning ger ju ganska bra med värme.

Jag TROR det blir vanligare & vanligare att inte koppla in spisfläkten till FTX systemet. Men det var vanligt på 80-talet att man nyttjade spisfläkten (tex Baco minimaster).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.